Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Normalt her jeg gjennom hele svangerskapet hatt et BT på 105/60-65, er nå i uke 36 og idag hadde jeg et BT på 136/86, legen målte det 5ganger fordi det var steget sånn.. Heldigvis ingen andre tegn til evt start på sv.forgifting, , annet enn en hodepine som har herset siden igårmen urin prøven var fin.. Men det jeg lurer på er om ikke det er normalt å få komme inn igjen på ny kontroll raskere enn i uke 38 når BT har steget sånn.. Legen snakket jo om hva jeg skal være obs på i f.h.t. om jeg får mye ødem og mer hodepine osv.. Noen med erfaring? :)/:(
~Mita~ Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 jeg går til kontroll 1-2 ganger i uken pga høyt BT og proteiner i urinen. men jeg har da et undertykk som varierer fra 90-100.. Men jeg har villet ha dratt og målt Blodtrykket ihvertfall en gang til før uke 38.. bare sånn for sikkerhets skyld. Kan jo ha gått ned til normalen igjen og )
tudeluuu Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har hatt et forhøyet BT siden uke 32, men har ikke fått noen ekstra kontroller pga det. Normalen min lå på 125/70-75 og steg plutselig til 130/85-90. Jeg har de samme symptomene som deg. Ikke noe ekstra vann, ikke noe protein i urinen e.l., bare masse vondt i hodet de siste dagene.. JM sier at jeg må sjekke vekta, hvis jeg plutselig går opp veldig mye på kort tid, så må jeg komme for en ekstra kontroll, men ellers er det vanlig at BT går opp på slutten. Kroppen jobber for å forberede seg, og da går det også ut over hjertet! Trykket ditt er ikke faretruende høyt ettersom min JM sier hvertfall, men bare følg med.. Lykke til!
Sunniva78 har to små Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Jeg fikk også målt blodtrykket endel høyere enn normalt i uke 36. Ingen ting i urinen, bare litt tung i hodet. Dette var hos jm, og de hadde ikke ledige timer den uka, så hun ba meg bestille en time til lege så jeg fikk målt det på nytt etter noen dager. Da var blodtrykket normalt igjen, så da målte jeg det ikke før denne uken, uke 38. Synes absolutt du burde få målt det etter noen dager du også, det føles så mye tryggere, pluss at man slipper å bekymre seg. Men som de andre sier, pass på kraftig pannehodepine, vann i kroppen og vondt under ribbena.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 De gangene blodtrykket mitt har steget har jeg fått ny time to dager etter. Har ingen andre symptomer på svangerskapsforgiftning. Men legen vil ha meg inn igjen for svangerskapsforgiftning kan komme så fort, og det er ikke alltid du merker det selv.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Vurderer å mulig ringe å snakke med jordmor om å få komme inn å måle det igjen i slutten av uken. Etter hva jeg har lest så er bt på 140/90 i startfasen av sv.forgiftning og 136/86 er jo rimelig nærmt, og som den stille og sjenerte jenta jeg er så er ikke jeg den første il å klage om jeg nå skulle få vondt i hode og bli kvalm og disse tingene her..syntes jeg burde fått komme inn igjen. Men så skal det jo som sant sies.. Han misstenkte og at baby ligger i sete, og da måtte jeg selv gå i han i det han sku "kaste meg ut" og si at "hallo!? Jordmor nevnte henvisning UL hvis det var misstanke om sete denne uken (36) og..jaggu hadde jeg rett.."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå