Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 9,5 mnd og nå om dagen er hun overaaalt!! Hun vet godt hva "nei" betyr, men hun bryr seg ikke om det - når hun er borti noe hun ikke har lov til, så sier jeg strengt nei - da ser hun på meg, holder på å flire seg ihjel og sier nei, nei, nei, mens hun rister på hodet - også fortsetter hun med det hun holdt på med. Tar jeg henne bort, snur hun seg rett rundt og krabber tilbake.

Prøver å avlede henne med noe annet istedet for å kjefte, men noen ganger, når hun kryper rett bort til dobørsten for tusende gang samme morgen, blir jeg kjempestreng i stemmen og får lyst til å riste henne. (Gjør det ikke da)

Får dårlig samvittighet når jeg blir sint, hun er jo så liten og prøver jo bare å finne ut av verden...

Hvordan får jeg henne til å ikke tro at det er en lek når jeg sier nei? Det virker som hun tror det nå, at mamma bare tuller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du bare må fortsette å si nei og fjerne henne fra det hun ikke har lov til, kjefting skjønner hun ikke noe av når hun er så liten. Et tips kan jo være å fjerne en del av de farlige tingene eller det dere er redd for.

Skrevet

Kjenner igjen den følelsen, blir sint men får dårlig samvittighet. Hadde det litt slik i den alderen også, men det har komt seg endel. Nå er han snart 1 år. Her er det alltid flasken jeg må kjefte på han for. Når han er ferdig å drikke så snur han den på hode og dunker den i gulvet/bordet slik at det søler godt og han kan klaske henden i det;);) Knallkjekt. Han vet godt at han ikke har lov....hehe Men da tar jeg fra han flasken og han får ikke mer, det kommer av og til to tårer, men det er det, så er alt bra igjen.;) Må bare sette grenser er min erfaring.

Og stikkkontaktene er knallkjekt, drar ut ledninger og prøver å sette inn igjen, er jo livsfarlig. Men ser nå at det har han også roet seg litt på faktisk.

Skrevet

Har fjerna det som ikke må stå framme, som cd'er og pyntegjenstander ol. Men man kan jo ikke støvsuge huset helt for ting som er innen rekkevidde for henne heller, også hadde jeg liksom håpet at jeg skulle klare å lære henne å ikke røre, framfor å bare ta det bort. Noen ting, som den forbaska dobørsten vil jeg helst ha stående der den står, og den er jo såå spennende, hehe. Vi har lite bad og jeg er alene med henne hver morgen, så når vi steller oss må hun være på gulvet. Hun kan ikke sitte i vippestol, hun er altfor rastløs til det.

Det er ikke sånn at jeg kjefter og smeller, selv om jeg har lyst, men jeg blir veldig sint i stemmen når jeg sier nei, evt. navnet hennes.

Skrevet

Hei, vil bare si at ja, jeg kan bli sint på gullet mitt, få veldig streng stemme og av og til får jeg også lyst å riste henne, men som du, gjør det selvfølgelig ikke og får superdårlig samvittighet. Særlig når jeg er trøtt og sliten kan jeg bli veldig frustrert over gulle som tester og prøver seg:)

Mi er nå 12mnd straks og stopper nå når jeg sier nei, smiler og gjør seg til, men stopper.

Eneste som hjelper er nok å være konsikvent, si nei og ta henne bort.

Å fjerne alt ulovelig tror jeg er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste, for hva skjer når dere da kommer på besøk med masse fristelser og ikke har lært og respektere nei?

Skrevet

kan forresten være greit å forklare hvorfor du sier nei, skjønner kanskje ikke hva du mener nå, men det kommer senere.

Jeg bruker f.eks. å si når hun skal røre i katta si vannskål(aner ikke hvor mange ganger hun har tømt den å logge der å plasket i dammen) Bruker iallefall å si; Nei, den er Missi sin.

Å pappa sine dvdplater, nei, pappa sine.

Varmovnen; den er varm, farlig.

Dobørsten; den bruker vi bare i doet.

Skrevet

He he... dobørsten vil vi ikke ha i munnen, nei!

Det er jo greit å være streng i stemmen når man sier nei slik at hun forstår hva nei betyr, men det kan jo hende at det tar en stund før hun skjønner at ikke mamma bare leker med henne. Har dere lekegrind?

Det er en stund siden min eldste var på den alderen, men jeg husker godt at alt sto på øverste hylle og at vi ofte måtte fjerne henne fra skoene i gangen ( ikke noe særlig å ha dem i munnen).

Lykke til med fotfølging ;-)

Skrevet

Ja,vi har lekegrind, men vi har aldri brukt den, og nå tror jeg det er for sent. Hun er ekstremt aktiv og blir rasende dersom hun blir begrenset fysisk. Hun ble mobil veldig plutselig, så vi rakk liksom aldri å få opp grinda, hehe. Vi har ikke så god plass heller, så det er litt deilig å slippe tanken på den digre grinda midt i stua - så får jeg heller fotfølge henne en stund. :) Takk for råd! :)

Skrevet

Godt å høre at noen andre har viltre 9-10 mndinger. Knøttet gjør sitt beste for å utfordre en litt siten mor for tiden. Er som han har oppdaget fri vilje og gjør sitt beste for å gjøre akkurat hva han vil hele tiden. Blir illsint når jeg ikke vil hjelpe til med å åpne skapdører, noe som ikke er lov. Jeg sier nei og han også storler og rister på hodet "nei nei nei". Men tror ikke at han egentlig forstår at det ikke er lov, er nok mer en morsom lek å få mamma til å løpe bort og hente ham.

Vi kjøpte lekegrind for noen uker siden og den er ihvertfall til nytte i korte perioder når jeg må ha fri, som til å gå på do. Han liker veldig godt å få masse klosser og så putte dem ut og inn gjennom sprinklene. Det er favorittleken for tiden. Og når han er lei får jeg høylydt beskjed via hyyyyling som sikkert kan høres gjennom huset...

Skrevet

Hehe, er akkurat som min det, han blir ti mnd i morgen,kryper bort til steroen, og når vi sier nei, så bare smiler han og sier næ,næ,næ og fortsetter, jeg sier nei igjen og setter han bort til lekene,men han snur og kryper bare bort igjen...sier pappaen nei, hender det at han begynner å gråte, han har nok litt strengere stemme..

Hadde han på gulvet mens jeg dusjet og oppdaget at han lekte med dobørsten, så den har jeg satt bak søppelbøtta, så han ikke får tak i den. men vil liksom ikke fjerne alt, jeg har duk, telys holder, fjernkontroller og mobiltelefoner liggende på bordet, noe som er veldig interessant,men han må jo lære at han ikke kan røre alt, gjorde det samme med søstra, og hun skjønte det til slutt.. men de er jo veldig små nå da, så de skjønner nok ikke helt hva nei betyr, men om vi gjør det mange ganger nok, så siger det nok inn om ett par mnd, hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...