Gå til innhold

Noen med cøliaki her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på litt tips og sånn med mat og om jeg burde ta noe tilskudd utenom det vanlige??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Artig med flere som har cöliaki her!

Av tilskudd tar jeg: Omega 3, Magnesium (mot kramper), jern, folinsyre. Tok tidligere ogsä vitamintabeletter. Forresten fant jeg noe pä helsekosten her, som var en vitamintilsettning for cölietikere. Legen min annbefalte meg og vente med det, til etter graviditeten. Men det inneholder alt en cölietiker ikke fär inn via normalt kosthold.

Av mat spiser jeg det jeg har lyst pä av det jeg täler. Men jeg er jo litt spent om jenta vär kommer til ä arve cöliakien da.. Lykke til med mat og kosthold!

Skrevet

Takk:)

Har ikke hatt diagnosen så lenge så vet ganske lite.vært dårlig til og spørre oxo.

Men da holder det forsåvidt med det jeg tar da,prøver og spise mye frukt og grønt,tar tran og san a sol og folinsyre,må begynne og ta litt jerntilskudd for lå litt lavt.

Du har ikke noen gode brød oppskrifter gjerne litt grovt og fiberrikt??

synes ikke det man kjøper er så utrolig godt annet enn til ostesmørbrød.

Skrevet

Hei!

Jeg har også CølIaki.

Man trenger da ikke ta noe vitamintilskudd fordiom!

Arveligheten for Cøliaki er 2%.

Har ingen oppskrifter til deg, men jeg synes at Fria Fiber er kjempegodt!! ;)

Beste mjøltypen er Semper.

Spør viss det er noe du lurer på ;)

Skrevet

Hmm... bare 2% !?!?!

Har så mange i familien som har det, så trodde det var mer arvelig enn det..

Skrevet

Semper jeg syns er best og bruke oxo,uff blir så oppgitt noen ganger for det lønner seg jo og bruke forskjellige meltyper til forskjellige ting:)

Jeg er den eneste i familien min som har påvist det,kan jo være en og annen i slekta som har det uten symptomer men.veldig spent på lillegutt:)

Skrevet

Hei igjen!

Obs. Sana sol skal du ikke ta, da det ikke er glutenfritt... Desverre... smaker jo veldig godt :) Ekstra vitaminer trenger jeg for min del. Uten vitaminer blir jeg fort slapp.. Og det er ikke alt av mineraler og vitaminer vi fär i oss..

Jeg Bruker brödbakemaskin, noe som absolutt er ä anbefale. Da gjör jeg:

Melsort er semper (begge de röde pakkningene) best. Bruker semper med fiber (röd) til bröd.Da har jeg: 2,5 dl vann, litt olje (jeg liker solsikkeolje) solsikkefrö, ca 4,5 dl mel, og 1 teskje törrgjär. For ä fä brödet grovere bruker jeg alltid solsikkefrö i. Det gär ann a bruke fiberhusk (fäs kjöpt pä helsekosten), men ikke ta for mye ca 1 spiseskje. Sesamfrö kan du ogsä putte oppi.. Bruk fantasien.. Finnes mye du kan blande oppi. Noe jeg brukte mye för var sukkerroefiber.. Det kan du fä kjöpt hos Jonssen (han du kan bestille glutenfrie saker av. Pleier ä stä en annonse fra ham i Cöilakinytt)

Det som er viktig ä huske er at ofte när du skal bake bröd, rundstykker (gjärdeig) sä er deigen mye mer klissete, og derfor vanskelig ä bake ut. Jeg heller deigen i former..

Lykke til! :)

Skrevet

Kom pä at det var mer jeg ville ha inn her jeg.

For en person som ikke har cöliaki i familien er det som den andre personen over her skrev ikke sä store sjanser for ä fä cöliaki, men er först cöliaki i familien (noe det er i min, og mange har det), sä er det större sjanse for ä fä det. Du kan lese mer om cöliaki her pä barn i magen: http://www.barnimagen.com/barnetmitt/innhold/tema/intervju_om_serien/intervju_om_c_liaki

Her er et lite sitat:

Som sagt er cøliaki arvelig, og hvis foreldre eller søsken har sykdommen, regner man med at risikoen er omlag 10 prosent for å få sykdommen selv. Derfor anbefaler vi også at foreldrene til et barn som har fått diagnosen cøliaki også tester seg.

Det er ikke lett ä komme igang, og en utrolig stor omveltning i livet ä fä diagnosen Cöliaki. Jeg har hatt det i mange är, og ting gär automatisk. Men du fär bare lese bakpä varene hvilke ingredienser de inneholder. Det er jo veldig bra for kroppen om du holder en streng "diett"

Kan jeg spörre deg hvilke symtomer du hadde för det ble oppdaget hos deg? Og hva som skjer nä vs du spiser noe med mel i? (Bare nysgjerrig)

Skrevet

Jeg har stort sett hatt cøliaki hele livet – ble oppdaget da jeg var to år. Man trenger ikke automatisk kosttilskudd bare fordi man har cøliaki. Det viktigste du kan gjøre er bare å passe på at du spiser sunt og variert (og det er jo samme råd som alle andre får også). Men selv tar jeg trankapsler eller omega3 daglig – for jeg er dessverre ikke så flink til å spise fisk... Dersom man er gravid bør man være flink å ta folat – ettersom det ofte er en mangel hos folk med uoppdaget cøliaki.

Min erfaring er også at Semper har det beste melet (både grovt og fint mel) – jeg har bakt mine egne glutenfrie brød siden jeg var 12 år. For å få brødene enda litt grovere, tar jeg gjerne i litt solsikkekjerner, linfrø og av og til bruker jeg glutenfri havre. Brødform er et ”must” når det gjelder glutenfrie brød – i motsetning til vanlig brødeig SKAL den glutenfrie brøddeigen ofte være litt klissete. Mange vet ikke det og da er det ofte fristende å bruke mer mel enn det står i oppskrifta, men tro meg – da blir brødene som murstein og kjempetørre... Følg heller oppskrifta nøye.

Ettersom det bare er jeg som spiser disse brødene hjemme hos oss, så blir de jo fort tørre og mugne av å ligge i brødboks eller på benken. Derfor fryser jeg ned halve brødet og oppbevarer resten i kjøleskapet. Det går jo også an å skjære det opp i skiver og ta opp bare det du trenger. Jeg bruker da brødrister for å tine det opp.

Dersom du får konstatert cøliaki anbefaler jeg deg å melde deg inn i cøliakiforeningen (NCF – se nettsiden: http://www.ncf.no/ ) – da får man tilsendt cøliakinytt flere ganger i året. Her står det mange tips for oss som må leve glutenfritt. Blant annet fikk vi en liste over glutenfri produkter hos Toro (den kan man nok finne på internett også). På nettsiden deres finnes det også mange oppskrifter på brød, pizzabunn m.m. – pluss at man kan melde seg på bakekurs.

Lykke til!

Skrevet

Takk for oppskrifter:)

Er sånn jeg gjør oxo bruker litt forskjellig av frø og sånn prøver meg litt fram:)Visste jammen ikke det var gluten i san a sol,er så typisk dem putter det oppi så mye,er ikke rart at jeg har hatt vondt i magen og vært dårlig har jo ikke falt meg inn at det inneholder gluten.

Når det gjelder symptomer hos meg så blir jeg egentlig litt forbanna på gamle legen min for a burde egentlig ha testa meg før.

Har for det første alltid sliti med vondt i magen dårlig i magen.Alltid hatt vitamin mangel og div mangler.er oxo operert da jeg var liten for veldig sjelden skjoldbrukskjertel kreft som er arvelig noe som gjør at jeg må ta thyroxin resten av livet eller levaxin som det heter nå.Har alltid hatt lavt stoffskifte og fikk jo nærmest kjeft hver gang de fikk svar på nye prøver fordi dem trodde jeg ikke tok med som jeg skulle.Da jeg kom i tenårene ble jeg helt håpløs på skolen var så trøtt og uopplagt at sovna på skolen og hadde mye vindt i magen men ble ikke gjort noe så ga opp og tenkte det skal vel bare være sånn.Men nå i sommer ble jeg sinnsykt dårlig bare sov og alt jeg spiste kom ut like fort hadde rett og slett kramper i magen og fikk time hos turnuslegen og ble tatt div prøver og da ble det endelig fart på sakene ble først sendt på coloskopi blæ grusomt men fant ikke noe galt,tok blodprøver på gluten og det slo ut til tusen og inn igjen på gastroskopi litt senere og legen sa han trengte ikke en gang og vente på svarene for og konstatere at jeg hadde cøliaki for tarmen var helt flat,var så letta jeg og føler jeg fikk et nytt liv men samtidig så var det jo en liten tass som meldte sin ankomst uten at jeg fant ut det før litt senere og det var jo veldig bra at dette ble funnet ut av nå da el så kan det jo tenkes ikke han hadde vært så sunn som det ser ut til på undersøkelser og sånn for da hadde han vel ikke fått de næringsstoffene han trengte og ikke jeg heller.

spiser jeg mel nå,blir jeg ett av to:

får veldig vondt i magen og må på do etter ei tid

det andre verker rett og slett i hele kroppen og jeg blir så trøtt at jeg må bare legge meg.

Har jo desverre gått på noen smeller siden dette er så nytt:(men lærer så lenge jeg lever:)

Hva skjer med deg?og hvilken symp hadde du?

Skrevet

Hei Aprilmor.

Sä utrolig dritt at de fant det ut sä seint. Da gikk du pä mange mäter glipp av mye av barndommen og ungdomstiden (forstä meg rett) Men det er jo kjempeflott at de tilslutt fant det ut.

Jeg hadde därlig fordöyelse fra jeg var spedbarn. Gikk til masse kontroller som barn. Jeg gulpet opp maten opp til flere ganger (sa jeg tyggde dröv :)). De mest typiske symtomene for Cöliaki hadde jeg; veeeldig liten av vekst, underernärt, nesten ikke energi, vondt i magen, likte ikke maten (spesielt bröd). De oppdaget cöliakien hos meg da jeg var 10 är gammel. Alt forandret seg. Da vokste jeg 10-15 cm i äret, la pä meg til normalvekt, fikk energi, og ikke minst sä likte jeg plutselig mat

. Jeg syntes de skulle ha oppdaget det tidliger med meg, men det er jo ingenting ä snakke om i forhold til deg da. Min mor mätte kjempe seg frem til at de skulle undersöke meg mot div, for hun sä at jeg ikke var et "normalt" friskt barn..

Det som skjer hvis jeg spiser noe jeg ikke skal nä er, etter to timer skjer det samme med meg som andre som har matforgiftning. Da mä jeg spy noe inmari intenst, kommer ofte ut bäde oppe og nede pä engang. Dette varer 2 timer, og da er alt normalt igjen, men pleier ä väre litt sliten etterpä da...

Og ja, de finner pä ä putte mel i de rareste ting. Som noen anbefalte over her, sä ville jeg ogsä meldt meg inn i cöliakiforeningen. Da fär du blader med informasjon og oppskrifter. Du kan väre med pä informasjonskvelder, og bakekurs..

Noen av de tingene som er greit ä vite om som kan eller som inneholder gluten er:

Sojasaus (det finnes i nesten alle soyasauser)

Ketsjup (ikke alle)

Kom ikke pä mer.

Ting som er litt opplagte: Alt av bakevarer, kjekser, gjärdeig, supper, sauser, pasta, kaker...

Her har de glutenfritt: Mcdonald,(glutenfri hamburger) og hos nesten alle pizzaplasser kan du bestille glutenfri pizza. Ellers vet de fleste i Norge hva cöliaki er og hva en kan spise og ikke spise. Det er värre her i utlandet :(

Men kan jo hende du har kommet eller begynnt ä komme i rutiner nä, og vet det meste fra för av... Og selv om det til tider kan väre kjedelig ä hele tiden mätte spise annerledes lönner det seg :)

Uansett lykke til! :)

Skrevet

ja er medlem i norsk cøliakiforening,og skal være med på mestringskurs vet bare ikke helt når det blir enda:)

Hehe,var med på bakekurs nå før jul,skulle bake og sånn vett og brødet ble steinhardt og kompakt og var jo ikke spiselig men har fått dreisen nå etter tips o råd:)

Har lissom ikke vært noe prob for meg og omstille seg for har vært så ivrig på og bli "bra".Blir helt forstyrra vett du hvis jeg blir sittende i lengre tid:)Var faktisk nesten så jeg grein av lykke da jeg fant ut at yndlings sjappa i drammen hadde glutenfri pizza:)

Er så fælt at man går rundt og vet det er noe galt men for bare beskjed om at det ikke er noe galt,sa jo det ho ene dama på det bakekurset at folk trodde jo ho var lat og ho følte seg det oxo,er jo ikke noe godt og gå sånn,er bitter på gamle legen men gidder ikke bry meg noe særlig om det lenger,har tross alt fått ett nytt liv på en måte,bedre sent enn aldri:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...