Gå til innhold

Spørsmål fra nybakt mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det med stell og amming når man er ute?

Er det greit å amme hvor som helst? Tenkte oss ut på et kjøpesenter nå, men er så usikker på hvordan vi skal få det til, hehe. Og hvordan er det med stellerom osv?

Og hva gjør dere når dere er på tur langt vekke fra offentlige toalett o.l. Man kan jo ikke skifte ute på denne tida på året, og jeg ser for meg at det er ganske kaldt å dra fram puppen...

Sikkert dumme spørsmål, men jeg har faktisk ikke peiling ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg har da skiftet ute på vinteren, jeg. Må man, så må man. Det går jo kjapt, likevel?

Så lenge du finner deg en plass å sitte så er det jo bare å amme i vei. En benk, kafé o.l. Diskre kan man jo likevel være. Ha en jakke litt rundt og ikke bare slenge ut begge puppene i fri utfoldelse.

Skrevet

Jeg hadde alltid stelleveske med meg, medbleier, håndkle, våtservietter og reserveklær.

På kjøpesentre er det vanligvis stellerom og ammerom, så der er det ikke noe problem. Er det ikke det så ammer jeg i bilen eller til nøds på en kafé.

Bleieskift tar jeg gjerne i bilen, og om jeg er på tur i vogn så er jeg aldri så langt hjemmefra eller fra andre jeg kjenner at det ikke er mulig å vente til jeg kommer inn før jeg bytter bleie=)

Skrevet

Jeg ammet aldri utendørs, da ber man om brystbetennelse. De fleste kjøpesentre har vel et slags stellerom, ellers er det da greit å bare sitte på en benk også. Ta med et skjerf/sjal/teppe og bre rundt om du ikke synes det er ok å vise så mye. Du kommer fort inni det, må bare begynne i det små og gjøre seg kjent med de forskjellige stedene.

Skrevet

Jeg ammer hvor som helst!!

Dersom du har egnede klær og babyen er godt pakket inn i f.eks ullpledd så er det ikke noe problem å amme ute.

Men jeg foretrekker å gå innendørs nå i kulda da!

Så lenge det er et sted å sitte, så ammer jeg - det være seg kafe, eller en benk midt på kjøpesenteret.

Jeg bytter sjelden bleie på stellerommet - synes ofte det er så møkkete der. Det går helt fin å bytte bleie i vogna. Jeg har med meg et lite håndkle som jeg putter under stompen og bytter midt i gangen på kjøpesenteret!

Skrevet

Ikke dumme spørsmål i det hele tatt!!

Jeg var også veldig reservert ift å amme offentlig i begynnelsen. Men det blir fort en vane. Nå er det nesten som jeg må passe meg litt og tenke litt over hvor jeg slenger frem puppen. Det KAN jo være greit å ta litt hensyn til de rundt seg... Men stort sett er det "fritt fram" overalt vil jeg si. Er man på kafe el.l. kan man jo trekke seg litt tilbake, finne en plass litt skjult i lokalet, sette seg litt med ryggen til de mest 'befolkete' områdene. Jeg bruker også av og til vognen å skjule meg litt bak.

Mange kjøpesentre har egne amme- og stellerom (de legger man plutselig merke til når man har bruk for dem. hadde ikke hørt om det før...)

Har forøvrig følelsen av at det stort sett er greit å amme de fleste steder man oppholder seg. Om noen ikke liker det får det bli deres problem.

Man trenger jo ikke akkurat 'flashe' hele puppestellet selv om man ammer. Går an å dra opp toppen litt bare. Og så ligger jo babyen foran. Det finnes vel også ymse anordninger man kan kjøpe som skjuler mer. De har jeg ikke prøvd, så vet ikke så mye om det.

Amming og stell utendørs kan vel kanskje bli litt kaldt på denne tiden. Vet ikke helt hvordan du skal løse det... Men så lenge du kan komme inn et eller annet sted, kan man jo egentlig skifte hvor som helst. Pakk med deg bleie, våtservietter, bleiepose (hindrer lukt) til brukte bleier og servietter, og et stelleunderlag, så trenger du egentlig ikke annet enn et gulv.

Man blir mer dreven med dette etterhvert =)

Lykke til med den første nyfødttiden. Den er slitsom, skummel og kjempefin!!! :-) (litt misunnelig - lillemor er 11 mnd nå og jeg er tilbake på jobb)

Skrevet

En venninne av meg skiftet alltid bleie i vogna, hvergang hun passet sønnen min og dem var på et sted som ikke fantes stellerom. Jeg pakket alltid med et lite håndkle til å ha under.

Skrevet

Trikset med å amme uten å sjenere noen ute, er å ha et supertynt skjerf rundt halsen. Det kan du bruke som en gardin over puppen rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...