Lillegulle<3 Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Er det ingen som reagerer på at alt du gjør på internet, alle dine telefonsamtaler, hvem du snakker med ol skal bli lagret i et år ? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2217386.ece -Les gjerne innleggene som har kommentert saken. Er det ingen som bekymrer seg for hvordan samfunnet kommet til å være for de små som skal vokse opp ?
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Bekymrer meg for hvordan samfunnet kommer til å være, jo, men mer i retning miljø. Overvåkning? Tja, skal jeg være ærlig så gjør dette meg lite. Det er jo kamera "over alt" hvor du går for tiden og jeg ser det mer som et tryggingstiltak enn noe jeg uroer meg for. "Å, nei, de seg at jeg går inn på undertøysbutikken, kriiiise. Å nei, nå vet de at jeg ringte den og den 23. februar, Kriiise." Brukes det betalingskort, blir det registrert. Handler du på nettet, blir det registrert. Hvem jeg ringer blir registrert. osv osv
Lillegulle<3 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2008 oi jeg synes det er kjempeskummelt at det skal lagres informasjon om hva jeg gjør til enhver tid.. Nå skal det jo lagres hvem som tar abort til og med. Alt du gjør lagres. Jeg syns ikke det er trygghetstiltak, jeg blir kjempebekymra.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Overvåkning føles trygt nå ja, for det er enda så nytt og lite brukt. Og vi har selvfølgelig ''ingenting å skjule''. Men slike ting kan og vil bli misbruk etterhvert. Og vi vet jo ikke hvem som kan få makten over disse systemene i fremtiden? Synes det er et kinkig tema egentlig.. det blir for svart/hvitt å være helt for eller imot. På ene siden er det en trygghet. På andre siden begraver vi vår egen frihet. Sånn som det er i norge nå, så blir det kanskje tryggere med overvåkning. Men etterhvert kan det bli sånn at vi mister ytringsfriheten og personvern. Hvordan kan vi stole blindt på at dette ikke blir misbrukt i fremtiden? Jeg vet det høres ganske ekstremt ut, men jeg synes det er vel naivt å ikke være bittelitt skeptisk til dette. Jeg er veldig bekymret for hvordan samfunnet kommer til å være når barna mine blir voksne og sikkert har egne barn... Det er mye som virker uskyldig og harmløst i starten, men utvikler seg på en stygg måte. Det er nettopp det jeg bekymrer meg for..
Bare™ Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Men for oss vanlige menn og kvinner i gata er det jo ingenting å frykte? Derimot er det opplest og vedtatt at steder som har ekstra overvåking har mindre ran, vold og kriminalitet.. At noen gidder å følge med på at jeg drar i snora, kjøper lett melk istedet for helmelk, dyrt dopapir istedet for billig?? Værsågod- de må gjerne!! Mulig de ikke har viktigere ting å passe på?
Lillegulle<3 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2008 Ja, i usa har de vedtatt the patriot act, en antiterrorlov som kom nesten på dagen, uten at noen fikk protestert. Den loven innebærer mye rart. F eks en terrorist kan kjennes igjen ved at han snakker ut i fra grunnloven!!! så hvis han gjør noe lovlig, og refererer til grunnloven, kan han etter LOVEN defineres som terrorist. Og de har rett til å ransake huset uten søknad ol hvis de tror du er terrorist, og når det er SÅ lett å bli stemoplet som mulig terrorist, har man jo nesten lov til å ransake alle. Altså, alle kan være mulige terrorister, og derfor har man lov til det meste når det gjelder overvåking. Og for å være helt ærlig så hadde jeg ikke turt å lakt inn denne posten på barnimagen, hvis jeg visste at alt jeg gjor på internet ble lagret. Hvis flere tenker sånn forsvinner ytringsfriheten, og demokratiet. Og jeg syns det er litt ille at så få ser hvordan utviklingen går, og tenker på de små uskyldige babyene som blir født i Norge nå, snart blir stemplet som mulige terrorister og må overvåkes konstant.
Lillegulle<3 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2008 Ja det er jo på en måte det jeg også mener, hvorfor skal de bruke X antall milliarder skatte kroner på å overvåke alle, når de fleste er vanlig mann i gata som ikke gjør annet enn å være lovlydig ? Syns du det er greit at du må betale for at de skal overvåke deg, selv om du ikke har noe å sjule ?
Glad-mamma:) Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Jeg synes det er helt forferdelig, og mener man blir kontrollert nok som det er i dette landet. Jeg er helt enig med Bambii. Våre barnebarn kommer sikkert til å få montert en micro-ship i nakken når de blir født, som myndighetene vil kunne lese av til enhver tid, for å finne ut hvor man befinner seg til enhver tid, og hva man gjør.... Utviklingen er veldig skummel, og jeg tror ikke det er bra at et samfunn bygger på mistenksomhet fremfor tillit!
2jenterog1guttmennåerdslutt Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Bekymrer meg ikke det grann. Tror det er mest folk som har noe å skjule som raser over dette. Folk flest har jo ingenting å skjule, dette gjør det jo lettere å ta dem som har det. Det er jo mye som blir oppklart av slikt. Kommer selvsagt an på hvordan de kommer til å bruke det i fremtiden, men den diskusjonen får man heller ta når det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå