Tussa og Sofie Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Vesla er snart 3 mnd og har vært mye våken på nettene. Spiser ofte og våkner hver annen time nå eller hver time. Får kun mme. Fatter ikke hvorfor hun må spise så ofte men.... Uansett, etter nå å har vært så mye oppe så har jeg fått store problemer med innsovning. Så ofte klarer jeg ikke sovne igjen på natta når hun har fått mat. I natt f.eks lå jeg våken fra 0115-0430. Hun våknet deretter hver time så ikke mye søvn nei. Problemet er jo også da selvfølgelig at jeg klarer ikke sovne når hun sover på dagen, ei heller på kvelden når mannen er hjemme og jeg skal ta igjen litt. Ligger i timer og får det ikke til. Jeg er så fortvilet, lei meg og blir helt desperat. Må avlyse de få sosiale avtalene på dagtid stadig vekk fordi jeg er helt kjørt. Og blir bare sittende hjemme med Sofie. Går 2 turer pr dag, er avhengig av det for at hun skal få sovet litt lenger enn 30 min. Føler jeg blir så alene og isolert etterhvert, og gruer meg til nettene og gruer meg til å prøve å sove når hun gjør det, for jeg blir så fortvila ettersom minuttene går og jeg vet hun snart vil våkne igjen... SOm dere skjønner blir det en ond sirkel og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av det. Virker som hele søvnsystemet mitt er helt på utur.... Noen som har det som meg og hva kan man gjøre?
petite fleur Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har det på en måte sånn som deg. Forskjellen er at ungen sover i timesvis, men jeg får ikke sove på natta. Om dagen blir jeg sef stuptrøtt, men da må jeg jo være våken med sønnen min. Får sove noen timer om ettermiddagen når samboeren min kommer hjem. Kan mannen din ta noen av måltidene på natta? Går det an å øke mengden mme slik at hun sover lengre om gangen? Grøt er jo litt tidlig... Skjønner godt hvordan du har det, man blir helt utslitt av dette og klarer ikke å hente seg inn igjen;-(
Tussa og Sofie Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2008 Hun får jo den mengden mme hun orker, og i går kveld spiste hun tom mer enn hun pleier, men virker ikke som det spiller noen rolle. Har sovet 5 timer på 60 ml, drakk 140ml i går og sov 2 timer? Mannen tar henne en dag i helgen. Han jobber så mye og reiser endel, så jeg synes det er kjipt å skremme han opp om natta i ukedagene men....
Kamomille Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Hvor mye mat får hun da? Et tips vi fikk av helsestasjonen var å prøve å innføre litt "faste" måltider. Barn som spiser ofte og lite blir ofte urolige. De opplever aldri å være ordentlig mett eller ordentlig sulten og de sover utolig og korte økter. Prøv å gi henne mat ca hver 3 time på dagtid. dersom hun sover, kan du godt vekke henne, stelle henne og gi mat. Dersom hun sutrer mellom måltidene er det ikke nødvendigvis fordi hun er sulten. Selv om hun tar flasken kan det være pga magevondt, suttebehov øsnke og trøst og kos etc. Prøv å unngå at flasken er det føste du finner fram om hun våkner eller begynner å sutre. Har du forøkt bæresele/sjal? Jeg brukte det mye da poden ikke sov. Vi har gått MANGE runder i stua med selen for at han skulle roe seg. Vogna er også fin å bruke inne! Prøv å stimulere henne litt når hun er våken slik at hun blir god og trøtt når hun skal sove. Dette er selvfølgelig en balansegang, og man skal jo ikke overstimulere. Men sang, lek på matte, trene på å ligge på magen, se i speilet osv er fine aktiviteter. Dersom du har noen tynne skjerf med fine farger er de fine å vise frem. Beveg de i luften over henne - la de heve og senke slik at hun ser de godt. Forsøk å legge henne når hun har vært våken i ca 60-90 minutter slik at hun ikke er overtrøtt når du legger henne. Dersom de er mulig så ikke mat henne i søvn. Da kan det hende hun sovner før hun rekker å få i seg nok mat. Gi heller mat først og så "lek" etterpå til hun blir trøtt. Da legger du henne uten mer mat. På natten lar du henne selvfølgelig sove så lenge hun vil mellom måltidene. Dersom hun sover kort, så prøv å ikke gi henne mat med en gang. Det er ikke sikkert hun våkner fordi hun er sulten? Tar hun smokk?? I tilfelle kan di forsøke å gi henne den og se om hun sovner igjen! Lykke til:)
Tussa og Sofie Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2008 Takk for mange gode råd. Hun spiser ca hver 3 time på dagen, noen ganger 2,5 time. Og spiser da mellom 90-110 ml. I går kveld spiste hun 140 ml før natten, på nattmåltidene spiste hun 70, 80, 110. Jeg lar henne ligge å klage og styre til hun begynner å gråte på natten, gir smokk og drøyer så lenge som mulig. Nå akkurat har hun faktisk spist 150 ml, det er ny rekord her. Jeg har bæresjal, men hun trives ikke i det fordi hun blir så varm (er veldig varm av seg) ellers så går vi mye rundt i huset ja, det er det som virker best for å "utesette" måltider, men når det er slutt da er det slutt, hehe, da hylskriker hun etter mat. Bor i blokk, så har ikke vogna inne, men vugge i stua som hun sover i på dagtid.Ellers leker vi masse når hun er våken, prater masse, ligger i babygym, vippestol, på stellebordet osv... Hun har hatt kolikk og det har gitt seg, så hun plages ikke særlig med magen nå, det hadde jeg kjent igjen. Hun kan fort bli overtrøtt og det er ikke før nå nylig hun har begynt å sove litt bedre på dagtid. Hun sover 2 lengre lurer ute, 1,5 time på formiddagen og 2,5 på ettermiddagen, ellers er det et par 3 korte lurer imellom der på alt fra 20 min-1 time. Legger seg mellom 22-23 og sovner greit. Vi har faste rutiner for legging, og har jobbet mye med det, så innsovning for henne er ikke noe problem lenger... Kan det hende hun øker for tiden, og derfor spiser hyppig? For så og kanskje spise større og færre måltider?
Gjest Jawhol Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 hva med å prøve med litt velling? gutten fikk det fra 2.5 mndog jenta fra 3.5 mnd
Tussa og Sofie Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2008 Jo jeg tenkte å begynne med det fra 3,5 mnd. Men er litt redd for å starte med det nå da kolikken ga seg for under 2 uker siden og jeg har lyst til å gi magen litt mer tid før jeg introduserer noe som er tyngre fordøyelig. Men jah, jeg tenkte å starte litt tidligere enn anbefalt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå