Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 har du fått besjed om å gi babyen din dette? Burde høyre me helsesøster, barn under 3 år er ikkje anbefalt
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Javel. Da har jeg misforstått, leste her for noen dager siden om noen som hadde gitt dette m god effekt til baby. Men da får vi finne på noe annet:o) HI
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 sviskesaft feks.. veit det er nokon som har brukt dette men ville først ha rådført meg me helsesøster/lege - veit ikkje heilt virkningen på desse små kroppane
2-barns mor Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Dette er ikke farlig å gi, men man bør prøve andre ting først. Jeg har brukt dette på gutten min siden han var 5 mnd, da han sliter voldsomt med magen. Han får så mye som 12 ml hver dag. Begynte med 6 ml. Hørt at man kan begynne med rundt 3 ml i døgnet når de er så små....
Nobba Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Jeg fikk anbefalt det fra legevakten. De sa at det kan brukes på spedbarn også. Jeg ga han ca 5 ml. Det funka.
ninsoer Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 ble anbefalt d av hs.. men ha gitt d selv til voksen og hos noen får de voldsomt trykk i magen å d kan komme fort ut.. (vel og merke kun hos enkelte) så jeg valgte å bruke maltekstrakt istede(me god efekt.. men om du vil bruke laktulose så begynn me litt og heller øke.. ville ikke gitt mer enn 1 ml til en så liten baby.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Vi prövde alt men ingenting hjalp så vi begynte med lactulose, gav 5 ml hver morgen..legen sa at det ikke er farlig så lenge det brukes med måte!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Prøv med maltekstrakt i stedet. Får babyen din bare morsmelk? Da er alt fra bajs flere ganger hver dag til så sjeldent som en gang i uken helt normalt! Lactulose kan for mange gi magevondt! Jeg hadde villet å konferere med helsesøster først.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Syns det er litt drøyt å begynne på lactulose uten å ha rådført seg med lege eller hs først. I alle fall, prøv det selv først. Har selv prøvd det, og er en av de som får kjempe vondt i magen. Føler meg heller verre etter å ha tatt det. Når barnet får mm så er det vanlig å ha både ofte og sjeldent avføring. Tror heller maltekstrakt og sviskesaft er bedre.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Ser at flere skriver at det er normalt å ha sjelden avföring når man ammer men gutten min hadde vondt da han ikke bäsjet opptil 10 dager. Han slet mye og trykket hele tiden, natt og dag. Gråt når han skulle bäsje. HS sa hele tiden at det er NORMALT, jeg prövde malt, gav hjemmelaget sviskesaft når han var 9 uker, massasje alle råd jeg fikk men han ble ikke bedre. Da gikk vi til en lege, han undersökte gutten og alt var ok, bare at han hadde som sagt sjelden avföring som plaget han. Fikk tips om å pröve med 5 ml lactulose hver morgen og jammen fikk vi en HELT annen unge etter noen dager.. Nå bäsjer han nesten hver dag og er blid og fornöyd for det gjör ikke vondt lenger. Vi har trappet ned og gir lactulose annenhverdag. Legen sa til meg at jeg ikke burde ha ventet i 3,5 mnd, men jeg hörte på HS. Nå stoler jeg på min egen magefölelse for HS gir bare standard svar og ärlig talt så föler jeg at hun ikke gir meg mye mer info og råd enn jeg kan finne på nettet...
2-barns mor Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Henger meg på denne jeg og. Gutten vår er drøyt 9 mnd og har slitt med magen siden han var nyfødt. Har prøvd det meste, malt, svisker som jeg har kokt selv, grove grøter osv. Han kunne gå opptil halvannen uke mellom hver gang og han måtte hjelpes med å få det ut. Kontaktet lege og begynte med laktulose når han var rundt 5 mnd - 6 ml i døgnet. Måtte deretter øke dosen til 12 ml. Dette hjalp og han fikk hyppigere avføring. Han plages ennå med magen og får fortsatt laktulose. Har tatt opp dette flere ganger med legen, men han sier fortsatt at dette er helt normalt. Vi ser at han sliter og jobber fælt med dette og han er veldig urolig. Så det er ikke så lett bestandig og bli hørt...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Lactulose er helt trygt å gi små barn/babyer, selv om det bare står anbefalt dosering fra 3 år på flasken. Det står en del om doseringen i denne brosjyren: http://www.apotek.no/sw253.asp?ParentID=126 som deles ut på helsestasjoner og apotek. Der står også kommentaren om at det er helt trygt for barn under 3 år også. Lactulose har samme funksjon som malt (holder tilbake væske i tarmen for å gjøre avføringen mykere), men er mye mer effektivt, og lettere å gi, særlig hvis du ammer og ikke bruker flaske. Det kan enkelt sprøytes sakte inn i babyens munn. Vi har, i likhet med andre i denne som har skrevet her, blitt anbefalt dette av barnelege til babyen vår og har veldig god erfaring med dette.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Takk for alle svar:o) Da får jeg se hva vi ender opp m, men kan snakke m HS om det!! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå