Gå til innhold

Se på TV2 ang permisjonsdelingen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

se på Holmgang på TV2 ang regjeringens forslag til ny perm.ordning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så det ikke, hva kom di fram til???

Skrevet

Så den i går og har lest om det tidligere...

galskap!

VI vet best hva som er best for VÅR familie... ikke studier eller de på Island, ei heller regjeringen...

Skrevet

AMEN morcathy. Tror sjelden jeg har vært så provosert noen gang som under den debatten gitt..... Det er så mange gode motargumenter mot den tvungne tredelingen, og så mange dårlige for, at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne. Hvem stemmer på en regjering som er villig til å tre ting til de grader over hodet på folk???

Skrevet

Det som irriterer meg mest med denne debatten er at de får det til å høres ut som at det er en laaang nydelig ferie å gå hjemme i permisjon uten at de sier det med ord. Skjønner poenget med at de vil at far ska ta mer del i barnets oppvekst fra tidlig alder, men hvorfor skal de på død og liv tvinge igjennom en slik ordning....grrrrrr.....

Likte forslaget til ei der om å legge på noen uker ekstra permisjon kun begegnet på far, som ikke mor kan ta ut. (tror d var på island de praktiserer dette.) men det kosta jo staten for mye fikk a til svar da!!! har du hørt om dobbeltmoral?!?

Denne gangen passer det best for oss at jeg har mesteparten av permisjonen pga at samboern starter som sjef i ny jobb. men vi har tenkt å prøve med at han er hjemme en dag i uka slik at han får tatt mer del. LA OSS BESTEMME SELV!!!

Skrevet

Det de prøver på er å få regjeringen til å se "bra" ut, på bakgrunn av at de ikke klarer å få til det de lovet med flere uker til far.

Derfor dette krumspringet av talentløshet.

Det de legger til grunn, er at de har fått det til på Island.

Javel.. og hva så?!

De proklamerer med at de er strålende fornøyde på Island og at det fungerer helt fint.

SELVFØLGELIG!!!

Hadde vi fått det samme som de gjorde på Island, så hadde det nok helt sikkert vært en HELT annen pipe her i landet også.

På Island har mor 6 måneder og far 3... flott! ...for dem...

Selvsagt er Islendingene fornøyd....

De fikk jo permisjonstiden UTVIDET med 3 måneder til far!

De hadde opprinnelig 6 måneder, men så utvidet regjeringen den til 3 mer og ga de til far.

Flott!

Men det er jo ikke sånn de rødgrønne vil...

Her vil de TA av den permisjonen vi allerede har lovfestet og redusere den for mor, ikke øke den for far, men det er jo slik det ser ut på papiret og i deres debatter...

Hadde de gått inn for å øke tiden med 3 måneder og gi dem til far... FLOTT!

Da er jeg med på laget med EN gang!

MEN....

Det må også tas med at det her må legges tilrette for økonomiske føringer, føringer på arbeidsgivere og det er snakk om gedigne økonomiske rammer...

Som folkevalgt lokalpolitiker har jeg all repsekt for alle politikere, men dessverre ikke for alt de kommer med av sølevann.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å ikke legge for mye i dette forslaget, enn at det er ei gravid med tvillingerdame som i full fart hoster opp noe som er dårlig gjennomtenkt og dro med seg en lettførende bergenser på veien.

Hun er jo i permisjon selv før dette kommer helt på bordet vil jeg tro og da slipper hun jo unna etterdønningene.

En annen ting...

Jeg har 3 barn, med godt mellomrom i alder, men jeg var så alldeles ikke klar for å gå tilbake i jobb etter 6 måneder, med nattevåk, amming til ugudelige tider, alene hjemme med barna, husvask, klesvask..osv. osv... Har hatt god hjelp av manenn min, men kjære deg... vi deler jo - men uansett så blir det 150% jobb på oss begge i mange måneder..

Denna supermommyen som (etter hva jeg vet) er førstegangs og venter tvillinger, håndfast hevder at hun er tilbake i jobb etter 6 måneder...

Flott for henne!

Men hva med barna?!?!?!

De første 3 månederne er det mye tjas og kos, alt er nytt for alle og nye ting kommer hele tiden

De neste 3 månedene begynner en annen utvikling og stiller helt andre krav til oss.

Rutiner blir innarbeidet selv om de er til for å brytes og vi prøver og prøver og endelig kommer vi i mål med noenlunde rutiner, ammingen er uproblematisk, barnet sover hele natten (5timer) og vi har endelig tid til kvalitetstid med barnet.... NEIDA

------------UT i jobb! Nå er det far sin tur!

Selvsagt blir det flott for far å få kvalitetstid med barnet for å knytte det meste av sløyfer og bånd, men alvorlig talt!

Likestilling, joda!

Skal de amme?

Gå svangre?

Føde for oss?

DET hadde vært likestilling!

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er 100% FOR likestilling for enhver pris, jeg mener at alle især bør kunne ha ett selvstendig valg. Ikke kvoteres inn fordi de tilfeldigvis er kvinner bestemt av sin far.

Skal de lovpålegge far 3 måneder hjemme, så vil vi fort se super nedgang i antall fødsler i landet.

Ser for deg Røkke(uten sammenligning forøvrig) skifte fra stilig dress på sitt papirflyttende kontor- til joggedress hjemme med hue i vaskebøtta på vaskerommet som har klesvask til taket fordi poden gulpet ned hele sengen, gulvet og foreldresengen før han vekket sin kjære bror med bleia full, for de fikk jo nødvendigvis tvillinger som hyler etter mat på kjøkkenet med fulle bleier igjen, mens han febrilsk prøver å få varmet middagsglasset til dem i vannbad mens han setter over potetene til mor som kommer uthvilt hjem fra jobb.

Nei, kjære kvinnenettverk i AP....

Det dere prøver på nå, kalles ikke permisjon...

men PREVANSJON!

Skrevet

Applauderer denne!!!!!!!!!!!!!!

Håper hu Ap-dama får skikkelig problemer med amminga og at ungene hennes viser se å ikke være prakteksempler på snille og rolige barn som sover når hun vil at de skal osv...

Veit at dette er stygt gjort av meg å ønske på noen noe sånt, men tror det er det eneste som kan få opp øya hennes!

(hormontrollet i meg kom fram et øyeblikk der)

Skrevet

Så enig så enig.

Det jeg blit mest forbanna for er at alle skriker om at fedrene skal ta mer del i det som har med barna og permisjon etc å gjøre.

De MÅ være med til jordmor og ul.

Men hva skjer .... mannen min blir behandla som luft.

De snakker ikke til han, ser ikke på han...

Kanskje det kan være greit å inkludere mannen fra første stund også, da har de kanskje selv også mer lyst til å ta del når ungen først kommer.

Jeg synes det er nok lover og regler som tres nedover øra på oss nordmenn... og hva gjør vi?

Vi fyrer oss opp, men følger de pent og pyntlig likevel.

Vi er noen nikkedukker for staten, og deres politikere.

Og det er tydelig at de vet å benytte seg av det.

Blir så sint og frustrert, og mer enn noen gang, pga hormonene:)

Hva med å heller sørge for at skilsmisse statistikken holdes nede, ved å la far få mer permisjon sammen med mor og barn i starten, da er vi begge like grønne, og kan dele de små øyeblikkene på en annen måte.

Og selvsagt muligheten for å velge om vi skal dele permisjon 50/50 eller det som passer hver familie best!

Jeg har ingen problem med å kunne dele permisjon med mannen min.

Men problemet blir når jeg ønsker å amme lengst mulig, og jobben min tillater ikke muligheten til å dra hjem....

Mitt arbeidsfelt er gjerne i en bil, hvor jeg kjører 20 mil hver dag, det kan ende med at jeg er 10 mil eller mer borte fra barnet når det er ammetid....

Mannen min har ikke lappen, så skal han da fly rundt å lete etter kollektiv tilbud med ungen under armen.... Huff ja det blir vell regnet som barnemishandling, når ungen skriker mer og mer etter morsmelka....

Venter bare på at politiet banker på døra, for å sjekke at vi ikke røyker inne, ikke ser for lenge på tv, har ryddet, fjernet alle bakterier, at ungen har leker som er trygge, at vi har skifta sengetøy regelmessig, at vi bruker miljøtiltak som sparedusj, sparepærer, ....hvor skal dette ende???

LA OSS VELG SELV!!

Vi vet best!!

Skrevet

Her har vi erfaring med at barnet har hatt begge hjemme tidlig i livet sitt, begge foerste 3 uker, saa bare meg 7 mnd, saa begge to noen mnd (av en litt spesiell grunn da, vi var i loenn) og saa var han hjemme over et aar med henne alene, ca fra 1,5 aar til 2,5 aar. Dette var saa spesiell kabal at den ikke helt kan regnes med....men det var flott for alle parter.

Naa med nr to, saa er kabalen annerledes, og mannen min kommenterer at han synes det er problematisk at det ikke er mer sosialt akseptert at menn tar ut f.eks. halv permisjon, han vil gjerne ha saa mye som mulig, grunnet at han har flott erfaring med aa vaere 100% ansvarlig og haandtere de problemer som maatte komme, alene fordi jeg var i full jobb (og vel saa det) men han synes det er vanskelig aa ta mer enn 3 mnd. Han har en ansvarsfull stilling i et lite selskap, hvor han seiler opp som Daglig Leder om et aar. Han vil gjerne vaere en av gutta som baner vei denne saken, saa andre menn kan foele seg tryggere paa faktisk aa bruke sine rettigheter til aa vaere hjemme og ha hovedansvar for babyer en periode mens mor gaar ut i jobb igjen, men han kjenner at denne gangen maa det bli maks 3 mnd, grunnet hans posisjon i selskapet osv.

Jeg har latt han bestemme helt hva som er oenskelig, fordi vi er saa heldige aa ha erfaring med dette fra foer, og dette passer fint for oss.

Skrev vel om dette for ikke saa lenge siden, naar jeg tenker meg om, saa litt hakk i plata altsaa... =o)

Jeg har respekt for alle sine kabaler, og man har saa ulike situasjoner, og kulturen er jo at det ikke er lett for menn aa ta ut mye permisjon slik det er naa, selv om de jo har rett til det.

Jeg er litt delt i dette faktisk, forstaar godt dere over her som blir provoserte, men forstaar ogsaa at man kanskje maa dytte paa litt for aa faa menn til aa foele at de faktisk har et valg og kan velge dette. At mor ogsaa boer han GANSKE mye hun skal ha sagt i forhold til hvordan tiden blir etter foedsel, er jo innlysende. Husker sist permisjon, jeg var ikke meg selv foer det hadde gaatt 5-6 mnd, kanskje til og med 7 mnd. Og da har man jammen gjort en super jobb, for aa faa denne babyen - og seg selv (!) - paa beina. Saa jeg synes diskusjonen er komplisert, for ting er saa individuelt.

Jeg fullammer til ca 5-6 mnd og saa lar det seg fint kombinere med lunsjamming i mine pauser dersom jeg gaar ut i jobb etter 6 mnd, men det er jo ikke for alle og det skal man virkelig respektere.

Vanskelig dette her......spesielt siden man ogsaa er i en etableringsfase med dyre laan osv. Penger spiller ogsaa inn...

Lykke til alle! Haaper dere faar det akkurat som dere vil, det skal nok vi faa til ogsaa, selv om eierne av mannen min sin jobb evt rynker litt paa nesen. For oss er det smart oekonomisk at mannen min er hjemme ogsaa, fordi jeg ikke er i jobb (eller loenn) foer foedsel, mens det vil jeg vaere umiddelbart naar jeg kommer i jobb. Saa hver sin kabal sier jeg da...

Og det ble laaaaaaaaaangt, huff...

Har ikke sett programmet, men kanskje jeg finner det paa nett TV i kveld?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...