Gå til innhold

redd. håper noen vil svare

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjelder meg selv. mora til vennina mi har fått als. hun er over 50..

men nå er jeg kjempeengsttlig om jeg kan ha det... jeg har av og til ikek ofte muskelrykninger når jeg skal sove har det aldri elelrs..

også har jeg vondt i ryggen hele tida...

noen som vet noe om dette,, er det ofte unge menneske rfår det.

jeg har vært til mr 2gange rpga andre ting alt fint

jeg e rfått helt hetta nå mot denne sykdommen. har litt helseangst men ikek veldig ille

pliis håper noen kan berolige meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, kansaakje du burde snakket med noen om denne "angsten" din, virker som om du har litt av det?

Klem

Skrevet

Hei

Jeg kjenner sykdommen godt fordi min pappa hadde den. Han er død nå. Det er en ganske sjelden sykdom så jeg vil regne med at ikke du har det. Dessuten opptrer den ennå sjeldnere hos unge mennesker. Ikke tenk på det du. Det kan være helt andre plager du har. Dessuten er ikke nødvendigvis symptomene på ALS det du beskriver. Faren min ble bare gradvis lam fra beina og oppover. En helf forferdelig sykdom forøvrig!

Ta vare på venninna di og moren hennes. De går tøffe tider i møte...

Skrevet

det er vanlig å rykke til rett før man sovner om det er det du gjør. noen ganger kjenner man det bare mer enn andre, men har lest et sted at stort sett alle har rykninger i innsovningsfasen

Skrevet

huff ja den er grusom.... men ble sjekka med bevgligheten i beina for noen mnd siden så tror ikke det men sliter litt med at jeg tror jeg får alt..

men als får vel ikk en jente på 24 år... er det ikke mest vanlig med de over 50...

hvordan opdages det....

Skrevet

Jo det er mest vanlig over 50. Ulike symptomer så du får lese om als hvis du er interessert. Men det virker kanskje på meg som du har litt hypokondri og kanskje heller bør snakke med noen om det (dermed anbefaler jeg deg egentlig IKKE å lese om ALS - du har det helt sikkert ikke!) :-)

ALS kan forøvrig ikke påvises ved noen tester. Det er en diagnose som settes på grunnlag av eliminasjonsmetoden. Når det ikke er noe annet liksom....

Skrevet

j JEG E RNOK HYPOKONDOR SKAL IKKE LEGGE SKJUL PÅ DET...

MEN SIDEN JEG HAR SKOLIOSE(VONDT I RYGGEN SJEV RYGG) SÅ HAR JEG EN DEKL VONDT I BEINA OGSÅ.

MEN JEG KATASTROFE TENKER SÅ E RVEL SIKKER PÅ AT JEG IKKE HAR DET NEI....MEN NEI JEG HAR DET NOK IKEK SKLA IKE LESE OM DET

Skrevet

Litt enig i at du ikke bør lese for mye om det, for det er alltids noen symptomer man finner hvis man leter lenge nok.. Slapp av!

Men hvis du vil lese litt for å støtte venninna di, så anbefaler jeg boka "Ro uten årer" av Ulla-Carin Lindquist. Er av og om ei svensk journalist som fikk sykdommen. Veldig fin (men trist...) bok.

Skrevet

takk skal høre med legen min neste gang jeg skal.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...