vannmann84 Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Kan man sjekke på ul om barnet har downs? Isåfall hvor tidlig?
Saltlakris Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Tror man på privat UL kan måle nakkefolden rundt uke 12. Men, har hørt andre har sakt at dette ikke lenger er lov, så er litt usikker.
Jannamor Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 De sjekket det ikke og sa ingenting om det når jeg var på UL i uke 12
Akki42 Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Hei. Det er bare gravide over 35 år som får tilbud om fostervannsprøve pga Downs.der kan man se om fosteret har Downs eller om det er andre ting galt.
lillepixie Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Veldig mange av babyene med Downs har utviklingsforstyrrelser i andre organer også, som for eks hjerte og nyre. Dette vil da oppdages på rutineultralyd i uke 17-20, og man vil bli henvist videre. MEN ikke alle bayene har dette (70& har jeg lest et sted), så man kan ikke helgardere seg.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Det er vel om mor er 38år eller mer man kan få en UL for å se avvik?Nå ble jeg itvil selv,faktisk.Jeg er 36 år,og er ganske sikker på at jeg ikke umiddelbart har krav på en sånn undersøkelse.Noen som vet sikkert??
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Hei! Alle kan ta en utvidet ultralyd mellom uke 12 og 14 på en privatklinikk, feks på Majorstuaklinikken i Oslo. Da ser spesialisten på organene samt nakkefolden til babyen. Nakkefolden kan gi et svar på hvor stor sannsynlighet det er for at babyen har downs, men ikke et 100% sikkert svar. En slik ultralyd koster 1200 kroner der. De tar den også på Volvat. Men....det er viktig å bestemme seg på forhånd hva man eventuelt vil gjøre hvis det viser seg at barnet med stor sikkerhet har downs....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå