elida08 Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 hei! Noen som vet om man kan spise salami når man er gravid? Er det speket mat?
desemberbarn12 Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Var hos jordmora i dag. Hun sa at man helst ikke skulle spise salami. kan inneholde farlige bakteriekulturer..
elida08 Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2008 Det var typisk....Vet ikke om jeg er gravid, men har ikke samvittighet til å spise det da når jeg ikke vet.... Har fått dilla på knekkebrød med salami...huff..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Jo man kan spise salami!.... Spis det ferskest mulig....
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Hei. Jeg ligger inne på sykehus på spesial avdeling for mødre med problemer, her får jeg servert både salami og spekemat, de mener det ikke er noe problem å spise det...
Jannamor Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Man kan SELVFØLGELIG ikke spise salami!!! Det er spekemat. salami er rått kjøtt!!! og da er faren for toxo der. Hallo! idiot sykehus. De hadde fått en kjepp opp i ræva var det meg. det er helt sikkert
BellaSuz Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Det stemmer at salami er spekemat, men det som er emballert fra Spis og Gilde og slike leverandører er relativt trygge å spise fra, da disse fryser kjøttet før det produseres spekepølser/salami av det. Da tar man knekken på listeria iallefall....(ikke toxoplasmose) Det er utrolig mye hysteri rundt dette....du finner RÅD om kosthold på matportalen.no. Dette er anbefalinger, ikke LOVEN slik mange gravide ser ut til å tolke det som ;-) Sjansen for å bli smittet av toxo eller listeria er like mikroskopisk liten når man ikke er gravid som gravid, men skaden er desto større når man er gravid, da dette smitter fosteret slik at det kan i verste fall dø ved smitte.... Det handler vel litt om å bruke fornuften også? Jeg spiser heller ei skive brød med salami enn en porsjon kebab for å si det sånn, selv om kebab er "varmebehandlet" kjøtt. Det hele har noe med produksjonshygiene å gjøre! Så til deg som lurer mht. kjøtt/pålegg: Det som er varmebehandlet er trygt å spise, men med hensyn til skinke o.l bør man spise det ferskest mulig, dvs innen holdbarhetsdato. (husk at hvis du åpner pakken mister pålegget sin opprinnelige holdbarhet og da er det viktig å være forsiktig med hvor mange dager etter åpning man spiser fra pakken.) Det handler vel også litt om mengder man spiser av "fy-mat" (ifølge matportalen og andre forstå-seg-på-ere), jo mer man spiser desto større sjanse er det for å bli smittet av basselusker o.l, har man da spist spekemat, mykost el.l et par-tre ganger under graviditeten er det ikke sagt at du garantert blir smittet av toxo/listeria, og at babyen dør...?!
Jannamor Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Jepp.. det er jo umulig å unngå. Enten så følger man rådene som blir gitt. Eller så gjør man det ikke. Enkelt og greit. Det er opp til hver enkelt Salami er frarådet, men det går nok sikkert bra. Sjansene er veldig små, men konsekvensene ved smitte veldig store. Jeg personlig vil ikke leke russisk rullett med mitt barn, men det er meg!!!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 DET STÅR IKKE INNE PÅ MATPORTALEN AT SALAMI FRARÅDES!!!!!!!! Det som står inne på matportalen er det at pålegg skal inntas FERSKEST MULIG!!! Gilde og SPIS fryser kjøttet først, det sies at TOXOPLASMOSEBAKTERIEN DØR ved temperaturer på -18 grader!!! Er man engstelig så skal man FRYSE pålegget i 3 døgn selv før man kan spise det! Det sier leger, jordmødre og forskere!! herregud......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå