connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Jenta mi er 7 år. Og har sfo etter skolen. Fant ut mellom en annen mamma at de praktiserer "taperbord" og "vinnerbord" når de spiser. Det går visst ut på at de som sitter roligst ved bordet vinner og får en premie. egentlig en okei ide`, men premien er at de som vinner kan få se film og spise popcorn eller i gymsalen og leke med apparater. De som taper må drive egen lek i gangene. Eller som jeg så i går, de satt med gjeipen på 3 knappehull utenfor der de andre så på film. Nå er det jo alltid slik at noen aldri klarer å være helt stille, og at et bord alltid vil være taperbordet. Det har blitt en god del reaksjoner rundt dette blandt foreldrene, blandt annet fordi de har ei jente med ADHD på sfo som ikke er stille og som lærerene da ikke teller med. Hun får ikke være med på denne "leken" fordi hun ødelegger for bordet sitt. "premien" kunne vært at de fikk forsyne seg først, eller hjelpe til å dekke på eller noe. Blir jo fryktelig forskjell. Tenk om det ene bordet alltid taper! Skjønner at de skal lære seg å sitte fint ved bordet og alt det der, men de er 6-9 år gamle. Og det burde finnes andre metoder.Eller er det vi foreldrene som har fyret oss opp for feil ting? Må bare si at jeg ikke skriver dette fordi jenta mi alltid er på taperbordet. Hun har vært på vinnerbordet også (sier hun selv i allefall), men hva med hun som har ADHD som ingen vil på bod med eller ikke telles med av sfo lærerene. merkelig regel. synspunkter?
mamma`n til nurk Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Synes dette hørtes fullstendig horribelt ut! Skille ut barna i vinnere og tapere i den alderen!? Milde himmel, dette ville jeg tatt opp med rektoren på skolen! Går ann å "belønne" de som er rolige med noe annet! Ros kanskje? Jeg jobber i barnehage, og når barna skjønner at de som sitter mest rolig ved bordet får mest ros, blir de andre motivert til å sitte rolig de og! Dette tror jeg jeg ville tatt videre til ledelsen ved skolen! Kan risikere at noen ender opp som mobbeoffer fordi de alltid "taper". Er dette virkelig noe de vil lære barna? At man er taper hvis man ikke gjør akkurat som de voksne vil? Hva med hun som har adhd da? Blir stemplet som taper allerede? Som om de med adhd ikke har nok å slite med!!
2jenterog1guttmennåerdslutt Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Hørtes drøyt ut ja. Vet at vår sfo også har konkurranse mellom bordene der det gjelder å sitte fint og spise, sende hverandre ting, høflighet osv. Dette syns jeg er helt greit, men det er jo ikke snakk om en slik forskjellsbehandling som du nevner. Er jo helt sykt at den ene gruppen får popcorn og film!! Nei hos oss tror jeg det er mer heder og ære, stjerne - klistermerker på bordet osv enn noen annen premie.
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2008 Fikk vite om dette på ett FAU møte, og da var rektor der. Så han er informert. Virket ikke som han syntes det var så veldig bra ordning. Så jeg håper det kan bli en slutt på den type premiering i allefall. Selv om jeg er med på at de må sitte stille og rolig ved bordet. Men om en på bordet alltid bråker og de andre er stille så får jo aldri de premie selv om de er stille, kun pga. den ene eleven. Og da blir sikkert de sure på den eleven. Vi er i mot dette i allefall.
Viktoriana Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Det foregår visst mye rart på SFO rundt omkring. På vår skole ble ting tatt opp og evalueringsskjema sendt ut. Det har blitt mye bedre nå. Både foreldre og rektor følger nøye med. Men - det er et tilbud hvor kanskje en har utdanning som skoleassistent eller barne og ungdomsarbeider. Resten er gjerne ufaglærte - og det er det som gjør SFO til oppbevaring og som får sånne forferdelige utslag som blir beskrevet her. Dette må dere ikke finne dere i - ta det opp med rektor så fort som mulig.
kutt Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Høres helt forferdelig ut. Jeg jobber på SFO og vi har også belønning til bordet som får 5 stjerner først. Men det betyr at de får velge film; aktivitet e.l som selvsagt ALLE får være med på. Etterpå blir det bytte på bordene sånn at ikke de samme sitter i sammen alltid. Hadde ikke gått med på en sånn forskjellsbehandling på min arbeidsplass. Helt horribelt.
kutt Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Kjære Viktoriana. Tror ikke du kan skylde på ufaglærte at sånne ting skjer. Alle med litt normal folkevett forstår at dette er feil. At ufaglærte ikke kan gjøre en like god jobb som andre er tull. På SFO er det lek og ulike spill, hobbyer og dette trenger en ikke utd. for å gjøre. Da burde jo alle med barn i huset ha en utdannelse. Selvsagt skal det være fagfolk som kan ta ansvar for ulike spes. ting, men ellers er alle like dyktige og viktige i jobben. Jobber selv i SFO og ser at assistentene gjør en fantastisk jobb.
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2008 Så lurt at vinnerbordet kan velge en premie ALLE kan være med på. Det skal jeg gi som forslag. Da blir det best å vinne alikevel, men ingen blir holdt utenfor... Og alle får leke sammen.
Voyeur Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Hei Connie! Dette hørtes ut som en fryktelig gammeldags, beahviouristisk pedagogisk fremgangsmåte å praktisere i SFO. Det dere burde gjøre, er å snakke med lederen på sfo, og kreve en pedagogisk begrunnelse for hvorfor de gjør det slik. Så må dere snakke med læreren, og rektor, og forklare at dere ikke liker den metoden, og at dere lurer på hvorfor de får praktisere et slik system. Send en felles mail til de andre foreldrene i klassen, få flere til å klage. Hvis SFO mottar klager, er de nødt til å forandre systemet, men de er også nødt til å motta forslag til hva de kan gjøre istedenfor. Ikke vær redd for å kreve begrunnelse, det skal skolen og sfo kunne gi uansett. Hvis de gjennomfører slike ting uten å ha en pedagogisk begrunnelse, eller et reelt mål, står de fryktelig svakt. Høres helt forferdelig ut at "taperene" må leke i gangen, det de ender opp med er at de bordene som oftest taper, blir å gi blaffen i å sitte ordentlig, siden de må på gangen uansett. Dessuten fører uorganisert lek til mye mere støy og bråk. Høres ut som om den ordningen er utarbeidet at noen som fremelsker typiske "jentekvaliteter", noe som går fryktelig utover guttene, og de jentene som ikke er så typisk jentete. Jeg hadde ALDRI akseptert en slik holdning!
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2008 Helt enig. Vi har bedt rektor ta tak i det, men jeg angrer for at jeg ikke sa noe i går. Da satt datteren min på gangen og surmulet sammen med en annen jente mens en annen gruppe satt på klasserommet å så film. De må ikke "bare" leke på gangen, der uttrykte jeg meg feil. Men Sfo er kun bestående av ett lite rom og ett kjøkken. Så de blir værende i gangen når det ene klasserommet de får bruke, brukes til filmtitting og gymsalen blir brukt av de som vil det, som vant. Blir ikke store området igjen for resten av gjengen. Kommer til å bli slutt på det nå. Jeg er veldig glad den mammaen tok det opp på møtet. jeg visste ikke noe om det!
Jannamor Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Dette hørtes helt idiotisk ut!!! Jeg jobber selv på sfo, og noe slikt har vi ALDRI gjort!!! Vi har høflighetskampanjer ja, men det går aldri på å utnevne noen som tapere. Vi har regler på at alle må si takk for mat, si hei når vi møtes i gangen osv osvosv. Vi har heller ikke faste bordplasseringer, alle sitter sammen, gutter jenter 6 år og 9 år. Der de selv vil Det er lilke mye vår innstilling som voksne, vi kan ikke forlange av barna det vi ikke gjør selv. 'Dette går ikke ant enkelt og greit. Skulle gjerne snakket med den som synes dette var en god teknikk
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 vi leker å stilleleken innemellom,å de som er stillest får gå fra først,that`s it!! skikkelig dårlig gjort slik de praktiserer ja!!!
hemmelig :) Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Har ogsaa jobbet paa SFO og der hadde vi det slik at det bordet som var flinkest til aa sitte stille fikk gaa foerst ned og legge fra seg matboksene, deretter bord nr2 osv....Dermed var det gjevt aa vinne, men utelukket ikke noen fra aktiviteter ol. Har dere snakket med SFOlederen om dette ? Kan vaere et tilfelle som bare er litt lite gjennomtenkt. Hadde snakket med dem foerst foer jeg gjorde et stort nr utav det. Si at det foeles litt urettferdig. Og kanskje foreslaa slik som vi hadde det eller f.eks som nevnt i et annet innlegg at vinnerbordet faar velge aktivitet etterpaa. Er dem ikke lydhoere paa SFO ville jeg gaatt videre med det. dere foreldre betaler likt for SFO og da boer f.eks gymsalen vaere et tilbud for alle.
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Jeg er ikke så gammel så husker faktisk selv det at vi hadde fire bord på SFOen hvor hvert bord hadde hver sin farge og het det etter fargen. vi samlet poeng fra 1-4 for hvilket bord som oppførte seg best og så nedover. i Slutten av hvert år ble poeng fordelt og alle fikk premier etter hvor flinke vi var. årets vinner bord fikk alle premier for 20 kr, 2 plass 15 kr osv....
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 26. januar 2008 Det er i grunn okei at det er rektor som tar tak i det. Det er eneklte av de som jobber på sfo her som svarer skikkelig tilbake til oss om vi sier noe som oppfattes som kritikk. Jeg kom på skolen en dag datteren min og noen flere jenter gikk oppå ett gjerde med asfalt under. Jeg sa til de i sfo at jeg hadde ikke så lyst at hun skulle gå oppå der. Da sa hun tilbake i en skarp tone at det hadde de sagt fra alt, og at jeg fikk lage en avtale med henne selv om at det kunne hun ikke. Ikke lett for meg å lage avtale om dette uten at jeg vet at hun gjør det. Da svarte hun at "vi klarer ikke passe på alle". Noen få dager senere falt ei jente ned fra 3 meter i ett tre. Brakk benet og armen. Helt okei at de klatrer med det bør være en klatre grense. Vi er ikke super fornøyd med sfo her.
Voyeur Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 Ikke la de på sfo behandle dere og ungene på den måten, pluss at dere må dra inn foreldreutvalget på skolen, og skoleledelsen. Det er egenlig ike så mye du trenger å gjøre, skriv en felles mail som du sender til de, der du lister opp hva du har sett, og hvorfor du er misfornøyd. Hvis sfo slår seg skikkelig på bakbeina, kan dere klage til skolesjefen i kommunen. Jeg hadde blitt forbanna hadde det vært sfo her. (Vi har til gjengjeld en veldig bra sfo, der de har et gjennomarbeidet pedagogisk tilbud som både barna og vi voksne er veldig fornøyd med.) Dere betaler faktisk penger for å få et tilbud, og da har man rett til å klage. Det er desverre slik at SFO mange plasser er blitt en oppbevarings anstalt for ungene etter skolen, men dere kan kreve at de skal utarbeide pedagogiske planer, og at de skal gi ungene et tilbud på ettermiddagstid. Hvis dere klarer å forandre på noe, så gavner det ikke bare ditt barn, men også de barna som skal begynne på sfo senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå