moder3 Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har sett at det er flere slitne mødre her, som også har dårlig samvittighet når det gjelder aktivitet og barn.. Selv er jeg alenemor for to (1 og 4 år),student i tillegg til noe jobbing innimellom, barna er i barnehagen på dagtid men uten mulighet for avlastning på ettermiddager og i helg. Det er jo så mye man skal rekke; gjøre ferdig jobber og skoleoppgaver, vaske hus, vaske klær (selv om det går en maskin hver dag i snitt blir liksom kurva aldri tom..), lage mat, stelle barn, leke med barna.. I ukedagene er vi stort sett ikke hjemme før etter 4 fra barnehage og skole, og da er det full fart med middag, så rydde/vaske, og plutselig er det kveld og kveldsmat, etterfulgt av bading og lesing/legging. Ikke en natt uavbrutt søvn på natta pga aktiv ettåring som er glad i å sove med mamma.. I helgene er jeg ofte så slapp at jeg nesten ikke orker gå ut slik jeg alltid gjorde med førstemann, de lange trilleturene uteblir.. Føler at det er i helgene jeg virkelig skulle trådd til, tatt med minsta i pulken og dra til fjells på ski, dyrke ski-interessen til størstemann osv..men.. Ungene er jo blide og fornøyde de, men det er akkurat som jeg synes jeg ikke får gitt dem alt pga mitt eget begrensede aktivitetsnivå, og det er kjipt.. men det blir vel bedre når dem blir litt større tenker jeg, når de krever litt mindre og mor får mer energi til overs.. Hvordan er det med dere andre? Er dere mye ute i skog og fjell eller hva bruker dere helgene til sammen med barna?
Sjefsmegga Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Akkurat nå har vi hverken tid eller krefter til sånt hver helg..så det blir handletur, trilltur når været tillater det og så koser vi oss hjemme og ute i hagen...vi er 2 foreldre og har 3 barn (9år,2år og 9mnd)..
*jaja* Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 En ting er i alle fall sikkert: du skal ikke ha dårlig samvittihet! Du er da ikke en maskin heller!! Alenemor, arbeid, student, uten noe barnevaktmuligheter what so ever! Synes ikke du skal tenke på om det blir rolig i helgene. Kanskje ungene dine setter pris på at tempoet er lavt også. Utetid får de også sikkert i barnehagen regner jeg meg. Man må ta vare på seg selv også, ellers klarer man ikke å ta vare på barna. Selv har jeg to barn, gift og student. Sjeldent barnevakt (en gang i året kanskje), men jeg har i det minste en mann som deler ansvaret. Det er sjeldent vi drar i skog og mark, men besøk eller utetid i helgene blir det. Prøver å finne på noe dersom vi har tid. Men vi er også bare inne hvis vi føler for det. All ære til deg sier jeg bare og bli kvitt den dårlige samvittigheten!
moder3 Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 takk for svar, ja de får jo aktivisert seg godt i barnehagen både ute og inne.. det blir vel bare til at man bekymrer seg når en føler seg utmattet og alt ansvaret henger over..vil jo ikke at det skal gå utover barna på noen måte..men føler meg i hvertfall litt bedre nå, takk ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå