ticalinda Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Er det noen her inne som har fått tilbake toxplasmaprøvene med tilbakemelding om å være i en gråsone, og måtte ta ny test? I såfall hva har skjedd videre? Jeg har fått denne tilbakemeldingen i dag, og må ta ny prøve. Lurer på hva sjansene for smitte er når man er i gråsone, og hva det egentlig betyr...
Mojo1 Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Hadde tenkt til å spørre om det samme - om noen har opplevd dette, for jeg fikk den beskjeden i går. Jeg har ringt Rikshospitalet (som undersøkte prøven min) men der ville de ikke svare pasienter direkte. Henviste meg til fastlegen min (som heller ikke kunne si så fryktelig mye). Men han fortalte at det betyr (for min del iallefall) at jeg fikk positivt utslag både på antistoffer (dvs at jeg har vært smittet tidligere og skal være immun nå) og på aktiv infeksjon (som tyder på at jeg er smittet nå). Men man kan egentlig ikke være både immun og smittet samtidig... Jeg tok også ny prøve i går. Får svar om ca en uke. Dersom aviditetsnivået (en verdi på et eller annet) er akkurat det samme som på første test, er det sannsynig at det er en gammel infeksjon, og at jeg nå er immun. Legen min har sendt henvisning til Ullevål (hvor jeg har fødeplass) og til Rikshospitalet (som visstnok kan mest om dette). Han regner med at jeg bl.a. blir kalt inn til tidlig ultralyd, og vil bli fulgt opp godt videre. Han beroliget meg med at det er veldig sjeldent man får barn med skader etter å ha fått dette utslaget på testen. Mikrobiologene på Rikshospitalet sa at de ofte får slike svar på tester, og at det sjeldent innebærer at man er aktivt smittet. Så jeg tenker at dette går fint :-) (ble langt innlegg dette...) Godt å vite at man ikke er alene om dette iallefall, synes jeg :-)) PS: Jeg fikk ikke fisket ut noen prosent sjanse for verken det ene eller det andre av fastlegen min, men han sa bare at dette kommer til å gå fint! Så da stoler vi på det, he he :-)
Mojo1 Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Jo, og så er jeg blitt satt på en antibiotikakur (etter anbefaling fra Rikshospitalet), og skal ta enda en ny prøve etter det igjen. Og sykehuset vil vurdere om det skal tas fostervannsprøve eller ikke (da kan man kanskje finne ut om fosteret har fått mine antistoffer/smitte). Men ifølge min lege tar man ikke fostervannsprøve før i uke 18, så dette blir i tilfelle en stund til for min del. Er etter egen beregning 12+2 i dag (ifølge legen er jeg 11+4).
ticalinda Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Å, det er godt å høre at du er så positiv! Jeg fikk brevet i dag, og har ikke fått ringt legen eller noe. Vet ingenting om dette, men jeg tok testen min i uke 11, og er nå snart i uke 17, og hvis jeg da er smittet er jeg redd det kan ha skjedd før jeg visste at jeg var gravid (har vært så forsiktig etter det). Da er jeg redd det stakkars fosteret mitt kan ha vært sykt lenge???????? Uff, nei, det står i brevet til legen min også at det høyst sannsynlig er en "uspesifikk reaksjon", men at de kontrollerer for sikkerhetsskyld. Etter svaret ditt er jeg mer positiv, og skal roe meg ned nå.... Ikke mye jeg kan få gjort uansett, men jeg ble redd... Tusen takk for svaret ditt:)
Mojo1 Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Skjønner veldig godt at du ble redd. Jeg hadde også litt "utenfor-kroppen-opplevelse" i går. Men vi får jo faktisk ikke gjort noe verken fra eller til nå, og man skal jo tenke positive tanker - det er visst det de små knøttene liker best :-) Og så oppfatter jeg det som om det er større sjans for å bli truffet av lynet enn at fosteret blir skadet i vårt tilfelle. Dette kommer til å gå helt fint - det er jeg faktisk sikker på :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå