Gå til innhold

Arv/ Formueskatt (Noen som har peiling???)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis mindreårige barn (under 18) arver penger, må jeg som ansvarlig da betale arveavgift/ formueskatt av disse pengene??

Isåfall hvor mye/ lenge..?

FINNES DET NOEN MÅTE Å UNNGÅ DETTE PÅ??

Har lest endel om det, virker håpløst...

Har absolutt ikke råd til å betale så vanvittig mye skatt for pengene de har arvet....

Hva kan jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVor mye har de arvet da?

Kan jo arve en del avgiftsfritt da...

Skrevet

Pappa.. Spm blir stilt på vegne av min mamma som står ansvarlig for mine yngre søsken...

Skrevet

Arveavgift beregnes i forskjellige klasser avhengig av hvem man arver fra. De første 250 000 er avgiftsfrie fra hver arvlater(person) til hver arving. Av denne grunn kan det være lurt å gi forskudd av arv til f eks barnebarn ( frafall av arv til fordel for egne barn- man "hopper" da over et ledd med avgift) det er visse vilkår for dette- bla må hver arving motta samme beløp ...

Når det gjelder formuesbeskattning vil dine barns formue beskattes på din hånd- deres formue legges til din.. det er således avhengig av hva du har i gjeld og ev formue hvor mye som skal skattes.

Vær ellers obs på at overformynderiet skal varsles om mindreårige har forme på over 75 000,-

Skrevet

Vet ikke hvordan det kan omgås...men de kan jo arve 250.000 hvar avgiftsfritt.....og så er det 8% av de neste 300.000. En annen måte er å låne de penger - også avskrive ca 60.000 hvert år. Dette er en "lovlig måte" å gi/arve på.

Skrevet

Da jeg arvet penger etter mamma da jeg var 16 fikk jeg ingen beskjed om dette, men noen mnd etter at jeg var fylt 18 fikk jeg krav om å betale 48 000 i arveavgift.

Er det din mor, barnas mormor, som er hjelpeverge for dem? altså som skal ha ''kontroll'' over pengene eller er det overformynderiet?

Skrevet

faktum er litt uklar her- vurderer din mor å sitte i uskifte ? hvor gammel er hun ev ? vil ev anbefale henne å ringe skatteetaten med eksakt faktum for å få en forklaring på alternativene vedr skifte/uskifte/arveavgift og ev formuesbeskattning så du slipper å "vrenge " alle detaljene her om du vil ha konkret hjelp. Som du forstår er det mange faktorer som spiller inn og som fort kan snu svarene opp ned....

Skrevet

ca 175 000... Men de er 2 stk da... Så 350 000...

Tror vi slipper arveavgift, men ettersom vi har forstått det, må min mor betale vanvittig mye formueskatt fordi hun står ansvarlig for disse pengene til de er 18 ( om 7 år!)

Det er noe jeg vet hun absolutt ikke har råd til...

Det er også snakk om at de får ca 15 000 i året i barnepensjon til de er 21... (vet ikke hvor relevant det er, men hvis noen har gode råd, så trenger vi det sårt...!)

Så spm er hva i alle dager vi skal gjøre...??

Går det ann å invistere e.l. noe sted?? Overformyndighetene kommer isåfall også inn i bildet...

Uff... mye styr...

Skrevet

overformynderiet kommer uansett inn i bildet her og er med på avgjørelsen av hvordan pengene skal plasseres. ( de lytter imidlertid som oftest til det foresatte foreslår s¨å lenge riskioen for at pengene skal gå tapt ikke er for stor).

når det gjelder formuesbeskattning av disse KAN de velge å levere egen selvangivelse og få pengene betskattet på dine søskens hånd. ( det går da av arven/overskuddet av denne).

Barnepensjonen er ment som et bidrag til dine søskens løpende utgifter og blir kun lagt til formuen om dere velger å spare den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...