Gå til innhold

søvn søvn søvn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på helsestasjonen i dag og fikk ingen råd.

Jenta vår har altid vært en dårlig sover.. Hun er 1år og 5 mnd. Hun sovner helt fint men våkner igjen.. når hun våkner vil hun ikke opp.. virker som hun vil sove mer.. hun små gråter. Og hun blir irritert om vi går inn til henne.. akkurat som hun syns vi forstyrrer. Som sagt så har hun altid vært sånn.. så jeg tror ikke det har noe med melk,gluten osv eller drømming å gjøre. hun våkner alt fra 1 til 5 ganger i løpet av en natt. på dagtid kan hun sove alt fra 30 min til 3 timer.

Trenger virkelig noen råd jeg nå for jeg trenger snart å komme i ett annet søvn mønster selv også.. jeg våkner om natten og ligger å venter på at hun skal våkne og når hun er ferdig med gråtingen sin tar det en stund før jeg sovner igjen også, tunge dager på jobb med så lite søvn! så hadde vært så godt og finne ut av dette snart. Vil ikke gi henne sovemedisiner heller!

Noen med erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som kan "hjelpe"?

Skrevet

Noen her i dag som har noen ideer til meg? :o)

Skrevet

hmmmmm ikke annet en at min var også sånn, ga seg når han var 2.5 år, men det siste året var det som regel bare 1 tur opp på natta:)

Skrevet

Hva med å la henne sove 1 time til 1,5 time på dagen, og ikke 3 timer. Seff. blir hun trøtt når hun sover så liten om natten. Men prøv å finn på aktiviteter med henne, slik at hun blir sliten om kvelden. F.eks. 30 min. før dere skal begynne med kvedstell, så ta en liten tur ut med henne. La henne få litt frisk luft.

Luft rommet godt, før dere legge henne i senga. Ikke la det bli for varm heller ikke for kjølig.

Jeg hadde akkurat det samme problemene, og fikk disse rådene på helsestasjonen. Vet ikke om det hjelper.

Skrevet

Men goldfish.. hadde dere problemer med at hun var vanskelig og få til og sove eller at hun våknet ofte om natten?

For hun er stup trøtt om kvelden.. begynner stortsett gråting og sutring sånn i 16-17 tiden og til hun legger seg når hun har sovet lite på dagen.. Så det å få henne til å sove en helt ok. Men det at hun våkner så ofte om natten er så slitsomt. Hadde vært godt og få sove en hel natt snart for oss begge liksom.

Jeg ligger jo våken og hører om hun snart skal våkne og når hun har vekket meg med gråtingen tar det tid før jeg sovner igjen. så jeg får ikke så mye søvn jeg heller akkurat.

Skrevet

Noen barn bare er slik. Kanksje lurt å ikke presse på henne noe. Bare prøve å tilpasse deg henne.

EN av mine har også vært sånn. Faktisk våkner han en gang på natten enda, 5 1/2 år gammel. Han gråter jo ikke da. Sovner fort igjen.

Skrevet

Jeg hadde skikkelig problemer med å legge han om kvelden. Og han våknet flere ganger på natten, slik at jeg til slutt selv ble liggende våken og bare ventet på at han skal våkne.

Til slutt tok jeg han opp i senga mi, for jeg orket ikke disse våkedøgnene lenger. Om han våknet, så slapp jeg å gå opp av senga. Slik sov vi nesten hvernatt til han nesten ble 2 år.

Og nå sover han som en drøm i sin egen seng, hele natten. Han er 3 år nå.

Skrevet

hun her kan holde det gående i 1 1/2 time før hun sovner igjen i ekstreme tilfeller men som oftest er det 10-15 min sånn en 3-4-5 ganger i løpet av en natt. Og hun har altid vært sånn! Derfor jeg begynner å bli så sliten!

Skrevet

Du har ikke vurdert å ha henne i din seng som hun over her skriver? Med han jeg snakket om hadde jeg nok ikke sovet i det hele tatt om jeg ikke hadde han i egen seng en stund. Selv om han selvsagt ikke gjør det lengre;)

Skrevet

når jeg tar henne opp av sengen begynner hun å hyle.. og hun blir kjempe sint om jeg tar henne med og legger henne i min seng.. har prøvd det også.. føler meg helt opbrukt på ideer liksom.. vet ikke hva jeg skla gjøre for å få sove snart jeg.. er ganske tungt og jobbe!

Skrevet

I butikken, på sånn kosthold butikk finns det kanskje noe som kan hjelpe? En slags te eller noe? Spør litt rundtom på apoteket eller i slike butkker for å høre om de har noe som kan virke avslappende for små barn. Kanskje det hjelper?

Men utenom det så vet jeg egentlig ikke mer.

Så få bare ønske deg lykke til. Og ta kontakt med HS igjen og få råd om det ikke går.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Min våkner mye om natten også, og jeg er trøtt som en strømpe nesten hver dag. Det er utrolig slitsomt... nå er det litt annerledes hos oss, for det er bare å skyndte seg inn straks han våkner og dytte inn smokken, så blir det stille. Hvis jeg prøver å vente, og se om han kanskje sovner av seg selv eller finner smokken selv (er tross alt 19 mnd og burde klare å finne den selv!!) så tiltar gråten i styrke, helt til jeg kommer og putter den inn. Han har sluttet med smokk når han er våken men må ha når han skal sove. Aner heller ikke hva jeg skal gjøre, hadde vært så deilig om han kunne sove hele natten uten å våkne! Det hender jo en sjelden gang, men typisk nok så våkner jeg likevel de nettene fordi jeg må på do eller lignende!

Har dessverre ikke noen andre tips til deg annet enn det som ei skrev over her om å lufte ut osv. Tenkte å prøve de tipsene der selv, selv om jeg tror min våkner pga drømmer, virker som han våkner mer når han har vært i barnehagen på dagen.

Lykke til til dere hvertfall. :)

Skrevet

Lykke til til deg også Yadda.

Godt og vite det er flere nattevåkere som er trøtte om dagen der ute!

Skrevet

Ja vi er nok ikke alene! En annen ting som også er frustrerende er at det er utrolig lite forståelse for dette. Typiske kommentarer "da må du jo bare legge deg tidligere da" hvis man ymter frempå at man er trøtt. Men jeg kan jo ikke legge meg kl. 20 hver kveld heller, jeg må vel få ha *litt* egentid etter at poden er i seng??? Legger meg mellom 22 og 23 (som regel nærmere 22 i det siste) og står opp 6-6.30. Skulle vært helt greit det, bortsett fra at vi som regel har vært våkne noen ganger i løpet av natta. Typisk nok så våkner han også første gangen nesten alltid etter at jeg har sovet ca 30 min.... har han en slags føler ute, "haha, nå skal mamma sove, da skal jeg bare vente noen minutter og så skriker jeg".. Gjeeesp.

Skrevet

ja forståelsen er ganske laber..

"ja sånn er det med de små"

"alle har vært igjennom det der ja"

"det går over om 20 år"

osv.. har fått de fleste.

Jeg er ikke sånn som klager så mye føler jeg da men.. Når du går til jobb og føler noen går forran deg og dytter deg bakover samtidig som du vil fram så begynner det å bli tøft.

Hjelper ikke legge seg ett annet sted i huset heller for jeg våkner uansett.

Til og med når jeg var alene på hotel en helg lå jeg våkner store deler av natten! :/

Føler liksom jeg har nådd ett pungt nå som jeg føler det er "nok" Har ikke så mye mer å gi.

Jobber i barnehage i tilegg da så det er barn døgnet rundt.. phu. virker på meg som at jeg kunne trengt litt søvn nå hehe

Voksentid er det dårlig med ja. kan sovne kl 20 på lørdags kvelden og besøk er ikke morro når jeg ønsker gjestene hjem 30 min etter at de kom.

klage klage hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...