mayaya Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Hvorfor er det sånn at mange vegrer seg for å gi ungene litt kake el.l. en sjelden gang i bursdag, mens de fôrer dem med yoghurt omtrent daglig? I den vanlige Tine-yoghurten (den som reklamerer med 20% mindre sukker) er det 13% karbohydrater, hvorav 8% er tilsatt sukker. Til sammenligning har vanlig coca-cola 10,6% karbohydrater. Kjør debatt?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 sikkert fordi yoghurt også har en posetiv efekt... men småen vet godt hva kake er...
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2008 Men de positive effektene får man jo like bra av yoghurt naturell da. Det er 5,5% Karbohydrater og ikkeno tilsatt sukker der. Smaksmessig kan man feks tilsette litt revet pære, friske eller frosne bær el.l. Skjønner bare ikke at noen ikke gir ungene annet søtt, men stapper i dem sukkerlake i form av yoghurt.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Fettprosente og sukkerprosente i kake slår jo knock out på yoghurten. I alle fall de jeg lager. Og så er det de av oss som blander fruktmos i naturell yoghurt da:) Er enige i at der er mange kortsluttninger ute og går når det kommer til barn og kosthold. Kanskje et bedre eksempel er søte frukostblandinger og kake. Gir vi barna kake til frukost?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 ja jeg ga småen yoghurt naturell og tilsatte bær. gikk fint helt til han begynte i barnehage og han så at de andre fikk sånn søt god.... nå gjør folk mye ulogisk. det er sikkert og vist. men og begrense sukkeringtaket er ikke det dummeste de kan gjøre. om man skal tenke sånn at siden det er masse sukker i den tingen og like mye i en anen så kan jeg spise begge deler så blir det jo ekstremt mye sukker... men jeg lever etter teorien om og ikke gjøre mat til et stort nommer. om småen får velge velger han heller frukt en godteri. jeg tror det er fordi jeg aldri har lagen noe kaos rundt at det er sukker i ditt eller datt. og det ene er nei mat og det andre er ja mat og hele den regla der.. men vi har alle forsjellige teorier :-)
~~¤~~Jøssica~~¤~~ Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Fatter ikke hysteriet med "ikke noe sukker"! Ingen som har vondt av en liten kakebit, kjære vene. Men alt med måte! Hvorfor ikke lære barnet begrensning istedet for at sukker er forbudt.
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2008 Det er jo akkurat det jeg mener - gi barna yoghurt naturell - evt tilsett noe uten tilsatt sukker. Jeg vet også veldig godt at mange kaker overstiger sukker% mange ganger, men langt i fra alle gjør det. En kakebunn laget på lite sukker, med frukt og krem, for eksempel. Frokostblandinger er uansett bannlyst her i huset, med unntak av fullkornsblandinger. Å gi ungene corn flakes eller honnikorn er jo å be om trøbbel.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 En må se på det samla sukkerinntaket i kosten.
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. januar 2008 Jøssica; Du er inne på noe der ja Jeg er såå enig. Men begrense sukker OG gi de vanlig yoghurt hver dag, det henger vel ikke sammen?
~~¤~~Jøssica~~¤~~ Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Nei, ikke youghurt hver dag, det spiser vi ikke her i huset. Men jeg syns det er viktig at man lærer barna gode spisevaner, slik at de selv kan ta ansvar for et fornuftig kosthold etterhvert som de blir eldre. Ved å gi dem grovt brød, sunt pålegg, frisk frukt, og tradisjonsrik, sunn middag, med poteter og grønnsaker osv! Og også gå framfor som et godt eksempel som foreldre, med våre kostvaner!
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. januar 2008 nettopp. tror vi er enige jeg, jøssica :-p
~~¤~~Jøssica~~¤~~ Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Er ikke så dum som jeg ser ut:P
Sessa ruger igjen... Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Jeg gir youhurt hver dag, jeg.... Men så tenker jeg at det stort sett er det hun får i seg av sukker i løpet av en dag, da... Drikker vann og spiser ellers grovt brød, grove kjeks, frukt, grøt og middag. Her har det tidvis vært veldig vanskelig å få i henne mat, og da har yoghurt i hvertfall vært noe som har sklidd lett ned! Jeg er ikke så begeistret for sukker hysteriet, og synes at produsentene bør ta i et tak dette. Jeg er i hvertfall ikke flink nok til å lese meg frem til hva all mat inneholder. Men så lenge hun spiser variert tenker jeg at det er til det beste. Kunne sikkert gitt naturell yoghurt, men det er noe med hva man har av ting å putte i da. Nå som hun vet hva yoghurt skal smake, så lar hun seg ikke lure så lett. Dessuten er det jo fryktelig lettvindt da.... og vi lever i et lettvindt-samfunn! Kake spiser vi kun til fest! Det er noe med høytideligheten i kaken. Gir heller ikke sjokolade. Vet at før eller siden skjønner hun uansett at dette er noe spesielt, så derfor er det greit å ha noen regler på det nå. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg heller hadde spist en langpanne med brownies enn yoghurt selv!!!!!
lenej :o) Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 jaja... godt alle er forskjellige da... mini spis ikek yoghurt. liker det ikke. og skal ikke ha så mye melkeprodukter, pga refluksen... men kake får han.. igår stekte eg pannekake til han, til frokost... han eeelske sure tær og sure kirsebær...! (smågodt) og gjett hva.... han får sjokonøtt på skiva! og vi smører konjakk på gommen ved tannframbrudd... med andre ord... hva som diskuteres på dib om kosthold kunne ikke brydd meg mer enn norges politiske system.. altså, det bryr meg ikke.. dere som gidder å bry dere .... jaja ... at dere gidder... (ps. mini velger brødskive framfor kake - har prøvd!)
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2008 1 boks om dagen gir ca 20 g karbohydrater / 15 g rent sukker, bare fra yoghurten. Synes du det er ok?
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. januar 2008 Lenej; du er jo bare noe for deg selv da. Men en blanding av cognac og sure kirsebær MÅ jo bare være bra?
lenej :o) Skrevet 25. januar 2008 #19 Skrevet 25. januar 2008 SE, DER VA MINI Å TRYKKA...på caps locken.. ja, for det er jo det eneste han spiser.. eg vente no på han snart skal drite ut skrivepapir til meg, så mye som han spis av posten vår.. sammen med den isoporen han spiste.. skal det ikke komme ut isoporkasser da? nevnte eg vi har smør i grøten hans? og middagen? han eeeelske brunsausmat... nam!
MamiMaribel Skrevet 25. januar 2008 #20 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har alltid trodd at de som vegret seg for å gi barnet kake og søtsaker også unngikk joghurt, jeg. Men det er sikkert fordi jeg faller inn i den kategorien selv:-)) Som du sier, så er jo joghurt veldig søtt, og ikke mye bedre enn kake. Man kan jo gi barnet joghurt naturell hvis man vil at barnet skal få i seg de gode stoffene i Yoghurten, da.
mayaya Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 25. januar 2008 akkurat det jeg mente, MamiMaribel
MamiMaribel Skrevet 25. januar 2008 #22 Skrevet 25. januar 2008 :-) Som du sier; det er et enkelt regnestykke:-)) Men det som er essensen her, er jo å se på det totale sukkerinntaket! Søtsaker er godt, det syns både jenta mi og jeg, og vi koser oss med gode ting. Jeg ser ikke på meg selv som sukkerfanatiker, jeg trives bare med å ha et bevisst forhold til det. For det er så lett å kutte ned på sukkeret uten å være ekstrem, og det føles så godt, hehe:-)) Bare tenke littegranne over det:-) Men man trenger sikkert ikke dvele så mye ved disse sukkergreiene heller for å ha et sunt kosthold til seg og barnet sitt - så er det sagt! :-)
mayaya Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 26. januar 2008 Sant sant, Mami! Jeg mente jo også dem som er veldig konsekvente den ene veien, men som da er temmelig lite konsekvente den andre veien. Ble bare litt lei av innleggene, kan man si.... Hhihi
mayaya Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 26. januar 2008 Jøssica; brukte du 1,5 døgn på å komme opp med et *host*? :-o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå