MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Flytter innlegget mitt hit fra tv-sendingstråden.. På en måte "fortjener" kvinnenettverket en egen tråd... *sukk* Det de prøver på er å få regjeringen til å se "bra" ut, på bakgrunn av at de ikke klarer å få til det de lovet med flere uker til far. Derfor dette krumspringet av talentløshet. Det de legger til grunn, er at de har fått det til på Island. Javel.. og hva så?! De proklamerer med at de er strålende fornøyde på Island og at det fungerer helt fint. SELVFØLGELIG!!! Hadde vi fått det samme som de gjorde på Island, så hadde det nok helt sikkert vært en HELT annen pipe her i landet også. På Island har mor 6 måneder og far 3... flott! ...for dem... Selvsagt er Islendingene fornøyd.... De fikk jo permisjonstiden UTVIDET med 3 måneder til far! De hadde opprinnelig 6 måneder, men så utvidet regjeringen den til 3 mer og ga de til far. Flott! Men det er jo ikke sånn de rødgrønne vil... Her vil de TA av den permisjonen vi allerede har lovfestet og redusere den for mor, ikke øke den for far, men det er jo slik det ser ut på papiret og i deres debatter... Hadde de gått inn for å øke tiden med 3 måneder og gi dem til far... FLOTT! Da er jeg med på laget med EN gang! MEN.... Det må også tas med at det her må legges tilrette for økonomiske føringer, føringer på arbeidsgivere og det er snakk om gedigne økonomiske rammer... Som folkevalgt lokalpolitiker har jeg all repsekt for alle politikere, men dessverre ikke for alt de kommer med av sølevann. Jeg vil på det sterkeste anbefale å ikke legge for mye i dette forslaget, enn at det er ei gravid med tvillingerdame som i full fart hoster opp noe som er dårlig gjennomtenkt og dro med seg en lettførende bergenser på veien. Hun er jo i permisjon selv før dette kommer helt på bordet vil jeg tro og da slipper hun jo unna etterdønningene. En annen ting... Jeg har 3 barn, med godt mellomrom i alder, men jeg var så alldeles ikke klar for å gå tilbake i jobb etter 6 måneder, med nattevåk, amming til ugudelige tider, alene hjemme med barna, husvask, klesvask..osv. osv... Har hatt god hjelp av manenn min, men kjære deg... vi deler jo - men uansett så blir det 150% jobb på oss begge i mange måneder.. Denna supermommyen som (etter hva jeg vet) er førstegangs og venter tvillinger, håndfast hevder at hun er tilbake i jobb etter 6 måneder... Flott for henne! Men hva med barna?!?!?! De første 3 månederne er det mye tjas og kos, alt er nytt for alle og nye ting kommer hele tiden De neste 3 månedene begynner en annen utvikling og stiller helt andre krav til oss. Rutiner blir innarbeidet selv om de er til for å brytes og vi prøver og prøver og endelig kommer vi i mål med noenlunde rutiner, ammingen er uproblematisk, barnet sover hele natten (5timer) og vi har endelig tid til kvalitetstid med barnet.... NEIDA ------------UT i jobb! Nå er det far sin tur! Selvsagt blir det flott for far å få kvalitetstid med barnet for å knytte det meste av sløyfer og bånd, men alvorlig talt! Likestilling, joda! Skal de amme? Gå svangre? Føde for oss? DET hadde vært likestilling! Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er 100% FOR likestilling for enhver pris, jeg mener at alle især bør kunne ha ett selvstendig valg. Ikke kvoteres inn fordi de tilfeldigvis er kvinner bestemt av sin far. Skal de lovpålegge far 3 måneder hjemme, så vil vi fort se super nedgang i antall fødsler i landet. Ser for deg Røkke(uten sammenligning forøvrig) skifte fra stilig dress på sitt papirflyttende kontor- til joggedress hjemme med hue i vaskebøtta på vaskerommet som har klesvask til taket fordi poden gulpet ned hele sengen, gulvet og foreldresengen før han vekket sin kjære bror med bleia full, for de fikk jo nødvendigvis tvillinger som hyler etter mat på kjøkkenet med fulle bleier igjen, mens han febrilsk prøver å få varmet middagsglasset til dem i vannbad mens han setter over potetene til mor som kommer uthvilt hjem fra jobb. Nei, kjære kvinnenettverk i AP.... Det dere prøver på nå, kalles ikke permisjon... men PREVANSJON!
-kate Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Himmel og hav for en sutring og syting!!! Mye usaklighet var det også i innlegget. Er du klar over hvor fantastisk godt vi har det i Norge i forhold til svangerskapspermisjon? Sammenlignet med andre land vi ellers liker å sammenligne oss med, har vi en utrolig gunstig ordning. Til tross for at de i andre europeiske lang må MYE tidligere tilbake i jobb etter en fødsel, så går det faktisk bra. At far får en større del av permisjonen er bare flott, selv om det for min mann og meg ikke er helt problemfritt i forhold til hans yrke - tror norske kvinner trenger å jobbe litt med holdningene sine. Å innføre røykeloven førte også til ramaskrik, men jeg tror alle ser fordelene nå - til og med de som røyker og føler konsekvensene på kroppen!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 hvorfor skal dere hele tia sammenligne norge med andre land? VI lever i norge om du ikke har fått det med deg. Og her har vi permisjon altså 44 eller 52 uker. Å ta bort noe som allerede er her er fullstendig idiotisk. Som HI sier har ikke kvinnene på island blitt frarøvet. men mannfolka har fått i tillegg. hadde de på island tatt 3 mnd av de 6 mnd.hadde det blitt ramaskrik. Man venner seg til sånn man har det. Jeg vet at jeg ikke er klar etter 6 mnd og heller ikke egentlig klar etter 9 mnd. JEG har gått gravid ikke gubben. Jeg syns heller at far kunne få 3 uker oppå det som allerede er . Og heller faktisk få 3 uker sammen med mor hjemme.. Og ikke faen kom hit og sammenlign røykeloven og permisjonen. Du får dele 50/50 med gubben din da vettu
-kate Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Dreier ikke innlegget seg om å gi far 3mnd? Skjønner ikke helt hvor den siste setningen om å dele 50/50 passer inn i sammenhengen? Alle må få lov til å si sin mening, men en blir absolutt tatt mest på alvor om holder seg saklig i ordbruken og argumentene..... poenget mitt er at hver gang det kommer et forslag om forandringer av dagens svangerskapsordning til fordel for far - OG UTEN Å REDUSERE LENGDEN PÅ DEN NÅVÆRENDE ORDNING - går norske kvinner i skyttergravene med én gang og syter om hvor ille det er å gå gravid og føde. Javel. så er det nå en gang slik at det er kvinnene som går gravide og føder, men ærlig talt - den opplevelsen ville jeg ikke vært foruten! Og det betyr IKKE at far har mindre behov eller rett til bruke av permisjonstiden sammen med sitt nyfødte barn. Ja, for det er vel begge sitt barn?? Veldig lett å uttale seg ufint og vulgært når man kan gjemme seg bak "anonym"-signaturen, har jeg merket meg!
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Egentlig synes jeg at vi her i Norge skal være kjempeglade for det året vi får sammen med barnet før vi skal ut i jobb og det går ikke an å be om MER perisjon enn det. MEN jeg synes ikke det er riktig at man kaller det for mammas permisjon, når det er foreldrepermisjon det egentlig er. JA, for ammingens del burde mor få ha det første halvåret! Er helt for amming, ikkeno problem:) Men mange fedre tør kanskje ikke å si at de egentlig vil være hjemme med den nye lille lengre enn den lovpålagte tiden? jeg tror at mange ganger er det arbeidsgiver som presser menn til å ikke be om mer (jeg vet at min manns arbeidsgivere er veldig flinke til å la gutta få vite hvor viktige de er på jobben og prøve å nekte de sykt barndager, det er nemlig mors ansvar...) Sånn sett er faktisk denne loven en velsignelse. I mange familier vil mor ut og jobbe tidligere, men kan ikke fordi far nekter. Selv om gutta ikke kan væer gravide, føde eller amme er de i de fleste tilfeller en av de to viktigste personene i barnets liv og jo tidligere de får alenetid med barnet jo større er sjansen for at han tar sin del av barneansvaret hjemme og stiller opp så mye som han burde.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Alle har lik rett på å komme med sine meninger og synspunkter, men det ser ut til at noen av dere som har svart her ikke har fått med dere sakens kjerne: - STATEN VIL PÅTVINGE FAMILIEN EN 3 DELING AV NÅVÆRENDE PERM.ORDNING Det er dette vi som vistnok går i skyttergraven for er STERKT IMOT, Vi er ikke imot å dele permisjonen med far men VI ER I MOT AT STATEN SKAL TVINGE ALLE TIL Å DELE. Mange familier som ikke kan dele pga div situasjoner både privat og på jobb... TVILER STERKT PÅ AT NOEN HER UANSETT SYNSPUNKT VIL NEKTE FAR MER SAMVÆR!!!!!! Synes ikke at det blir rett at statens forsøk på å endre arbeidsgiveres innstilling til at far tar mer permisjon generelt,skal ramme alle familier. Men noen arbeidsgivere trenger sikkert et kraftig spark i rævva når det gjelder dette.
-kate Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Snodig ordbruk og skremmende holdning, er det faktum at far får en lovfestet del av permisjonen, dvs 3 mnd, noe som RAMMER familiene? Vet du, at far blir tilbringer mer tid med barnet sitt er i mine øyne en berikelse. At noe er lovfestet, gjør at arbeidsgivere må forholde seg til det om de vil eller ei, det er ikke alltid nok med gode intensjoner, dessverrre....
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2008 Kanskje også greit å huske på at det i Norges egne føringer er sagt at ALLE barn bør fullammes til de er 6 måneder... ALLE barn bør få morsmelk til de er 1 år... Vi ligger helt i øvre sjiktet hva amming av barna våre gjelder, noe som er superflott! Dersom staten nå går inn for å påtvinge oss en tredeling, ja så går de jaggu mot sine egne målsetninger ifhorhold til amming også. Jovisst kan far komme med barnet på mors arbeidsplass til ammetiden, eller mor kan komme hjem på ammefri... Utfordringen da ligger i avtsand til jobb, type jobb osv... hva med kvinnene på trikken? Ammepause på holdeplassen? Selv pendler jeg... Jeg har 1,5 times kjøretur en vei til jobb, utfordringen med amming er der helt klart. MAnge fine pumper, joda -tar den, men det er på det rene at naturlig tømming av brystet er det mest optimale fremfor pumping. Det er ikke fra min side snakk om å syte og klage, her er det rett sagt snakk om å sette ned foten og si at JEG VIL IKKE at staten skal fortelle oss og bestemme hva som er best for OSS her hjemme. Hun jobber 1,5 times kjøretur hjemmefra, mannen jobber 10 minutter hjemmefra. Han er hjemme til lunch hver dag, han har hjemmekontor 2 dager i uken og meget fleksibel arbeidstid. Mannen tjener mer enn dobbelt så mye som henne og går over statens øvre grenser for hva de utbetaler i foreldrepenger. For dennes del så er fordelingen av foreldrepermisjonen helt grei slik den er nå, mens det ville vært store utfordringer om staten skulle pålegge dem at han skulle være hjemme i 3 måneder. I tillegg til problemer og utfordringer rundt amming som er best for barnet, hvilken situasjon man føler seg mest komfortabel i og økonomisk. En kollega regnet på det og kom frem til at de i deres situasjon ville tape ca. 17.000 i måneden med den ordningen som er foreslått. I tillegg til ulempene det medfører for alle, dersom man ikke kan velge selv. Jeg er IKKE imot at far tar mer permisjon, jeg er fullstendig klar over at vi har flotte velferdsordninger her i landet. Jeg er FULLSTENDIG imot at det skal påtvinges oss fra staten hva deling angår. JA til valgfrihet!
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 -Kate!!!!! Du har VIRKELIG IKKE skjønt hvordan dagens ordning fungerer du!!! Min påstand er at du ikke kan ha lest alle innlegg ang dette temaet heller og LANGT IFRA satt deg sikkelig inn i kjernen i denne debatten. Pr i dag kan far være hjemme hele permisjonstiden med unntak av 3 uker før fødselen og 6 uker etter..... Hvordan i alle dager får du da kommet til den konklusjonen du gjør mtp at far ikke kan/får være hjemme med barnet sitt???? Delingen bestemmer jo mor og far sammen. og dersom far vil ha mer permisjon enn 6 uker så må det jo bli fars ansvar å gi beskjed om nettopp dette ikke staten! (Håper dette ble mer forståelig skrevet da) Det dreier seg om familiens valgfrihet mtp permisjon og ikke hvem som får hvor mye.
-kate Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Synest amming er supert og er stolt over det nivået norske kvinner ligger på i forhold til hvor lenge de ammer. Men, blir litt sår når du sier at ALLE barn bør fullammes til de er 6mnd og deretter gis morsmelk til de er 1 år. Det er ikke slik at ALLE kan amme, selv har jeg ikke kunnet amme noen av barna mine, men jeg tror likevel at de har fått den næringen de trenger. Ikke alle antistoffene de første dagene selvsagt, men bank i bordet, de har til nå kun hatt oppkast som verste "lidelse". Å skulle fullamme til rundt 5-6mnd burde jo gå greitt, selv om far får 3mnd? Tror også et slikt lovforslag ville ført med seg endrede økonomiske føringer, slik at inntektstapet for far ikke ville blitt så stort. Men, ulike meninger gjør debatten bredere og bedre!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Hva med i steden gi de 8.000 pappaene som ikke har rett på noen form for permisjon (for at mor ikke har jobbet) rett til permisjon etter egen opptjening????????????
-kate Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Men hvorfor er det da så få fedre som er hjemme med barna sine utover de lovpålagte 6 ukene? Er det fordi de ikke ønsker det eller fordi mor ikke lar dem få lov? Jeg bare spør, jeg.....
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2008 Noen kan ikke amme, noen vil ikke amme. Hvis man fullammer til 6 måneder, så har man 2 uker på å omstille barnet til fast føde i følge det nye forslaget. Gro Nylander er blant de som stiller seg bak at dette er altfor fort for babyen. Blir ett foreldrepar enige om 10-90 deling, OK Blir ett foreldrepar enige om 40-60 deling, OK Kan ikke eller ønsker ikke mor å amme og vil tilbake i jobb etter 6 uker.. OK Hele poenget er jo at man får velge selv hvordan man vil dele, ikke at det skal være tvang. Det er IKKE lagt opp til økonomiske føringer i denne ordningen, regjeringen klarer ikke engang å opprettholde soriamoria hva fedrekvote angår, de mangler 1mrd. og vil ikke få øket fedrekvoten i denne perioden. (dette sa de selv under debatten, ikke noe jeg tror) Mener da bestemt at jeg skrev dette også innunder HI. I lovverket vårt er det noe som heter uforholdsmessig inngripen i liv, det er ikke lov i Norge. Da bør vitterligen staten gå foran som et godt eksempel, for en lovpålegging slik som dette vil i aller høyeste grad være uforholdsmessig inngripen i mangfoldiene menneskers liv. Men Kate... vil du og din mann dele foreldrepermisjonen slik at han er hjemme i 3 måneder eller mer, flott for dere... men det er ikke dermed sagt at det passer for alle! Valgfrihet er det grunnleggende her, DEN må vi søke å ivareta for alt i verden. Vi får nok tredd nedover hodet som det er. Det må etter min mening legges mer tilrette på ulike arbeidsplasser, slik at det blir mer legitimt for far å dele mer. Det må endrede økonomiske føringer til slik at det blir en reell valgfrihet for alle foreldre, man skal jo ikke måtte tape penger på å dele mer med far om han tjener mye mer enn mor, da har man ikke noe valg etter min mening. For alle som ønsker en mer fleksibel ordning der begge er hjemme, så er TIDSKONTO en flott greie som dessverre altfor få benytter seg av etter tall fra NAV. Ikke mange som vet at økonomisk så far kan være hjemme 100% og mor 50% på samme tid...eller omvendt... en av foreldrene må være i 50% jobb, NAV utbetaler maks 150% foreldrepenger.. La oss velge selv, legg det tilrette sli at vi får mer valgfrihet, ikke mer tvang! Det må da være ett mål for oss alle??
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. januar 2008 Helt klart Anonym... Selvstendig rett til opparbeidelse av rettigheter er med på valgfrihet og det støtter vi
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Signerer alt MorCathy skriver!!! Har du vurdert å gå inn i politikken?!? vi trenger sånne som deg der
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 24. januar 2008 uhm.. jeg skrev vel det i HI.... "Som folkevalgt lokalpolitiker har jeg all repsekt for alle politikere, men dessverre ikke for alt de kommer med av sølevann."
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 jojo, men på et litt høyere nivå enn lokalt... De som har deg i sitt lokalmiljø er heldige og jeg skulle ønske at det var fler som deg litt høyere opp i systemet slik at alle kan dra nytte av det og ikke bare en kommune/lokalmiljø
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 Signerer cathy:) Hvis man velger 100% dekning, og da har 10 mnd permisjon, må man ut i jobb igjen mens man kanskje ennå fullammer. Jeg strevde veldig med ammingen i starten, brukte vel halvannen måned på å få det til å funke, tviler på jeg ville orket det hvis jeg visste at det måtte trappes ned i god tid før 6mnd. Dessuten sov min så lite og ville bæres så mye at jeg nesten ikke fikk spist eller dusjet i løpet av dagen. Men hvis dette nå blir ordningen, kan ikke FAR TA DE FØRSTE 3 MND! La de ordne med flasker, søvn, gulp og rutiner, men er kanskje ikke så farlig med det da;)
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 24. januar 2008 Takk for det. Jeg er nå bare en mamma med bena godt plassert på jorda og hode på toppen... om det funker til enhver tid kan nok helt sikkert tas opp i en egen tråd, men sånn stort sett ihvertfall. Det er fint sjelden jeg blir eller lar meg provosere, men jeg følte det stakk hardt da dette forslaget kom. Det positive i dette var jo at de innrømmet at dette var et tog mot likestilling, slik at man kan vel egentlig ikke ta dette helt seriøst heller tror nå jeg. Så får vi se når det dukker opp en høring på det om det gjør det og da er det bare å oppfordre alle til å si sin mening i den høringsrunden. DET er jo noe av det som er lite opplyst rundt omkring.. Når en sak ligger ute til høring (alle har sikkert hørt om det i nyheter o.l) ja så kan hvermannsen lese selv og si sin mening.. Jeg er som jeg har skrevet tidligere, ikke helt 100% FOR likestilling, jeg er ikke helt imot heller. Selv trives jeg innmari godt med ungene i skjørtekanten mens jeg vasker gulv, mens mannen skifter dekk eller snekrer.. Ikke plages jeg med at mannen tjener mer enn meg eller har høyere "rang" på yrkesstigen heller. DET er MITT valg. Mannen vasker gjerne han, ikke vanskelig å be heller. Og det er jo her hele tyngden ligger. Valgfrihet, kan da umulig være noen som ikke har fått med seg det nå (hehe). Bedrifter og andre AS fikk kvoteringen tredd nedover hodene på seg, ellers så ville de bli oppløst. Nå vil de kvotere far hjem, ellers må barnet i barnehage eller til dagmamma. De legger det gode Island til grunn og det kan være vel og bra det, men de ligger milevis etter oss i amming fex. Det som funker fint hos naboen bør ikke nødvendigvis fungere i det hele tatt hos deg.. Islandsmodellen kan vi ikke sammenligne oss med, etter min mening, nettopp fordi utgangspunktene var vidt forskjellig. La mor og far velge selv. Det er alle best tjent med. Det man må se på er holdningene i samfunnet. Det må bli mer legitimt for far å ta ut mer permisjon og samtidig... MOR MÅ LA FAR FÅ LOV.. Jeg tror nok endel ligger der også... men det er fortsatt et valg man tar og det finnes også de fedrene som ikke vil og bor med en mor som syns det er greit og da må det være greit for staten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå