Kirsebæra Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 kan jeg bli sjekket? en tante av meg har hatt brystkreft, tanten til mamma hadde kreft, husker ikke hvor, men ikkebryst kreft. mamma hadde lungekreft. onklene til mamma har alle hatt kreft(6 av dem) eneste som har overlevd kreft er tanten min. jeg vet at dersom det er livmorhalskreft hos mange i familen, eller brystkreft så kan man bli sjekket, men hva med så mye forksjellige krefttyper? har det noe å si? jeg lurer litt på om det er noe arvelig i og med at det er MASSE kreft i familien på morssiden......
Bea80 & Gullgutten Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Ei veninne av meg mista faren i kreft, og hun snakket om noe kreftprøver som hun kunne få hvis hun ville. Men husker ikke hva det gikk ut på. Ring til legen og spør;)
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Bor du i Oslo? Jeg anbefaler deg å kontakte en veileder på Ullevål sykehus....husker ikke nøyeaktig hva avdelingen heter, men forklar på sentralbordet at det gjelder genetisk arvelig sykdom så vet de sikkert hvem du skal snakke med. Jeg ble "friskemeldt" etter 2 år:)
Kirsebæra Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 Nei jeg bor i bodø...... mamma hadde lungekreft tante brystkreft tanten til mamma hadde bukspyttkjertel kreft onkelen hadde lungekreft den andre onkelen hadde i munnhulen så ingen ting er likt liksom.....er egentlig ganske bekymra så jeg tror jeg tar en tlf i morgen....
-Lin Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Hei! Jeg tror alle som vil kan ta gentest, men man må henvises av lege. Jeg har selv hatt kreft og ønsket samtale om gentest fordi jeg lurte på om det kunne være arvelig. Før jeg hadde timen min måtte jeg sende all sykdomshistorie jeg kunne skaffe i familien, både forldre, besteforeldre, onkler og tanter og søskenbarn. Da jeg kom forklarte hun veldig inngående hva de såg og såg etter. Vi såg på familien min sammen. På min mors side var det ingen kjente kreftilfeller. På min fars side var det mangen; min farfar, flere onkler og to søskenbarn. Men få med samme type. Det varierte mellom tykktarm, mage, føflekk og prostata. Selv hadde jeg brystkreft. Min genetiker forklarte at det var veldig lite sannsynlig at krefttilfellene var arvelig, det var bare tilfeldig. Hun mente det ikke hadde noen hensikt for meg å ta gentest med de opplysningene, men hun ville beholde saken min og hvis det dukket opp nye tilfeller fra min familie i kreftregisteret, eller det dukket opp et nytt arvelig gen som det kunne være en mulighet for at jeg kunne ha, skulle jeg få beskjed. Jeg ble beroliget av det hun forklarte og velger å ikke ta testen. Jeg lever godt ) Men jeg skjønner din frykt og jeg ville blitt henvist til gentest hadde jeg vært deg. Så kan du få en samtale med noen som vet og kan forklare du og ) Klem
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Det stemmer det du beskriver Lin. I tillegg er alder veldig avgjørende. Den magiske grensen er 50 år. Hvis man får kreft før er det større sansynlighet for at den er arvelig enn etter fylte 50 år.
-Lin Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Er du genetiker kanskje? Jeg var 25 da jeg fikk brystkreft, mine søskenbarn var begge i 40-50 årene og mine onkler var "gamle", frarfar og.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Nei ikke genetiker, men jeg gikk til veiledning og kartlegging i 2 år etter at mamma døde. Hvis du var 25 bør du absolutt få testet barna dine. Sansynligheten for at den er arvelig er stor.
-Lin Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Mine barn skal få bestemme selv om de vil teste seg eller ikke. Det var også rådet fra genetikeren. Men vi er klar over faren, og vil jo selvfølgelig være ekstra på vakt. Men det viktigste er å nyte LIVET og leve godt når man kan det. Bekymringer bryter en bare ned. Så får man ta det når det kommer HVIS det kommer. Er ikke sikkert at det er stor sansynlighet for arvelighet i akkurat mitt tilfelle. Kan være andre ting som spiller inn dessverre Men men. Nok om meg. Håper i allefall HI får noe hjelp! Det er så vondt å gå lenge å lure, ikke vite og bekymre seg.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Vi har hatt to tilfeller med kreft på pappa sin side. Pappa og min farmor. Jeg var livredd for at dette var arvelig og fikk skikkelig dødsangst etter at pappa døde. Men jeg snakket med en lege som beroliget meg veldig, farmor fikk kreft i livmorhalsen som antagelig kom av et virus ikke gener, og pappa fikk typisk "mannekreft", altså i urinblæren. Begge to var også nesten 50 år gamle.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Det var ikke sånn jeg mente det mami. Det genetikere mener er at kreft etter fylte 50 mest sansynlig ikke er arvelig betinget. Ikke alle tilfeller før fylte 50 er arvelig. Brystkreft derimot er faktisk en feil på et av kromosomparene, dvs den arvelige varianten, slik at gutter også kan arve dette.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 ah, leste ikke hva du hadde skrevet før nå jeg så var ikke det jeg siktet til tuppa.. Men da har vi tydeligvis fått høre litt av det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå