Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Har fått en slags liten "utvekst" på slimhinna akkurat i gropa mellom ytre og indre kjønnsleppe, litt vanskelig å forklare. La merke til det i går, det klør noe ekstremt. Er kanskje 6 x 3 mm i overflate, men ganske flatt, og ruglete, nesten som bringebær. Det er lysere enn resten av huden, lys rosa, nesten hvitt. Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Vet jo at jeg burde få det undersøkt av lege, men tenkte at jeg kanskje kunne avvente noen dager... Fastlegen min er en ung jypling, og jeg har virkelig liten lyst til å brette ned buksa der. Kan man ringe sykehuset, og få time for gynekologisk undersøkelse der, eller må man innom fastlegen først uansett da? Velger å være anonym i dag, litt flaut dette...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Nå er ikke jeg noen lege, men høres jo litt ut som kjønnsvorte altså.. Uff, aldri moro når det kommer uhumskheter der nede..
blir gal Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Jeg veit ikke helt jeg men.hadde noe sånt en gang.ca et halvt år siden nå.det var veldig ruglete.og klødde veldig.det viste seg at jeg hadde en urinveisinfeksjon.det var en slags bakterie.tok en urinprøve da og leverte hos en lege.men,ikke godt å vite i ditt tilfelle da:-)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Det høres ut som kjønnsvorter...? De ser ut som bringebær, eller "blomkål" og er flate - men hørtes vel stort ut m 6 mm? Det er visstnok ikke farlig, men kan vel være plagsomt likevel. Men vet egentlig ikke om det pleier å klø. Men noen utvekster som klør noe infernalsk før det bryter ut er herpes da.. Men de ser mer ut som kviser som blir til sår når de kløs på. Jeg ville søkt litt på nett på kjønnsvorter- de skyldes en virusinfeksjo som smitter ved sex, men det trenger ikke bety at mannen din har vært utro likevel. Trorman kan ha smitten i seg lenge før det slår ut (?). Kjønnsvorter skyldes noe som heter HPV-virus og visstnok har 80 % av alle voksne kvinner dette viruset, men det finnes 60 ulike typer av det og bare noen gir vorter. Mens andre settes i forbindelse med senere livmorhalskreft (en slik type har jeg- men den har ikke gitt meg vorter), så man bør gå og ta celleprøve årlig.. MEN kan jo være noe helt annet og, sopp? Men da skulle man ikke tro du fikk EN utvekst.. Ville oppsøkt en lege jeg, tror jeg.. Lykke til!
Chatterline Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Du kan gå til en privatpraktiserende gynekolog og få time uten henvisning fra fastlege.. eller du kan få fastlegen din til å skrive ut en henvisning for deg til gynekolog. gjerne hvis du har en mannlig fastlege kan du si at du vil ha en kvinnelig gynekolog... *lykke til og håper alt er bra..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Det høres ut som condylomer, altså kjønnsvorter. Jeg fikk påvist det samme nå etter jeg ble gravid, bare at min satt like utenfor kjønnsåpningen. Legen skar den bort, men nå er den tilbake igjen. Jeg har planer om å få den fjernet igjen og håper den da holder seg borte. Har HPV-viruset i kroppen (vet ikke når jeg har fått det, men det kan ligge "latent" i kroppen i mange år) og det er nok hormonene fra graviditeten som har "utløst" kjønnsvortene. Bare snakk med legen du, så kan de nok få fjernet den på et vis!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Dersom det er kjønnsvorter, er det viktig å vite at man mener dette viruset også kan medføre livmorhalskreft. Det er jo denne vaksinen man i dag diskuterer om unge jenter skal få. Jeg har en venninne som fikk kjønnsvorter, og hun har fått beskjed om å ta celleprøver noe hyppigere enn andre pga dette.
mille2 Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Bare en kommentar: Den type HPV virus som gir kjønnsvorter, er ikke ut av den typen som gir økt risiko for livmorhalskreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå