Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har planlagt en ukes tur til spania i lang tid... nå er jeg 40 % sykmeldt og kommer nok til å være det frem til jeg skal dra...lurer derfor på om jeg egentlig har lov til å dra utenlands? Må evt sykmeldingen skrives frem til jeg reiser, og så må jeg få en ny når jeg kommer hjem igjen? noen som vet....
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 du må si fra på trygdekontoret at du skal dra. Ikke at jeg ville gjort det:) for sannsynligheta at de finner det ut er liten:P Så for min del ville jeg droppa det. Ellers er du meldepliktig ovenfor Nav. Du kan også søke om å få dekket sykemeldingen av nav:) mens du er på ferie , fordi ferien kan gjøre deg godt:) kooos deg i varmen
2måsøte Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Hvorfor ikke få sykemelding frem til dagen du reiser, og få ny sykemelding den dagen du kommer hjem?? Det gjorde jeg, ingen problemer med det, og da slipper du å tenke på NAV-monsteret også... Om du skulle dra utenlands i sykemeldingsperioden, kan du søke om å opprettholde sykepengene. Varierer fra tilfelle til tilfelle. Mitt beste tips er altså å være "arbeidsfør" i ferien dn.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Det blir dyrt for arbeidsgiver, for da må de begynne på nytt igjen med full betaling av lønn - uten refusjon fra NAV...
2måsøte Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Bare tull at dette blir dyrt. Dersom du er sykemeldt pga svangerskapsplager (krysses av på fremste side på sykemeldingen din) kan arbeidsgiver (om de da gidder å bry seg) søke om å få refundert alt, også de 16 første dagene. Dette vet jeg de fleste arbeidsgivere gjør og er fullt klar over. Men hvorfor i alle dager gidder du å bruke tid på hva arbeidsgiver må betale? Kommer de å spør deg hva som er best for deg, eller????
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Personlig har jeg større betenkligheter med dem som oppfordrer til å enten lure sin arbeidsgiver, eller lure nav. Hvem tror du det er som betaler gildet til syvende og sist?? Og dessuten..Er det ikke litt rart å plutselig være arbeidsfør akkurat den uka man skal ha ferie? Tror veldig mange (og jeg tenker ikke da på den som startet denne tråden, for det vet jeg ikke noe om) surfer på den velsmurte velferdststen vi lever i. Synd, for den kunne vært enda mer velsmurt om folk også fulgte "reglene" når det også er de som "taper" penger på det.
2måsøte Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har vel aldri oppfordert noen til å lure noen!!!! Dette er jo virkelig ikke noe problem å diskutere med arbeidsgiver, at hvorfor man gjør slik!!! Men har var vel andre som oppfordret til å IKKE meldr fra til NAV.... At man benytter seg av de lover og regler som finnes, er vel helt ok, at andre har bedre kjennskap til det enn andre, slik vil det alltid være!!!
Tonen Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Du avvikler ganske enkelt lovbestemt ferie i den uka du drar til utlandet. Da krysser du av for at du avvikler ferie på sykemeldingen som du leverer Nav. Sykepengene stoppes i den uka, og starter utbetaling igjen når du kommer tilbake. Maks sykepengedato forskyves. Hadde du vært friskmeldt hadde du jo avviklet ferie i den uka uansett, så det bør du gjøre som gradert sykemeldt også.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 ok, da kommer andre dilemma, jeg jobber turnus og har altså fri en uke i turnus, som er når jeg reiser bort. Derfor vil jeg ikke ta ferie denne uka. Men jeg er jo fortsatt sykmeldt selv om dette er friuka mi... får kanskje bare ringe Nav og høre...
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Hvis ikke det er ferieuke du har planlagt, så skal ikke NAV ha beskjed om at du har ferie den uka. De skal da bare ha beskjed om at du er i utlandet en uke av perioden. Det finnes da et skjema hos NAV du kan søke om å få dekket sykepenger til tross for at du befinner deg i utlandet. Jeg har selv søkt NAV 2 ganger om sykepengedekning i utlandet. De sa "nei" den gangen det var en ferieuke, mens de sa "ja" når det var lenge planlagt og ikke ble dekket av feriepengene mine. Dersom det hadde vært en ferieuke du tok, så har du jo i teorien betalt den uken i form av feriepenger og da skal man jo ikke ha dobbelt betalt i form av både sykepenger og feriepenger. Siden det ikke er feriepenger for den uken, så skal du ha sykepenger for det og det skal ikke være noe problem bare du søker... God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå