Gjest Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Hva med å oppsummere litt? Hvilke fordeler og hvilke ulemper ser dere dersom denne ordningen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fri deling skulle bli reel? Fordeler: (jeg ser ingen, så her får noen andre begynne) Ulemper: *Det vil gå ut over alle som er studenter når de får barn uansett hvordan man vrir og vender på det, dermed vil det bli svært vanskelig å sjonglere studier med å få barn økonmisk med mindre man synes det er helt ok å sette en baby på ca 8,5 mnd i barnehagen fulltid... Effekt: Flere kommer til å velge å få barn etter studietiden og dermed gjøre sitt til at det blir født enda færre barn i Norge, eller droppe studiene. *En god del selvstednig næringsdrivende vil slite seriøst økonimisk med en slik ordning, eller må sende babyen sin i barnehagen altfor tidelig dersom de øsnker å få barn, mange vil kanskje også unngå å få så mange barn som de egentlig ønsker seg fordi de ikke vil klare seg økonomisk med en slik ordning og ikke ønsker å sette en 8-9mnd gammel baby i barnehagen hver dag. *Det vil gå utover alle bønder her i landet, hvilken bonde kan ta seg fri fra gården han bor på i så lenge som 3-4 mnd??? Flere av mine venner driver gård og de er helt fortvilet over dette forslaget. *Man fratar voksne og oppegående mennesker valgfriheten over eget liv. *Mange vil oppgi ammingen tidligere. *Mange barn vil få det verre fordi far eller mor, ikke ønsker å være hjemme så lenge med en baby og dermed blir frustert over situasjonen som igjen går utover barnet, eller igjen, barnet blir satt i barnehagen fra 8 mnds alder av. (og hvorfor få barn da? Jo fordi man kan elske barna sine og like å tilbringe masse tid sammen med dem uten å elske å gå hjemme med en liten baby...) Så, fyll inn...
~sjiraff~ Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Fordel: Veike menn slipper å diskutere/krangle seg frem til mer permisjon om de ønsker det ;o)
Sjefsmegga Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Ser nok bare ulemper jeg også ved å frata folk valgfriheten...synes dagens ordning er rettferdig nok..6uker til mor og 6 uker til far..og så er det helt opp til hver enkelt familie og selv bestemme om de skal dele resten eller om kun en av partene skal ha det.. Å porsjonere permisjonen kan man også gjøre nå ved å ta ut tidskonto...
Sjefsmegga Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 sant nok...men ikke god nok grunn i forhold til ulempene det vil skape for mange. Har de baller nok til å lage en unge så får de ha baller nok til å kreve en del av permisjonen også hvis de vil ha det.
~sjiraff~ Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Så enig så enig! Men var i grunn eneste "fordelen" jeg kunne komme på. Synes det er helt feil med tvang fordi noen få menn ikke har baller nok til å be om mer permisjon om de ønsker det. Er rimelig sikker på at en tredeling vil lage mere trøbbel enn fordeler for folk flest.
æsj altså! Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Enig med alva og ugla! Glad jeg ikke skal ha flere barn, og kanskje da måtte forholde meg til en slik ordning.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Nettopp! Her gjør vi det faktisk slik. Jeg harbare hatt 6 ukers permisjon med de to siste barna våres, min mann har overtatt allt min permisjon, men porsjonerer det ut med 50% tidskonto. Men igjen,siden jeg er student så faller jo fars uker bort (heldigvis "bare" 6 uker nå, hadde det vært snakk om 3-4 mnd hadde vi slitt!) så vi har uansett en samlet kortere permisjonstid enn andre.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Men deter jo mange osm snakker varmt for denne ordningen, hvor er de da? Regner med de har noen fordel punkter?
___ Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Fordeler: -Både far og mor lærer seg til å ta vare på barnet. -Større likestilling i arbeidslivet. -Fedre som ønsker mer permisjon slipper å føle at de "tar" fra mor. -Bedre samspill mellom far og barn. -Mor må lære seg å gi fra seg ansvar for barn og hus til far. -Man gir far et reelt vag. -Mødre slipper å gå så lenge hjemme forde det er "tradisjon" Andre kommentarer: Selvstendig næringsdrivende kan ordne mye ved å ta gradete foreldrepenger og ansette et menneske til å gjøre jobben. Det pleier kvinner å gjøre. Bønder har gode avløserordninger, ellers som for selvstendig næringsdrivende. Amming kan kombineres med jobb. Går fint å amme før og etter jobb.
___ Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Vi burde egentlig spørre islendingene. De har jo praktisert dette en stund. Det jeg har hørt er at det funger veldig godt og at det har bedret både livskvalitet og likestilling for mange.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Jeg synes det er en dålig ordning. Mest fordi at det er ikke alle det passer for. Som f.eks oss. Har en mann som driver eget firma. Han har ikke mulighet til å ta ut så mye i permisjon. Vi er da voksene mennesker som skal få lov til å bestemme hvordan vi vil dele permisjonen selv. Dessuten er det mamman som ammer. Det vil aldri bli likestilling på det området uansett. Godt at vi skal ha det siste barnet nå før evnt. denne ordningen kommer.
___ Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Dette er en ordning som er spessielt viktig for dem det ikke passer for. Alle, ikke bare mødrene, må lære seg til å tilpasse livet sit til fammilieforøkelsen.
Milde Malurka Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har to spørsmål til dette med permisjon: Kan mor ta de 6 ukene etter fødselen, og far ta resten av permisjonsåret med den ordningen som er nå?? For meg som er student i 6 år til så skal jeg jo ha en unge til innimellom det. Vi har tenkt å la pappa`n ta hele permisjonen etter de 6 ukene jeg skal ha. Men regnes fødselpenger til far utifra hans inntekt? For jeg som student har jo ingen inntekt!
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Fordeler: * Mer likestilling i arbeidslivet etter hvert som folk flest blir klar over at det er like sannsynlig at en mann blir borte noen maaneder i permisjon som at en kvinne gjoer det. Paa sikt vil det fore til at faerre kvinner diskrimineres i ansettelsesprosessen. * Begge foreldre faar anledning til aa laere barnet aa kjenne. Storre likestilling paa hjemmefronten naar far og mor begge vet hva det innebaerer aa ta seg av barnet "paa heltid". Som selvstendig naeringsdrivende kvinne sorger man for aa spare opp en buffer slik at man har raad til permisjon og sorger for vikar. Hvorfor skal det vaere "umulig" for en mann som er selvstendig naeringsdrivende? (jeg kjenner forresten folk av begge kjonn som har klart det helt fint) Naar det gjelder amming har jeg fint ammet barnet mitt selv om jeg jobber, det er til en viss grad sporsmaal om holdning til amming tror jeg.
___ Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Ja, han kan ta hele permisjonen etter 6 uker. Han får da utbetaling etter egen lønn. Du kan i tillegg få engangsstønaden men må tilbake i 100% studier når far overtar permisjonen.
Milde Malurka Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Tusen takk!!! Ja det er det vi har planlagt!! For jeg starter på 6 års utdaning til høsten, og jeg vil gjerne gå alt i ett løp! Pappan syns det er fint om han kan være hjemme med nestemann siden jeg har vært hjemme med førstemann nå i 7 mnd og skal være det i 7 mnd til!
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Jeg ser heller ingen fordeler og er enig med deg ja!!! Synes man bør få velge hva som passer hver famile best! Her passer det best at jeg tar permisjonen, dessuten har ikke sambo lyst å gå hjemme alene i 3mnd. Var nok med 2 uker alene for han. Det er sikkert ikke det samme for dem å gå på kafe og se i butikker som det er for oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå