Gå til innhold

sagn....har du ett du ikke klarer å glemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg trenger sagn..mange sagn.

jeg kan begynne med et jeg selv har fått høre;

et ektepar med en liten baby skulle reise til syden; barnet skulle ikke være med, men være hjemme med bestemor. klokkeslettet for avreise nærmet seg; bestemoren hadde fortsatt ikke kommet. plutselig ringte hun; "bare kjør avgårde, la barnet sitte i barnestolen så lenge, jeg kommer om max 4 minutter"

foreldrene gjorde som bestemoren sa; de bandt fast barnet i stolen og reiste avgårde til flyplassen.

2 uker etterpå kom de tilbake til hjemmet sitt; åpnet døren og fant et barnelik sittende oppi barnestolen.

bestemoren var omkommet på veien.

djises, virkelig noen som har trodd på dette noen gang?

men som sagt, jeg trenger sagn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*grøss*

Jeg håper for all del ikke denne historien er sann. Uff og uff. Grøsser både her og der.

Skrevet

historien kan umulig være sann, hva med tlf-kontakt til pårørende? om bestemoren skulle ha vært utsatt for en ulykke?

nja, generelt skeptisk.

men du da? har du ikke hørt noen sagn? ;)

Skrevet

tja... jeg har en skikkelig ekkel en da. Den klarer i ihvertfall ikke jeg å glemme...:

Det var ei dame som møtte en mann på byen. De begynte å flørte og det ene førte til det andre og hun ble med mannen hjem og hadde sex.

Etter et par dager begynte hun å klø voldsomt der nede, og gikk til legen. Hun ble undersøkt og hva fant legen?? Jo likorm..

Tror ikke jeg hadde hatt meg med den mannen igjen da nei.

MEN jeg tror jo ikke på det da.

Skrevet

Det der er ikke sagn, men sånne vandrehistorier. Urban Legends. :)

Skrevet

Ja, det er vel det jeg ville kalt det og... Eller sladder

Skrevet

som igjen er det samme som sagn.

Skrevet

hehe ;D en gamling fra kirkegården som ville ha seg litt på nattestid? men helt seriøst, det finnes de som tror på dette og.

Skrevet

Moderne sagn

Vandrehistorier er moderne hverdagsfortellinger med et humoristisk eller skremmende poeng som fortelles som om de er sanne, men som vanligvis ikke er det. Slike vandrehistorier kalles på engelsk «urban legends» («bylegender» eller «urbane sagn») og har flere likhetstrekk med gamle sagn og folkeeventyr. De spres oftest muntlig, og gjerne som om de skal ha skjedd en bekjent, men den samme vandrehistorien kan opptre over hele verden. Vandrehistorier om folk som mener seg bortført av romvesener viser stort slektskap med de naturmytiske bergtakingssagnene. Mange av disse moderne vandresagnene likner også på tradisjonelle spøkelseshistorier.

Når en usann vandrehistorie gjengis som sann i en avis, kalles den ofte avisand. Utbredelsen av halvsanne anekdoter og rykter har økt stort med internett og epost og de fleste vandrehistorier spres slik i dag. Oftest er det rein underholdning, men de kan også fungere som lærestykker med tydelig moral.

Måtte bare sjekke det, for var i tvil. Trodde egentlig sagn bare var sånn fra langt tilbake i tid:

Lenge siden jeg har gått på skolen merker jeg;)

Skrevet

*grøsser* hehe...

Jeg har hørt denne noen ganger

En gutt kjører langs en øde vei, og ser ei jente som står i veikanten. Det er mørkt og kaldt, og ingen hus i nærheten, så han stanser og spør om hun skal langt. Hun sier hun skal hjem, og han tilbyr å kjøre henne, siden det åpenbart må være et stykke å gå. Hun viser vei, han slipper henne av ved et hus. Han kjører bare avgårde etter at hun har gått ut av bilen, men like etter ser han at hun har glemt jakken sin, som hun tok av fordi den var våt. Han snur og kjører tilbake til huset, ringer på døra og en middelaldrende dame kommer ut. Han viser henne jakken og sier den tilhører det han antar er datteren. Dama ser forferdet ut og sier at datteren er død. Han sier at det er umulig, han kjørte henne hjem nå nettopp. Hun tar ham med inn i gangen og viser ham et bilde.

Det er jenta han nettopp hadde i bilen. På rammen er det festet en liten plakett med navnet hennes, datoen hun ble født og datoen hun døde - ett år tidligere.

Skrevet

takker og bukker ;)

men om man skal tolke sagnene på noen vis; det finnes en moral i alle de 3 som er gjengitt her, ikke sant?

hadde en diskusjon med læreren ang. dette, han mente at det ikke stemte.

Skrevet

Moral og moral.... det måtte i så fall være at man aldri skal stole på at folk man møter faktisk har puls, hehe..

Etter min mening er sånne historier utelukkende diktet opp for underholdningens skyld, ikke for at man skal ta lærdom av dem (=moral)

Men de har jo en kjent form, samme oppbygning, og poenget er jo ganske likt i alle sammen, hvis det er det du mener.

Skrevet

ja, kanskje ikke helt slik jeg mener, men om du ser på den jeg forteller; ikke forlat barnet ditt alene, den andre som ble gjengitt; ikke bli med ukjente menn hjem (eller, ikke ha one night's?) og den siste fra deg; ikke plukk opp haikere.

Skrevet

Mange er ment å kun få huden din til å krympe i redsel, uten noen spesiell moral.

Skrevet

ja men når huden min ikke krymper da? må jo få noe igjen for underholdningen. man ser klart moralen i eventyr og folkeviser, så hvorfor kan ikke moralen finnes i sagn også? som en tråd?

Skrevet

Ja, jo, det er jo noe i det du sier, særlig den som du fortalte, det er jo noe som LETT hadde blitt brukt som et argument her på Dib - "går du fra ungen din for å gå på do, vet du jeg hørte om ei dame som.... osv"... hehe.

Om jeg skulle lære noen å ikke plukke opp haikere, ville jeg brukt en narkoman voldtektsforbryter istedet for et gjenferd, og da er man jo litt borte fra sjangren du er ute etter. Men jeg ser poenget ditt :)

Skrevet

hehe, joda, men det er selvfølgelig foskjell på en tur på do, og en 2 ukers lang reise til syden. men prinsippet er det samme, helt klart ;)

tja, om man hadde brukt en narkoman voldektsforbryter ville ikke moralen blitt den samme; man har en annen følelse for voksne menn enn barn. altså, man hadde bedre "været" faren om det var en voksen mann som haiket.

Skrevet

HI! Jeg har også hørt historien bare det at det var søstera som skulle komme, ikke bestemoren. Desuten lå barnet i sengen ikke bilstolen..så den historien er nok ikke sann.

Skrevet

Den historien med barnevakten er hentet fra en bok.

Og det var venninnen til barnemor som skulle være barnevakt.

Monique Franck- "Utkledd som voksen."

Skrevet

Har hørt lignende..men der overlevde ungen vist nok...

Skrevet

Har hørt den med hun som fikk likorm. Men hun var i syden og hadde seg med en, så kom hun hjem og oppdagen hun hadde likorm... Nice :)

Skrevet

Dette er ikke et sagn, dette er ei vandrehistorie.

Skrevet

tusen takk Innmari! den der var faktisk litt creepy ;S sikkert fordi jeg akkuratt har sett disturbia..dårlig film, men satan som jeg hoppet i sofaen.

hmm, men moralen i denne historien? ikke stopp bilen din på en øde vei? hold bildørene låste? hmm..men det er jo naturlig at man stiger ut av bilen når noe/noen ligger midt i veien? what to do hvis ikke?

men hva sier du? du vil ha mere matte? me like ;) kommer tilbake med noen regnestykker til deg på mandagen jeg ;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...