Gå til innhold

Aldersteori - byen eller bygda?


Emmilo

Anbefalte innlegg

Kan det stemme at mammaene over 30 som regel er byjenter, men de rundt 20 er fra bygda? Bare lurer...

 

Jeg er 33 og storbyjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja...si det =) Jeg var 22 år når jeg fikk førstemann for fire år siden. Vet ikke helt om jeg bor på bygda, da jeg er i Oslo om en halvtimes tid hvs jeg setter meg i bilen. Men bor jo ikke i noen storby, er vel bare et lite tettsted, uten jorder og bondegårder vel og merke =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert statistikk på dette...men er selv 33, bor i Oslo, venter førstemann.

Hadde ikke blitt forundret om det er noe i det...er vokst opp på bygda, mange som fikk barn tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med utdannelse og mål i livet tilbringer i allefall litt av livet sitt i en storby og da er det andre ting enn bebiser som teller for en periode. Mens de som blir værende igjen på bygda ikke har noe annet mål i livet enn å få seg en unge så tidlig som mulig. Utdannelse og bra jobb er ikke så viktig for dem virker det sånn. Er selv oppvokst på bygda med flere venninner som fikk barn tidlig. Jeg er nå 30 år, bor i Oslo og venter mitt første barn. Har en bra utdannelse og en jobb hvor jeg trives kjempegodt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, 32 år førstegangsf. Termin 11.Feb.

Har reist masse over hele landet og lagt merke til spesielt i Nord som Harstad, Narvik, Tromsø, Alta, Bødø og mange andre steder hvor mødrene har vært veldig veldig unge i forhold til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk denne statistikken under sykepleie studiet, tall fra ca 2002

Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende i Oslo var 30 år.

Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende i Finmark var 19 år:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første da jeg var 23, er 25 når nr 2 kommer, og er fra bygda ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. Jeg er snart 27 år, har tatt høyskoleutdanning, fått meg fast jobb og har om 15 dager termin. Har bodd i byen i flere år, men nå som vi skal bli foreldre flyttet vi jammen meg tilbake til bygda. ;)

 

Er blant de "voksne" førstegangsmødrene i bygdaakkurat nå, men er ei ungjente sammenlignet med de andre som har termin samtidig som meg. Men nå har nesten alle av mine venninner begynt å flytte tilbake hit og skal starte å få barn snart. Jeg er den med kortest utdanning (5 år på høyskole), så tror det er både og når det gjelder alder og bygdefødsler. Men skjønner teorien din. Er vel både og tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 og bor i mindre by nå, men kommer fra bygda. Litt midt i mellom jeg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 20 år venter nr 1 kommer fra byen...

er jo ikke noe stor by men er jo en by da, larvik. hehe. men flyttet på landet og blei gravid der, men det var allerede planlagt før vi flyttet til landet, flyttet pga samboeren har hus her oppe så da slapp vi og leie =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt om det stemmer. Jeg bor på landet men er kun 30 min fra by. Venter min første og er 39 år. Har mange venniner som også er eldre førstegangsfødende noen bor i by og noen på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..Jeg er fra by og fikk min første da jeg var 18, nå med andremann er jeg 28.

Så her stemmer det nok ikke.

Men det teller nok ikke med enkelttilfeller når en skal se på dette, må nok være flere tusen eller minst 100 man må spørre for å få et noenlunde klokt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og sambo er henholdsvis 22 og 23 og bor i Oslo...

 

(men jeg kommer opprinnelig fra bygda, har bodd i Oslo i 6 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nr 1 da jeg var 18 år. Er nå 30 og venter nr 2. Bor i byen og har tatt utdannelse i melllomtiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år, førstegangsfødende, utdannet jurist og bor i Tromsø. Mulig det er en forskjell fra by til bygd, men det Lolinda skriver ovenfor om Nord-Norge stemmer absolutt ikke!! Jeg har en stor vennekrets på ca min egen alder++, og de fleste av de har ennå ikke fått barn. Jeg synes altså ikke det er riktig å sammenligne hele Nord-Norge med bygd.

 

For øvrig stemmer det kanskje at det er forskjell mellom by og bygd, da det ikke er utdanningsmuligheter på bygda, og det dermed blir mer naturlig å få barn tidligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...