Gå til innhold

Norovirus - ikke rart spør du meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var innom en barnehage her om dagen. Og observerte 20 unger som skulle ut på tur. Alle var innom doen, og det var to voksne som hjalp til med påkledning.

Tror dere noen fikk vasket hendene? NEI.

Og da blir jeg ganske sint på dere foreldre som sender barna fra dere - og ikke sørger for at de blir skikkelig ivaretatt.

Tenk på det du når den lille skrotten skriker, driter og spyr. Det er foreldrenes ansvar! Man kan nemlig ikke fraskrive seg ungene sine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydelig ikke alle som er velsignet med like mye vett....

Skal alle sitte hjemme med ungene til de er konfirmert og passe på at de vasker hendene??? :-DDD

Skrevet

Av en eller anne merkelig grunn så fikk de største ungene mine Norovirus av og til også... selv om jeg var hjemme med dem, OG de måtte vaske hendene etter dobesøk;=)

Skrevet

Norovirus er ikke bare kontakt smitte men det smitter også via luft!!! Det er derfor norovirus er mer smittsomt enn andre typer omgangssyke.. Selvsagt burde barna vaske hendene etter toalettbesøk, men å si at foreldre er fæle fordi de sender de i barnehagen blir jo feil fokus.. Da må man heller si ifra til barnehagen at dette ikke er akseptabelt og kanskje de f.eks kan bruke sprit på hendene til barna i stedet???

Skrevet

Jepp, Noroviruset er dråpesmitte, så det er ingenting som skal til. Det er nok at ungen som er smitta tar i et håndtak ,som nestemann tar i, og putter fingeren i munnen eller spiser en brødskive etterpå...

Skrevet

Blir litt lei av alle disse forsøkene på å provosere og få oppmerksomhet.

*Gjesper*

Skrevet

"Dere foreldre" - mener du at mange av foreldrene til disse tyve barna henger her?

Jeg var innom et hus her en dag og der så jeg en mor som lot ungen sin spise av skiva til broren sin. Da ble jeg selvsagt rasende på alle dere foreldre som holder ungene hjemme og ikke sørger for at de blir skikkelig ivaretatt. Tenk på det du osv.

Djiz, Louise.

Skrevet

Mitt poeng er ikke at dere må være hjemme med barna deres. Men at dere kanskje bør følge litt opp at barehagen faktisk oppfyller disse rutinene for håndvask (som de sikkert har liggende).

Og ja, vi blir alle syke innimellom. Det er bare det at noen stakkars små kanskje blir unødvendig mye og unødvendig kraftig syke.

Og da kan dere dra fram litt av den pepperen dere finner frem her og avlevere den til rette vedkommende i barnehagen.

Skrevet

Alienbud: jeg er faktisk helt enig med deg!!! Jeg jobber selv i barnehage, og vi er svært nøye med håndhygiene hos oss og har mer enn halvparten så lite sykdom som andre barnehager i nærområdene!

I min sønns barnehage ( jobber ikke der) har jeg ganske nylig tatt dette opp, fordi min sønn helt klart ikke har en god nok rutine på dette da vi hjemme ennå må minne han på dette hele tiden. En annen ting er personalet, det skal finnes sprit man kan rense hendene med etter hvert bleieskift og dotørk .

Det hjelper så lite hvis vi som foreldre skjerper inn karantene tid mm, hvis barnehagene ikke gidder å følge opp med gode rutiner på håndvask!

Skrevet

Jada. Selvsagt skal barnehager ha gode hygienerutiner og selvsagt bør foreldre engasjere seg i at disse følges opp.

Men hovedinnlegget ditt indikerte at du på bakgrunn av tyve barn du så i en barnehage ble sint på "dere foreldre" på dib. Det fremstod som lett tåpelig.

Skrevet

Jeg er sykepleier og veldig nøye m håndhygienen...og likevel blir jeg og halve staben på avdelingen smittet gjentatte ganger m norovirus når d går...rett og slett fordi d smitter via luft (dråpesmitte), og d smitter gjerne før man har hatt første utbruddet...

Så når d kommer til å punktet at man isolerer pasienten, og beskytter seg selv er d gjerne for sent...

Men skal være enig i at d var dårlig av bhg å ikke hjelpe barna m håndvask...men at d er foreldrene sin feil??? Neppe...

Setter d på spissen: Hvis du f.eks er ute og går, og blir påkjørt i et overgangsfelt...er d da din skyld, fordi du valgte å gå ut den dagen??? Tror ikke d nei...

Like lite er d foreldrene sin skyld at barna blir smittet av norovirus fordi de går i barnehage...

Skrevet

Princess - jeg er uenig med deg mht til foreldrenes ansvar. Det er ikke vanskelig å få med seg om ungene får den hjelp til håndvask som de skal ha i barnehagen. Og da er det foreldrenes ansvar å PÅSE at barnehagen følger opp egne rutiner. Jeg kan ikke se at det er riktig å ha en laissez-faire holdning til dette. Unger som blir unødvendig syke pga dårlig håndhygiene lider unødvendig. Og det synes jeg absolutt foreldrene skal ta tak i.

Skrevet

Leste ikke hele tråden før jeg svarte, og synes ikke poenget ditt kommer frem i første innlegget, som virker litt usaklig...derfor svaret mitt ble som d ble...

Når du forklarer videre blir d noe helt annet...

D er selvsagt at barn skal få hjelp til håndvask i barnehagen! Og foreldrene skal jo følge m på rutinene og gi beskjed dersom ting ikke er tilfredsstillende..

Men dersom barnehagen tilfeldigvis en dag ikke følger rutinene ang håndvask og barnet blir sykt, er d ikke foreldrene sin feil fordi de sendte barnet i barnehagen...d er min mening! Men dersom foreldrene oppdager at d er dårlige rutiner er d deres ansvar å si i fra...

Og ja, unger som blir unødvendig syke pga dårlig håndhygiene er uakseptabelt...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Synes faktisk det er rart at mange svarer med ansvarsfraskrivelse på dette.

Skrevet

Der var du lille solstråle. Vi er ganske enige om mangt vi:-)

Skrevet

Det har jeg også lagt merke til! :-)

Skrevet

Ditt hovedinnlegg er formulert på en måte som gjør at det fremstår som ren, pur provokasjon. At du lenger ut i tråden kommer med adskillig mer fornuftig argumentasjon, forandrer ikke hovedinnlegget. Du liker å krangle litt, ikke sant? Du velger bevisst å fremstå provoserende.

Skrevet

Er enig i innholdet, men syns hovedinnlegget var usaklig. Skal du ha hjemmeskole også? Bare lurer altså... ;-)

Skrevet

Usaklig og usaklig. Det må leses i sammenheng. Og jeg blir oppriktig harm når barn lider unødig.

Spetakkel: Jeg svarte også i går på det spørsmålet. Jeg har kapasitet til å hjemmeskolere podene, tom på universitetsnivå (ihvertfall på mine og tilliggende områder). Men jeg velger det ikke, fordi jeg mener det er til beste for mine barn å gå på vanlig skole. Vi følger opp hjemme, det holder i massevis.

Personligheten ellers er vel sånn helt grei. Humøret er nesten alltid strålende. Plagsomt happy for de som liker å ha det kjipt:-)

Skrevet

Ok, så ikke det i går ;-)

Joda, vi er vel flere som kunne hatt hjemmeskole, men det er noe med sosialisering også da. Norovirus eller ei...

Hvis håndvask var det eneste budskapet du hadde i hovedinnlegget, så kunne du nok droppet det siste avsnittet. Virker ikke happy - heller hissig.

Skrevet

Jeg slet i grunnen med å forstå poenget i hovedinnlegget jeg da..måtte lenger ned i tråden for å skjønne hva HI mente..

Skrevet

Det er nå en gang slik at innlegget er skrevet slik det står.

Med hensyn til kommentaren om siste avsnitt: Jeg sier igjen at jeg blir HARM når små skrotter vrir og vrenger seg i smerte og ubehag, fordi de voksne som har ansvar for dem ikke gjør jobben sin. Det være seg foreldre eller tanter. Ikke noe å glede seg over det, nei.

Apropos sosialisering i skolen, helt enig. Det er en viktig arena for læring, sosialt, samfunnsforståelse etc.

Skrevet

Er det utbrudd av omgangsyke så får en slutte med å gå på do. Et besøk på doen er nok til å bli smittet. Når en trekker ned så kommer det smitte (fra den som har vært på doen før) i små aerosoler som du puster inn. Så det er ekstremt smittsomt.

Selvfølgelig er håndvask en god ting, men man kan bli syk om man vasker hendene aldri så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...