Gå til innhold

Hvem får fødselsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg egentlig lurer på er om hvilken som helst type person kan få det? Jeg er selv en psykisk stabil person som aldri har hatt tendenser til depresjoner eller lignende. Jeg er nå elleve og en halv uke på vei i svangerskapet. Jeg har ikke angst eller noe, men av og til er jeg bekymret for dette med at jeg kan får fødselsdepresjon etter at barnet er født. Jeg og min mann er kjempeglade for graviditeten, og gleder oss, men jeg er også redd for at jeg plutselig ikke skal kjenne kjærlighet til barnet når det kommer ut. Det er ikke noe jeg er flau over å snakke om, så det er ingen hemmelighet. Men det jeg egentlig lurer på er: er det vanligere å få fødselsdepresjoner hvis man også ellers er plaget med slike ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, håper ikke jeg skremmer deg nå. Jeg tror hvem som helst kan få fødselsdepresjon. Jeg har ALDRI hatt noe psykiske problemer, men da jeg fødte for 11 måneder siden smalt jeg inn i en depresjon. Merket med engang at noe var galt. Jeg gikk og var redd hele tiden , uten at jegviste hva jeg var redd, hadde ingen morsfølelse. Tenke flere ganger på at jeg skulle dra fra alt. Utad virket jeg som såååå lykkelig, turde ikke snakke om det til noen, men heldigvis merket mannen min at noe var galt. Han skaffet meg hjelp. Gikk hos psykolog i 5 måneder og gikk på antidepressiva ett halvt år. Nå er gutten min 11 måneder. Jeg er helt frisk nå og elsker gutten min over alt, og morsfølelsen kom for fullt etterhvert. Jeg håper virkelig du slipper dette, men om du skulle være så uheldig, så be om hjelp så fort som mulig, og husk at ting blir bedre. Folk rundt meg blir veldig overrasket når jeg forteller at jeg har hatt fødselsdepresjon, ettersom jeg aldri har hatt noe sånn før, men i følge psykologen jeg gikk hos, så er det noe alle kan få. Lykke til med resten av svangerskapet, kos deg og prøv å ikke bekymre deg for ting som kan skje.

Skrevet

Ja, nå ble jeg naturlig nok ganske bekymret.. Men det jeg lurer på er om det ikke er mer vanlig å få slike ting hvis man ellers også har anlegg for det? Det er jo selvfølgelig ikke utenkelig at man kan få det uten at man har hatt problemer før, men hva er sannsynlighetsgraden i forhold til de som vanligvis har depresjoner? Jeg føler jeg kommer til å suggerere meg selv til å få en fødselsdepresjon her. :P

Når det gjelder deg, er du sluttet med antidepressiva og er helt frisk igjen?

Skrevet

Hei igjen.. Jeg vet faktisk ikke om di som har psykiske problemer fra før har lettere for å få det jeg. Jeg har sluttet med medisiner og er helt frisk nå ja. Men hvis du er veldig bekymret for dette syntes jeg du skal ta det opp med den du går på kontroll hos. Det skal iallefall jeg neste gang jeg er gravid( hvis det skjer da), veldig redd for å få det igjen. Når man har hatt fødselsdepresjon en gang, så er det større sjans for å få det igjen.

Skrevet

Alle kan få det. Jeg fikk det etter begge mine fødsler selv om jeg er en positiv og livsglad jente og ikke har psykiske problemer til vanlig. Ofte er det sann at de som sliter med depresjoner utenom kan bli bedre i et svangerskap og etter fødsel. Nå er minstemann 17 mnd og jeg begynner endelig å bli frisk, ar gått på antidepr. en stund. Det gode liver mitt er på vei tilbake og det følest så godt.

Håper du slipper unna-

Hvorfor bekymrer du deg sann for dette?

Skrevet

Jeg vil også tro at det er noe alle kan få. Det blir jo sagt at de fleste mennesker er igjennom èn eller flere depresjoner i livet. I større eller mindre grad, og noen er sikkert mindre bevisst på det enn andre... Har man mye problemer fra før som man aldri har tatt tak i, så har ting sikkert lett for å toppe seg litt når man får et barn. Det var ihvertfall det som skjedde med meg. Og da tar det jo tid å jobbe seg gjennom ting....

Er du en person som generellt bekymrer deg mye? Så synd at du skal gå å tenke på dette, når alt egentlig er bra. Jeg tror det kommer til å gå helt fint for dere! Men skal jeg gi et råd, så er det å snakke om sånne ting. Snakk med jordmor når du er der, og de du ellers måtte møte på i barselperioden. Det virker jo som om du klarer å være ganske åpen rundt dette: )

Skrevet

Er det vanlig å bekymre seg for depresjon...er redd for å få det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...