mamman til to gutter Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Regner ikke med at noen svarer ja på det, men jeg lurer likevel... Et av argumentene mange bruker for tredeling av permisjonen er jo "tenk på de fedrene som blir nektet å ta en del av permisjonen". Normale folk som har et normalt forhold til faren til barnet vil vel ikke nekte faren å ta en del av permisjonen? Klar man kan mene at man ikke ønsker å gå ut i full jobb allerede etter 6uker og mene at det er best man er hjemme feks de første 6mnd hvis man fullammer så lenge, men har aldri hørt om noen som nekter far å ta en del av permisjonen. Og det er jo heller ikke sånn at hvis far ikke har halve permisjonstiden, så ser han aldri barnet! Her hadde far ferie de første fire ukene etter mini ble født, han er hjemme hver ettermiddag og i helgene, var hjemme over 2uker i forbindelse med jula, vi skal ha tre uker ferie nå og han skal gå hjemme det meste av sommeren ved å ta ferie og de 6ukene som er forbeholdt far da. Dessuten så er det ikke sånn at når det første året er over og barnet begynner i barnehage (og dette er ikke ment som en diskusjon ang barnehage, men det er nå sånn at de fleste begynner i barnehage), så er det tapt for alltid for far hvis ikke han har en stor del av permisjonen. Jeg har tro på at uansett hvordan man fordeler permisjonen, så er det hvordan man fordeler arbeidet når begge er der, som på lang sikt har noe å si for barnet.
~sjiraff~ Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Enig med deg! Hvis en mor nekter far permisjon så har man et problem i forholdet. Skal stortinget lage lover som regulerer alle mulige krangler i et forhold?
Sjefsmegga Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Her har far selv valgt å avstå fra permisjon....han har fortsatt mulighet hvis han ombestemmer seg.. Jeg synes det er viktigere hva han gjør i hverdagen og helgene..at han er en far so tar seg tid til barna da..6uker de aldr husker når de blir støre er av mindre betydning for barna i det lange løp. Han tok fri 2 uker UTEN lønn da de var født, brukte ferien på ungene og tok langfri i jula ( 2uker fri da)...synes det er mye triveligere jeg :-) Kose oss sammen når vi får det til alle 5 :-)
mamman til to gutter Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Hvis jeg skulle gått ut i jobb etter 6mnd måtte vi gjort et annet valg når det gjelder fullamming. Sånn vi har gjort det nå, ettersom vi allerede hadde bestemt at jeg skulle ha det meste av permisjonen, valgte vi å følge anbefalingene og fullamme til 6mnd. Det sier seg selv at det ikke hadde fungert hvis far skulle vært hjemme fra 6mnd, så da måtte vi funnet en annen løsning. Enten måtte vi gitt mme når de var hjemme alene eller så måtte vi begynt med grøt tidligere, men vi hadde selvfølgelig klart å ordne det hvis far skulle vært hjemme og det tror jeg de fleste klarer. Jeg går hjemme med vårt første barn nå, så hvordan det ville bli med amming ol ante vi ikke når vi bestemte at jeg skulle ha det meste av permisjonen, så det var ikke noe som var med på å bestemme. Og for å si det også: Måten vi bestemte på var at jeg sa at jeg gjerne går hjemme det meste av tiden, men at hvis han også ønsket å gå hjemme, så måtte han bare si fra om det og så fikk vi bestemme videre etter det. Og vi har et så godt forhold at hvis han hadde ønsket å gå hjemme mer, så hadde han sagt det!
MammatilNathalie☆septemberbaby Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 sambo har ca 100 jobbedager i året, og har mulighet til å ta ti uker ferie, så helt ærlig så syns ikke jeg at det er dårlig gjort av meg å ikke gi han halve permen min....
Salat Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har aldri hørt om noen som har nektet far mer perm. Av de jeg kjenner med barn, inkludert de i barselgruppa mi, har pappaene fått så mye de ønsker. De fleste tar 6-8 uker etter eget ønske(!) og mor resten. En på barselgruppa mi tar 2/3 og faren resten. De burde heller fokusere på de som ikke får perm av andre grunner, som f.eks når mor er student. Jeg er student og må ta perm et helt skoleår av gangen. Skal far ha perm må jeg ut i fulltidsstudie innen en viss tid og det er teknisk umulig fordi jeg må vente på neste kull. Ergo - pappen får ingenting!! Det er dårlig gjort det.
___ Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har ikke nektet far permisjon, men jeg har måttet ta mer permisjon enn jeg selv ønsket. Far nektet å ta mer enn 4 1/2 mnd med nr to og 3 mnd med nr 1. Spessielt svigermor syntes jeg var rimlig sær som "tvang" ham til å ta så mye.
___ Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har aldri hørt en mor si at hun har nektet en far mer permisjon, men jeg har hørt mange fedre si at de skulle ønske de hadde fåt mer tid sammen med ungen den første tiden.
heltklar Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Hos oss tok far 4 måneders permisjon, og jeg ble hele tiden møtt med spørsmål og kommentarer av typen "Så grei du er som gir ham av permisjonen din" - og "Er du sikker på at du vil dette da"? Og han ble sett på som en spesielt myk mann som ikke er like opptatt av jobb og karriere som andre menn. Dette har så defintivt med holdninger å gjøre!! Ifht amming er det temmelig mange som ikke fullammer til barnet er 6 mnd, og som fint kunne fått til mer tid til far - men som likevel bruker det som unnskyldning for hva det er verdt for å holde på permisjonstiden sin.
*1+1=2 små* Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 jeg er student og far er hjemme nesten hver dag, spiller lissom ikke no rolle om han får være alene eller ikke(altså perm.) fordi han er her nesten like mye som meg:P ser ikke ut tila t far kan ta perm siden vi begge er studenter jaffal.... men det er ikke slik at jeg nekter han det...
Mamma til tre søte Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Jeg nektet ham å ta hele permisjonen. Tok selv 3 mnd, han ville egentlig ha alt og argumenterte med at jeg tjente mye mer, så jeg burde jobbe. Han fikk 9 mnd, jeg tok 3
Mamma til tre søte Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Når det gjelder amming så fullammet jeg til 9 mnd med førstemann og til 6 mnd med andremann. Pumpet på jobb. Ikke noe problem overhode! Utrolig dårlig argument! Man har dessuten krav på ammefri, så pappan kan ta babyen til jobb om det er det. Når det gjelder selve debatten mener jeg den er utrolig TÅPELIG. Alle fokuserer på mors kropp (som har det helt fint etter fødselen, hvis ikke har man krav på sykemelding) eller på fars behov. Det som er viktig og riktig i denne debatten er å se på BARNAS beste. Men det skjønner visst ikke særlig mange. Barnas beste er at de får knytte seg til begge foreldrene. Det er pokker ikke mange fedre som har gode, nære bånd til barna sine, og det skyldes først og fremst at de ikke tok/fikk ansvar da barna var små.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Vi delte opp etter det som var mest økonomisk lønnsomt. Jeg tjente svært lite for jeg gikk førsteåret som lærling da jeg fikk mini, og han er en godt lønna rørlegger, så vi måtte løse det sånn, men han hadde 5 uker perm fordelt på 2 omganger. Men da jobba han inn så mye før permen at om den var verdt det vet jeg ikke.. Jobba både pga pengene og presset i yrket hans.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Pga vanskelig arbeidssituasjon (far var arbeidssøkende (sykemeldt) og startet i ny jobb like etter fødsel, prøvetid på 6 mnd) var det lettest for oss at jeg tok permisjonen. Neste gang skal jeg ha de ukene jeg må ha og så skal mannen ha resten av permisjonen. Regner med jeg fremdeles studerer da, og da kan jeg tilpasse dagene litt så vi begge to er hjemme.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 nå er jeg alene å har ikke det "problemet". men vist jeg hadde bodd med barnefar å han skulle vært hjemme etter 6 mnd,måtte jeg sluttet å fullamme.. pga far kan ikke kjøre 50 min en vei for at jeg skal amme barnet i 1 time å så må far kjøre 50 min tilbake igjen!!?? helt sykt,å slettes ikke far/barn vennlig!! 3 timer HVER dag, bare for at jeg skal amme..?? altså jeg pendler.. jeg synes at foreldre kan få 2 års permisjon,hvor 1 år er til mor å 1 år til far. så får de dele seg i mellom!! skulle det være så vanskelig da? åsså "slipper" barna å begynne så tidlig i barnahagen!
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Nekter ikke far noen ting, han kan få det akkurat som han vil ha det:) Men synes det burde være opp til oss og bestemme hvordan vår hverdag skal se ut og hvordan vi ønsker å gjøre det med våre barn.
Mamma til tre søte Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Du trenger da ikke amme for å gi morsmelk, 4gutter*1jente. Det er da fullt mulig å pumpe seg hver dag på jobb, sette i kjølebag og ta med hjem på kvelden og gi på flaske. Det går fort. Dessuten kan jeg ikke tro at du fullammet etter 6 mnd med 5 stk?
SaDa Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har aldri nektet pappaen mer permisjon. Men jeg ønsket å være hjemme så mye som mulig, noe pappaen syntes var helt greit.. Han var ferdig på jobb 14.30, så han fikk godt med tid med ungene likevel..
nickoline og supermann Skrevet 24. januar 2008 #19 Skrevet 24. januar 2008 Var ikke noe tema, og vil ikke være det. De som ikke ser poenget i amming tror jeg er de som ikke synes det er så viktig. Dem om det. del permisjonen som dere vil! vil du ikke være hjemme, begynne å jobb. flytt til danmark og lever ungen din i vuggetue........ hva som helst. Men la meg få være hjemme med ungen min, slik jeg og mannen min synes er best!
nickoline og supermann Skrevet 24. januar 2008 #20 Skrevet 24. januar 2008 Det at fedre ikke har godt båndt til barna sine synes jeg er et dumt argument. Det vil si at barnet vil få halvgodt forhold til foreldrene sine ved delt permisjon, eller foreldrerett for den saks skyld. Jeg tror min mann var glad han slapp unna. Han mener den første tiden er for mor. Når tassen ble større ble det mer og mer de to. når jeg henter i barnehagen spør han etter pappa med en gang. går stadig til vinduet og spør etter pappa. Merkelig siden far ikke hadde mer enn 3 uker i forbindelse med fødsel. Har seg fremdeles slik at det passer best at jeg tar mesteparten av omsorgen i dagliglivet. Men de har da f... meg et sterkt bånd likevel...
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 24. januar 2008 #21 Skrevet 24. januar 2008 jeg har ammet fem barn,1 gang klarte jeg å pumpe ut 20 ml mm.. klarer ikke å pumpe meg!! jeg jobber som renholder på fabrikker, ikke lett å finne en egnet plass for pumping uansett.. sitter jaggu ikke på dass å pumper.. dessuten er det ikke tillatt med barn der vi jobber.. å flasken brekker hun seg av, smokken likedan. hun tåler heller ikke mme,har prøvd. resulterte i kraftige mage sm,å hyling hele natta. så derfor skal jeg amme til hun kan gå over til vanlig melk. (vist hun tåler det da)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 24. januar 2008 #22 Skrevet 24. januar 2008 Hadde med glede gitt far halve permisjonen men.... ....han har ikke en gang rett til fedrekvoten sin da jeg er hjemmeværande. .....Han hadde ikke fått utbetalt full lønn ettersom at han tjener en hel del mer en det staten maks dekker, og da hadde vi måtte selge huset. .....Han mest sannsynelig ikke hadde hatt kvar de kunder han har nå(hvis han hadde vært borte mer en noen få uker) og dermed hadde lønnen hans blitt mer en halvert, ettersom at den største dele består av provisjon. Den der f********a regjeringen vår bruker andre ting en hjernen til å tenke. Dem kan ikke styre hvordan folk skal leve, det går ikke. Fast de tror jo det. Litt sånn storebror vet best holdning og ikke bry deres små hoder vi skal tenke for dere. Argh blir sinna bare jeg tenker på det. Det eneste som kommer komme ut av dette er at utroligt mange må søke barnehage til barnet fra dem er 6-8mnd gamle. Fordi de ikke har råd til at pappaen går hjemme. Så de skulle heller gjøre noe der. Sånn at det ikke blir et økonomiskt tap for en familie hvis pappaen skulle være hjemme.
!Prøver igjen! Skrevet 24. januar 2008 #23 Skrevet 24. januar 2008 her måtte jeg nesten tvinge far til å ta sine 6 uker!
Mamma til tre søte Skrevet 24. januar 2008 #24 Skrevet 24. januar 2008 Men dette er en veldig spesiell situasjon, dersom den er riktig. Du er heldig som bor i Norge. Men hvorfor gir du ikke brødmat i tillegg til mm fra 6 mnd?
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #25 Skrevet 24. januar 2008 Dersom den er riktig? Mange som fullammer klarer ikke å pumpe. Så Norge må på en måte velge....ammetoppen eller pappatoppen:) Her har far hatt minimalt med permisjon, men at han har lite eller dårlige bånd til ungene blir bare for dumt. Med nr 2 jobbet han hjemme hele året og hadde ikke perm i det hele ungen tatt. Alikevel så ungene mere til far enn om han hadde hatt 2 mnd perm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå