Gå til innhold

Hvordan velge fadder til daap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror paa Gud og oensker at babyen min sin fadder ogsaa er en person som deler min tro. Men tro er veldig personlig, og vanskelig aa snakke om. Kunne tenke meg aa ha en av mine beste venner som fadder, men vet ikke hva hun tenker om religion og saann.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan spoerre henne paa en maate som er komfortabel for baade meg og henne?

 

Og hva mener dere er viktig i valget av fadder??

 

Og hva tenker dere fadderen skal gjoere i aarene som kommer ved aa ha rollen som fadder??

 

Tusen takk paa forskudd for eventuelle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan gi deg alle svar. Jeg tenker også mye på hvem som skal velges som fadder, men for meg er ikke den kristne delen avgjørende for valget.

 

Det å ha gode venner som faddere synes jeg er veldig lurt. Men det bør vel være venner vi har hatt lenge, og som vi vet stiller opp.

 

I mine øyne skal fadderen vel i hovedsak være en god rollemodell for barnet, men også være den snille voksne som gjør noe spesielt med barnet - spesielt i form av ting foreldrene ikke orker eller vil gjøre kanskje.

Og så er faddergaver på bursdag de flotteste gavene - i alle fall kan jeg huske de som det. Den ene fadderen min kom med blomster på døra nå like etter at jeg hadde født; det satte jeg utrolig stor pris på!

 

Liker ikke praksisen med å ha søsken som fadder; søsken skal stille opp for nevøer og nieser uansett hvis det skjer noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eg gjor d enkelt. tog suster mi og bestevenninnå mi som faddare. om de e kristne elle ikkje bryr eg meg ikkje om siden eg e langt fra kristen sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nr 1 har vi min svoger, en kompis av min mann , en veninne av meg og min niese.

På nr 2 blir det min svoger, min bror og et vennepar.

 

Det jeg vektlegger mye er om de har et "stabilt" liv, er oppegående og ansvarsfull.Og personer jeg vet vil stille opp.

For oss har det ikke noe med hvem som er kristen eller ikke. Hvis vi dør så vil jeg vite at de vi har valgt til å ta vare på våre barn er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi velger samboers søster, en venninne av meg og en venn av samboer.

 

Det er ikke slik at det er fadderne som får ansvaret for barnet ditt om du dør, det er en missforståelse mange har. Faddere skal sørge for den kristne oppdragelsen av barnet.

 

Vi er ikke kristne, og skal ikke oppdra barnet kristent, så vi valgte faddere ut fra personer vi vil at skal være mye sammen med barnet og følge oppveksten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...