Gå til innhold

Alkohol og muligens baby....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt 28 dage mellom syklusene mine, mens de to siste gangene har det vært 26 dager mellom!

Saken er da den at jeg skal gifte meg 9 februar, og vil gjerne nyte ett eller to glass til maten.

Og utifra den gammle syklusen min skal jeg få mensen den 9, men utifra den nye, er datoen 6.

Er ikke såååå viktig for meg, men kan jeg nyte ett glass i bryllupet?

Og vil ikke at noen evnt skal vite at jeg da kanskje er gravid:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge det jeg har lest, så deler ikke embryoet og mor blod før ut i ca uke 6 (når hjertet også begynner å slå).

Det er mange som har tatt seg en real fest før de har oppdaget positiv test (jeg også), og det har gått helt fint.

Et glass eller to kan jeg aldri tro at vil skade noe....! Synes du skal nyte dem jeg, og spesielt i en sånn anledning. Blir lenge til neset glass!! Og grattis med bryllup!

Selv ville jeg ikke drukket om jeg visste jeg var gravid, men du får la være å teste før etter bryllupet, så slipper du ev. dårlig samvittighet. Et dårlig råd ja, men kun et forslag.......! Det må i bunn og grunn bli opp til deg selv!

Lykke til!

Skrevet

drakk jo før jeg visste at jeg var gravid med Lucas.

Takk for gratulasjonene:)

Tenkte litt at jeg skulle ta med tester på hoteellet, og teste dagen etterpå:)

En flott morgengave til oss begge om den skulle bli positiv:)

Da koser jeg meg jeg:)

Skrevet

Ja gjør det. Både når det gjelder å kose deg med et glass eller to, og en test dagen etter... Må jo være verdens beste morgengave om den er positiv :)

Lykke til!

Skrevet

I forrige sv.skap drakk jeg 4-5 øl i uke 2.. Visste ikke at jeg var gravid, og ut kom en fin og frisk liten gutt.. =) Tror ikke det har så mye å si, men noen sliter jo med skyldfølelse i etterkant(jeg gjorde det).. hvis man finner ut at man er gravid.. Men i de aller fleste tilfellene går det jo helt fint! =)

Lykke til med både testing og bryllup! =)

Skrevet

Jeg spurte legen min om dette i forbindelse med et legebesøk, og hun svarte at selv små mengder alkohol tidlig i svangerskapet kan skade fosteret. Ofte ser man det ikke før ved seinvirkninger som konsentrasjonsproblemer, forsinket språkutvikling osv. Hun sa også at hun syntes det var like vanskelig hver gang hun hadde jenter/kvinner på kontoret sitt som var gravide og som "hadde drukket litt" før de var sikre, og som lurte på om det kunne skade. Mange leger beroliger og sier at det nok går bra, men hun er konsekvent i å advare om at man vet for lite om skadevirkningene ved alkohol tidlig i svangerskapet. Samtlige leger i familien og vennekretsen min sier det samme.

Med andre ord: Det kan godt gå bra, men det vet vi faktisk ikke...

Skrevet

Men hvis mor og barn ikke deler blod så tidlig i svangerskapet, hvordan kan det da være skadelig? :S

Skrevet

Legen hadde sagt tidlig i svangerskapet, og 6 uke er jo det:) Sa ikke hvor tidlig:)

Jeg velger å tolke det sånn i alle fall!

Er sååååå utrolig mange som drikker alkohol, for å så finne ut at man er gravid etterpå. ( gjorde det selv med den første)

Så hvis man da holder seg unna alkohol etter det, går vel alt brsa.

Skrevet

Vel, du får tolke det dithen du vil, men du finner ikke en lege som vil anbefale deg å drikke alkohol i uke 6!

Skrevet

Her er det som står under mors uke 4 og fosterets uke 2 under "fra uke til uke" her inne på bim: (se menyen til venstre)

"Det blir etablert blodgjennomstrømning fra mor til embryo og en liten placenta/morkake tar form, hvor denne gjennomstrømningen skjer. Dette kalles for embryonalperioden og den varer frem til ca 8. svangerskapsuke."

(klippet og limet fra det som jordmoren har skrevet)

Så ut ifra dette ville jeg lurt til å få alkoholfri vin i bryllupet jeg, så slipper du å bli en av de som beskymrer seg om det lille glasset har skadet babyen! Jeg ville ikke tatt det glasset dersom jeg ikke var sikker på at det ikke ble noe baby ihvertfall (hvis mensen kommer er det jo greit)

Jeg hadde samme holdning som mange her inne før jeg også, helt til jeg begynte å lese litt om temaet.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...