Gå til innhold

Hva med de fedrene som ikke ønsker å ha permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er en super far og gjør alt jeg gjør med barna når han er hjemme ( helg og etter jobb)..både mating, påkledning, stell og aktivisering. Men han innrømer at han hadde fått "hetta" hvis han skulle vært alene med dem hele dagene flere uker...Han sier han ikke eier min tålmod.. Han vil ikke engang ta ut de 6 ukene han har krav på. Jeg vil ikke tvinge ham heller, syns han gjør en super jobb når han er hjemme. Vet at han hadde klart det hvis jeg skulle vært borte en stund....det man må klarer man.

Hvorfor ikke ha det systemet man har i dag? Så får folk velge selv...jeg ville gjerne delt av min permisjon jeg..men det er helt greit å være den som går hjemme også...siden han ikke selv vil. Ikke alle passer til å være "hjemme-pappa"... Man må jo tenke på barnas beste, og barn har best av å ha en forelder som ØNSKER å være hjemme med dem...uansett om det er mamma eller pappa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja fo r det er jo den muligheten der som forsvinner.... min mann hadde ikke blitt glad om han måtte være hjemme full tid et halvt år.... han hadde blitt deppa av å ikke jobbe.... men det er det altså ikke rom for???

er dette vedtatt eller??? jeg følger ikke alltid like nøye med i timen ;-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er det noe automatikk i at kvinnfolka har kjempelyst til og være hjemme i et år da?

Skrevet

Neida... men det var det med det individuelle valget da :-) Kan man velge og diskutere i sin egen hule så er vel det det beste ...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det blir jo ikke et individuellt valg dersom hverken mor eller far vil være hjemme? Da må jo en ofre seg, og det blir som regel mor, fordi det er mer sosialt akseptert.

Gjest Pusikatt
Skrevet

Og akkurat der er jeg enig med Frp, som sier at ordninger er en god tanke, men at hver familie må få lov til å velge det som passer dem best.

Skrevet

Nei nå kan man jo velge selv...nå er kun 6 uker øremerket far og or..resten kan man fritt dele opp selv...

Men en ting kunne de gjort, permisjonspengene skulle gått utifra den som har permisjonen uavhengig av den andres inntekt. Slik hadde alle fått valgmulighet reelt slik at det økonomiske aspektet hadde forsvunnet.

Gjest Pusikatt
Skrevet

Høh... hvis hverken mor eller far vil være hjemme, burde de vel kanskje revurdert tanken på å få barn.....

Skrevet

oj, av overskriften din, så måtte jeg tenke "jøss, er det virkelig noen fedre som IKKE vil ha perm??"

men så leste eg det du skrev, å tenke bare stakkars dere.. tenk å bo lamme en som du VET ikek ville være sammen med barnet ditt.. sånn..

huff, hadde blitt uendelig lei meg hadde min mann sagt det der..

han ble så lei seg for han ikke fikk permisjon, så han tok ut 4 uker ferie han.. han bare ville være lamme oss!

å da gjorde han det meste, å lot meg sove :):)

men!

skjønne jo no, som du skriver, at det ikke kansje er alle som villet vært hjemme. men man må jo kunne velge da?

selv om vi ikke kan velge nå..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og akkurat der var jeg enig med Ugla ;-)

Skrevet

Vel hvis hverken mor eller far vil være hjemme i permisjonen så bør de heller ikke få barn da...hvis man skal få barn så bør dette være klarert på forhånd...

Skrevet

jo men det er en diskusjon som man må ta i den enkelte familie... det går jo ann å leie inn en amme om man ikke vil være hjemme mener jeg :-) hvis det er et offer å ta vare på ungene, så handler jo plutselig dette om noe helt annet... jeg trodde dette handlet om å kunne velge i den enkelte familie hvam som vil være sammen med barnet... klart det er vanligst at mor er hjemme, det er fordi det er forsket på at barna har det trygt og godt smmen med mor den første tida ute i frisk luft. Men jeg kan ikke begi meg ut på den diskusjonen, for jeg orker ikke finne frem bøkene for å bevise det med referanser og slikt .... men om ingen vil være hjemme med ungene så finnes det helt sikkert noen som vil gjøre jobben....

Skrevet

Det er ikke alle som passer til å være hjemmemamma heller. Da må man læredet. Det er ganske lurt å lære å ta vare på sitt eget barn alene over tid, samme om man er kvinne eller mann.

Hvorfor skal noe av permisjonen i detheletatt være forbeholdt mor eller far? hva er de prinsipielle forskjellene på at 6 uker forbeholdes far og at 3 mnd forbeholdes far?

På sikt tror jeg helt klart det er til barnas beste å ha to foreldre som har hatt "eneansvaret" hjemme etter tur. Det å være hjemme med små barn kan være grusomt kjedelig både for ham og henne, men uansett hvor lite lyst man har, lærer man mye om barnet og får tettere bånd enn om man bare sees om kveldene og i helgene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, det er klart, men utfra mitt eget stådsted, siden jeg bare kan snakke for meg selv. Jeg har vært hjemme siden Mai, pga sykemelding i sv.skapet. Fødte en sønn i september, og har permisjon til Mai igjen.

Jeg _ønsker_ ikke og være hjemme så lenge jeg, jeg holder på og fly på veggen! Jeg vil ut, treffe folk, begynne og jobbe igjen. Men om far i huset her da hadde sagt nei, at han ikke VILLE være hjemme, da måtte jeg bare ofre meg da, jeg kunne jo ikke latt ungen bli igjen hjemme.

Det betyr ikke at jeg ikke ønsker barn, eller er glad i barna mine!

Skrevet

JOda, min tar ferie og er sammen med oss, lar meg sove og bruker mye tid på barna, men han vil ikke være hjemme alene med de hver dag i mange uker i strekk... Det er sånn han er og han er en super far. Han kunne heller tenkt seg å gå hjemme med dem noen uker når de er 2-3år hvis det var mulig.

Skrevet

Hvorfor det? Det e kjedelig å være gravid og de første månedene hjemme med spedbarn er noe dritt, men når ungen paserer året blir det gøy å være foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...