♥Snulder Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har en sønn som ikke er fornøyd med karakteren han fikk i ett fag. Han sier at han ikke skjønner hvorfor denne karakteren ble satt da han prøvemessig har ligget høyere. Han er ikke veldig glad i å prate så han er redd for at det kan være en medvirkende årsak... Noen som vet om elevene har rett på skriflig redegjørelse på hvorfor karakteren er satt slik? Han har spurt kontaktlæreren sin som sier at det har hun ikke plikt til....
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Klag i vei! Skriftlig redegjørelse mener jeg faktisk at han har krav på, ja.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 En har ikke rett til å klage på terminkarakter, kun standpunkt som de får til våren. MEN, hadde jeg vært han, hadde jeg tatt en prat med læreren i faget, spurt om hvorfor, og hvordan han kan forbedre karakteren sin. Ta vare på alle prøver, slik at han kan legge ved en evt klage til våren. Prøv å jobbe mot målet sammen med læreren, vise at han bryr seg. Han står sterkt i en klage til våren, hvis han kan bevise at han har hatt alle prøver, innleveringer, og resultatene er bra. Elever skal vurderes i måloppnåelse, så kan han bevise at han har målopnåelse, skal han ha høyere karakter Lykke til
♥Snulder Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Det mener jeg og, men vil jo ikke blande meg alt for mye;=)
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Fru Gyldenkron har nok rett, det er vel bare på standpunkten til våren han har rett til å klage. Men be om en redegjørelse synes jeg han bør, og læreren har etter min mening et problem hvis h*n ikke vil gi det!
Sånn kan det gå Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Er jo ganske naturlig at han ikke automatisk får karakteren fra skriftlige prøver som standpunktkarakter i et fag om han ikke er muntlig aktiv. En stor del av standpunktkarakterene bygger jo på det som skjer til daglig i timene og det meste foregår jo muntlig.
♥Snulder Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2008 Ja det skjønner han og, men synes det er svært vanskelig når han får strykkarakter når han har hatt 3'erer og 4'ere på prøver.....
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Tja, det er en sannhet med modifikasjoner. Elevene skal vurderes etter MÅLOPPNÅELSE, og har eleven vist måloppnåelse på prøver, trenger han faktisk ikke si en dritt i timen. Men da kommer ikke den generelle delen av læreplanen inn, som går på grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, kommunisere osv.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Hvis han har 3 og 4 på prøver, er det ikke grunnlag for stryk. Og vær klar over at hvis han skal få negativ karakter (0 eller 1) SKAL han ha skriftlig varsel i god tid, så han kan rette det opp igjen. (Dette gjelder til standpunktkarakter) Gå på foreldrekonferanse, be om å få vite hvordan han ligger an karaktermessig. Vis at du bryr deg, vis at gutten bryr seg. Så skal du se det ordner seg :-)
♥Snulder Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2008 Hmmm.. vi ba om en samtale med denne læreren tidlig på året pga at han lå dårlig ann i ett annet fag. Da fikk jeg klar beskjed om at man ikke kjente elevene godt nok på vgs til å bedrive "særbehandling" som kom den enkelte til gode. Jeg ble rimelig irritert i og med at det IKKE er dette man er ute etter. Gutten ville bare ha litt info om krav i fag og hvordan han kunne "klare" seg når han har sosial angst... Nå gikk det veldig bra i det faget selv om han knapt sier ett kløyva ord..
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Han har rett på individuell opplæring, så den kommer læreren ikke langt med i en klage. Krav er målene i læreplanen, den finner dere på ls.no, eller udir.no, hvis ikke dere har de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå