Neijasså... Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Min datter på 9 mnd har den siste måneden fått en god del eksem på kroppen. Hovedsakelig på underarmene, men også en del på bena. Huden hennes er ganske tørr, særlig på eksemet. Har også (hatt) et blomstrende bleieutslett, men det har vi stort sett fått bukt med med Dactacort (soppkrem med hydrokortison, foreskrevet av lege). Men - bleieutslettet ligner egentlig en god del på utslettet på resten av kroppen, og på armene kan det da ikke være sopp, eller? Lurer derfor på om bleieutslettet også er samme type eksem som på resten av kroppen og ikke skyldes tett bleie. Hun ble fullammet til 8 mnd (matvegring...), så det er først den siste måneden vi har fått i henne fast føde. Hun spiser kun middagsmat, grøt og frukt vil hun ikke ha. Sta, ja... I det ene middagsglasset hun liker (Pasta penne fra HIPP) er det tilsatt melkepulver. Hun har tidligere reagert med magevondt på melk i min kost (og gjør det tildels ennå, samt at hun får magevondt av mme og grøt med mme), kan melkeallergi gi denne typen eksem? Burde vi ikke sett andre symptomer også? Noen med barn med melkeallergi som vil dele erfaringer med meg?
Pocoyoツ Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Vi må begrense melkeinntaket til 2åringen, for han blir full av eksem av melk. Har ikke fått allergien bekreftet av legen, har kun prøvd meg fram selv.
trillemamma Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har ingen svar til deg, men jeg gjorde et kjapt søk på google og fant mye interessant. http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&hs=DAe&q=melkeallergi+utslett&btnG=S%C3%B8k&meta= http://home.no.net/jahnolav/utenmelk/melkeallergi.html Kopiert fra den siste linken: Melkeallergi Vanlig symptomer er diaré og eksem. Oppkast kan også forekomme. Ved kumelkallergi er det melkeproteinet man ikke tåler. Dette betyr at man ikke tåler noe melkeprodukt, verken melk, yoghurt, ost, rømme, margarin eller lignende. Det er en utbredt oppfatning at småbarn vokser av seg kumelkallergi.
Neijasså... Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Takker for svar, dere! Eldstejenta mi reagerte også på melk som baby (har vokst det av seg nå, 2.9 år), men hun fikk bare magevondt og ikke eksem. Spurte på helsestasjonen, men det eneste de sa var at jeg måtte bruke olje i badevannet (noe jeg gjør), samt bruke nøytrale vaskemidler til klær (noe jeg også gjør). Ikke mye hjelp der... Får be om henvisning til allergitesting, kanskje. Har kuttet ut middagsglasset som inneholdt melk for en stund, dersom eksemet forsvinner så er det vel melk hun reagerer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå