Gå til innhold

Mer om perm....

nickoline og supermann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er greit at pappane nå kanskje slipper mer til på permisjonsfronten. Men synes det er galt at det skal gå utover mor. Synes isåfall mor skal få beholde sine mnd. Så kan far få sine 3 mnd i tilegg. tror det ville hjulpet noe på barnehagedekningen også. Da vi trengte plass i Mars 2007 var vi heldige og fikk plass, men 2 mil unna.

Vet at mange ikke får plass. Hadde pappan hatt sine 3 mnd i tilegg. ville de fleste fått plass ved opptak,eller ihvertfall innen nogenlunde rimelig tid.

Vet det er litt igjen til full barnehagedekning i mange kommuner, men bare de høyre styrte (for det meste) får ut fingeren blir det full dekning til all ved hovedopptak.

Men før dette synes jeg faktisk de burde gitt selvstendig næringsdrivende de samme rettighetene som ansatte.

synes også at de som er uføretrygdet burde vært prioritert før dette. Hvem kan leve for 36000 kr pr år.

Jeg synes også at pappan i slike forhold burde få ihvertfall de samme rettigheter som par som begge jobber på vanlig måte. Evt hvis mor ikke får mer enn engangstønad. At far ihvertfall kan få 1/2 parten av permisjonen, eller noe i den gata............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker jo helt feil, for mor har faktisk ikke mer rett til permisjon enn til og med 6 uker etter fødsel. Så det er ingenting som taes fra mors permisjon.

MEN de starter (som alltid) i helt feil ende. Øk taket på 6 G, gjør det mer økonomisk gunstig for selvstendig næringsdrivende og ikke minst la pappa tjene opp permisjonsrettigheter på egen yrkesaktivitet.

Skrevet

Det jeg ikke fikk fram. Er at som regel tar mor sin fulle permisjon. Far får sine uker.

For par som ønsker å dele er det jo greit, men de fleste mødre ønsker å beholde sin permisjon. Bla pga amming.

Det som er fint er hvis far får sine 3 mnd i tilegg. Evt at mor og far kan dele disse også. Altså valgfritt.

Ja, de begynner i feil ende.

Naboer og venner av oss. (de klarer seg fint da - fordi faren hennes er rik) Hun har fått kun denne enganstønaden som da kun dekker det utstyret man trenger.

hun har vært utsatt for en ulykke form 13 år siden. Hun har gjort alt for å komme seg tilbake i jobb. Var snart ferdig helsesekretær da hun fant ut at hun var gravid.

planen var nok å kome seg ut i jobb først.

Mannen hennes tar likevel sin pappapermisjon. Selv om den er ulønnet.

Men det er nok fåtallet som kan gjøre det.

Så ja. Far må få lov å tjene opp sine egne rettigheter. Og mor må få beholde trygden sin ihvertfall.

Skrevet

Gå ut over mor?

Den permisjonsordninga vi har er kjempebra. På 70-tallet måtte de ut og jobbe igjen etter 3 mnd. Det synes jeg virker traurig for de som ikke hadde råd til å være hjemme etter det.

Permisjonen er heller ikke mors, men barnets/familiens, og da synes jeg det er litt trist at mor ser på den som sin egen.

Det sies at når far får prøvd seg i permisjon, så er det "medisin mot samlivsbrudd" (de får selv prøve hvor krevende det er å gå hjemme med en liten en)

Skrevet

Syns det er så vittig at alle nevner amming som et argument MOT at pappaen skal ha 3 mnd perm. Amming kan man da fortsette med? Ammefri? Amme morgen/ettermiddag/kveld? Null problem?

Så, det var siste ord fra meg i denne permisjons-diskusjonen, jeg blir så oppgitt over enkeltes forstokka holdninger her inne at jeg ikke gidder diskutere mer ;)

Skrevet

Ja man har en time ammefri pr dag, men om man jobber halvannen time utenfor hjemmet så er det kanskje ikke alltid like lett å gjøre det reelt?

Alle bor ikke 10 minutter unna jobben..

Skrevet

da har du rett på en time fri i for-eller etterkant av arbeidsdagen. Du MÅ ikke atd en klokka 12...

Skrevet

Nei, men om barnet ammes 4 ganger om dagen så hjelper det ikke mye med en time kortere arbeidsdag om man da ender med å være borte i 9 timer fremfor 10 timer..

Skrevet

Ang. amming...

Ikke alle som jobber mandag til fredag 08-16 da..

Kan bare ta meg selv som eksempel; jobber som flyvertinne, er borte i 5 dager jeg, så hjemme i 4 dager (ved full stilling). Skal pappaen fly etter da eller, med babyen i armene?

Nå jobber jeg redusert så jeg er "bare" borte i 3 dager for så å være hjemme i 6 dager... men ikke alle som har anledning til det heller... Og ja, det er veldig mange hos oss som har barn...

Flere yrkesgrupper som har reising og uregelmessig arbeidstid.

I tillegg kommer argumentet med at mor må vanligvis ta størstedelen av nattevåket når de er så små, hvordan skal hun klare full jobb i tillegg??

Kan ikke fatte og begripe at ikke folk kan få lov til å bestemme dette selv..

Skrevet

Jeg nevnte det som et hovedargument. Fordi det er et godt argument for meg.

jeg hadde aldri fått fri 3 ganger pr dag for å amme. Hadde jeg hatt min gamle jobb, så hadde jg 10 reisedøgn i mnd. Valgte å slutte. Jobber nå i nærheten. kunne jo også hatt en 9-4 jobb i byen. Det ville ikke gått.

Skrevet

Nei, man må ikke. Men nå er det nå slik at det er slike det foregår når man ammer et barn.

gutten min er snart 2 år. Får fremdeles 1-3 ganger pr dag. Han er så stor nå at det ikke føles så viktig lenger, men da han var 9 mnd var det viktig.

Jeg drar hjem om morgenen før jeg tar fatt på siste runden og gir han bryst. Det har jeg gjort siden han var 10 mnd. Det kunne jeg ikke gjort om jeg jobba i byen

Skrevet

Det er nok et godt argument.

vi er nok litt bortskjemt vi damen. Men som jeg vil fram til er at mor kan beholde "sin perm" evt dele den med far. Men at man får 3 mnd ekstra som de også evt kan dele!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...