Gå til innhold

Pyroksin/B6 vit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor mye man skal ta om dagen for å få orden på syklusen (kortere syklus). Fikk tips her inne av noen at det skulle hjelpe. Det er ikke farlig å ta vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 mg fant jeg anbefalt på en amerkansk infertilitetsside. Men det er en veldig stor dose i norsk målestokk. Her er det ikke lov med "sterkere"tabletter" enn 2 mg. Så dvs 25 for dag!!!

Jeg tar ca 10 mg, men så tar jeg stor dose E-vit og C-vit i tillegg, også anbefalt på den amerikanske siden. Ellers er sink og selen anbefalt. Omega 3 er heller ikke så dumt

B-vit er ikke skadelig i utg.pkt. Kroppen tar opp det den har behov for, resten skilles ut via urin. Mener det var 200 mg(hvis det ikke var 2000 mg da?) og høyere som kunne være skadelig.

Skrevet

hvordan vet du alt dette? Og dessuten er det en vesentlig forskjell på 200 og 2000 mg..... :s

Jeg har uansett brukt de på norsk apotek og er jo totalt ufarlige. Dessuten fikk jeg kortere intervaller på syklusen..

Men si hva du vil, jeg har hvertfall ikke fått no bivirkninger. Snarere tvert i mot.

Skrevet

Jeg mener det med 200 eller 2000 mg/mcg stod i et innlegg her inne en dag, men jeg husket ikke hvor mye det var og fant ikke igjen innlegget. Kan hende det var i et annet forum også......derfor ble det litt tvetydig.

Jeg skal ikke påstå noe som helst. Jeg vet ikke alt, men jeg sjekker alltid opp rundt råd og tips som blir gitt her inne. Jeg hopper ikke på alt av hjertens lyst uten å ha litt mer informasjon. Og all informasjon jeg finner på norsk ang B6 er at max dose i norge er 4 mg pr tablett.

Nå er ikke jeg alltid enig i hva norske myndigheter anbefaler og tar gjerne mer enn anbefalt. Men jeg bare stusset på at dere fant produkt med 40 mg når det står i info fra norske apotek og myndigheter at det ikke er lovlig. Dette lette jeg opp senest i går kveld nå denne tråden kom opp. Men når det finnes så er det jo ingen grunn til å ikke ta det. Kan hende jeg også hadde kjøpt det om de hadde det på mitt apotek, men nå hadde de ikke det

Jeg har ikke sagt at det er farlig, men at en bør være obs på at det kan forekomme reaksjoner ved store doser. Dette er jo noe man bør tenke over med alt man har i seg av medikamenter. Jeg tar jo stor dose selv, men syns at 50 mg som jeg fant anbefalt på en amerikans side var i meste laget. Men så tar jeg en kombinasjon av flere ting som var anbefalt ang sykluskluss og hormonubalanse. Så kanskje jeg er godt hjelpt alt i alt.

Skrevet

Babyønske: Fortalte gynekologen min hvilke vitaminer jeg tok og han anbefalte meg å ikke ta ekstra c-vit (jeg tok c-vit utenom multivit mine)for det kan gjøre miljøet for surt og tørt der nede til at svømmerne til mannen trives.... Fikk også tilsendt et 7 dagers bli-gravid kurs som jeg la ut her, der står akkurat det samme at man skal ikke overdosere c-vitaminer når man prøver å bli gravid:

I'm talking about Vitamin C. Here's the deal..Taking some vitamin C is actually a great idea, because vitamin C (in small doses) can do somethingwonderful to increase your fertility. It actuallyimproves your cervical fluid. You may know that the cervical fluid is crucial for transporting the sperm to your cervix and on to your uterus, where it will eventually meet up with your egg.Without good quality cervical fluid, the sperm just doesn't have a chance of surviving for very long.

But here's the catch...Too much vitamin C can have the opposite effect. Yeah, that's right...too much can cause your cervical fluid to dry up, and that can just about ruin your chance of ever getting pregnant. So you must be extremely careful to avoid getting megadoses of Vitamin C (especially during cold and flu season where we're often advised to load upon vitamin C).

Ellers om b6 vitaminer så tar jeg 3 ganger 40 mg pr døgn for svangerskapskvalme nå og tok det for mensstruasjonsmerter og carpal tunnel syndrom når jeg prøvde å bli gravid.

Kvinner trenger 1,2 mg daglig

menn trenger 1,5 mg daglig

ammende trenger også 1,5 mg

gravide trenger 1,4 mg

Hvor mye b6 vitaminer du trenger avhenger hvor mye proteiner du spiser...

I perioder med stress, hardt arbeid og sykdom trenger man større doser.

For kvinner med sterke menstruasjonssmerter(b6 er krampeløsende) og svangerskapskvalme bruker man doser på 40-160 mg til man ser effekt.

Ting som fører til b6 mangel:

* Langvarige slankekurer

*p-piller med østrogen

*ensidig kost

*alkoholisme (he he tror ikke så mange her inne lider av det)

* Lengre bruk av visse penicilliner

Overdosering er svært sjelden for vitaminet er vannløselig og overskuddet skilles dermed ut.

Ved disse sjeldne overdoseringene kan man se at dem det gjelder har problemer med f.eks finger til nese testen og at man har nedsatt føle og temperatursans i armer og bein.....det man kan gjøre da er å slutte med b6 eller neddosere verre er det ikke.....

Skrevet

ps. de b6 vitaminen jeg bruker er det samme som hun ene beskrev her oppe hvit boks m grønt på 40 mg...:)

Skrevet

Jeg har lest opp og ned i mente ang vitaminer og kosttilskudd. Og holder meg for tiden til en amerikansk infertilitetsside. Jeg har prøvd en stund på å bli gravid nå. Ikke skjedde det noe når jeg ikke tok særlig vitaminer. Så nå er taktikken min å prøve en del vitaminer. Jeg tar ikke altfor mye c-vitamin. 1000 mg er anbefalt på den siden og jeg er ikke i nærheten av å ta så mye.

Men når du da sier det kan gjøre miljøter for surt for sæden. Hvorfor sverger så mange da til grapefruktjuice? Det sies jo at den bør drikkes for å gjøre miljøet surt nok for sæden.

Jeg syns ofte leger i Norge er litt vitaminfiendtlige, de mener man ikke trenger vitamintilskudd fordi vi får i oss de vi trenger gjennom kosten, noe jeg ikke kan si jeg er helt enig i. Men det har jeg ikke tenkt å utdype mer her.

Men igjen..... jeg har ikke vært negativ eller stilt spørsmål til bruken av B6, jeg bare undret meg på at det finnes produkt som er mange ganger sterkere enn hva som blir sagt er lovlig dose i Norge. Jeg sverger til B6 selv, og fant ikke noe annet en 2 mg i mitt apotek(som ikke har allverdens uvalg). Hadde jeg funnet 40 mg hadde jeg sikkert kjøpt det også.

Skrevet

eg kjøpte den i dag for å prøve å få minder dager.... men de va ei som brukte 100mg pr dag å gikk fra 40 til 28 dager på ein måned elle ka de va. men de står på di at du skal spør legen om dosering...

Skrevet

Babyønske 8.pp

koffor fikk eg kjøpe på apoteke ein boks me 100 stk me 40mg i kver vis de du sier e sant?

Skrevet

Babyønske: Boksen heter ikke B6, men Pyridoksin. Hvis du spør om det på apoteket ditt, har de dem helt sikkert:) Lykke til med prøving! :)

Skrevet

Hemmelighet i magen: Pyridoksin eeer B6 og det vet babyønske..

Babyønske: Skulle gjerne hatt adressen til den siden jeg??? For det enest jeg finner på nettet er at kvinner skal ha 75 mg pr dag og menn 90 mg. 1000 mg er brukt for å bli kvitt flunse symptomer og for å rense kroppen...

Grapefrukt er den naturlige kilde til østrogen som er viktig for å få nok el-slim og for å få eggløsning. Det er en hårfin grense for hvor mye grapefrukt juice du skal drikke og ikke drikke, jeg leste at man skal ikke ha mer juice enn hva en grapefrukt gir pr dag, så jeg kjøpte selv grapefrukt og laget juicen hver dag selv....drakk den et par dager før el og en dag etter så var det slutt...

Skrevet

Ellers forstår jeg heller ikke hvor du har at over 2 mg ikke er lovlig dose...finner heller ingenting om dette babyønske... b6 vit i store doser har vært brukt lenge til mange forskjellige ting...

Jeg syns du skulle fått tatt en blodprøve og få sjekket jernlager(ferritin), sjekket folat, magnesium (som er overraskende vanlig å ha mangel på, spesielt hos overvektige og dem med diabetes) D-vitamin, også riktig vanlig, igjen spesielt hos overvektige, og selvfølgelig også pga mangel på sollys her i landet,folat, B12.

Alle disse vitaminene/ mineralene er viktig for å bli gravid og har du mangel på disse er det ikke sikker du lykker før nivået har gått opp...

Det er spesielt vanlig for kvinner å lide av kronisk jernmangel og dette er noe av de vanligste grunnene til at kvinner ikke blir gravide...

Skrevet

Nå har jeg prøvt å finne tilbake til hvor jeg kan ha lest det om max lovlig dose. Men det var ikke det at det er 2 mg som er lovlig dose totalt sett, men max lovlig dose pr tablett.

Men nå har jeg både lest og hørt her inne at det finnes større doser, og er fullstendig klar over det. Så kan være gammelt det jeg har lest da.....jeg har hvertfall ikke funnet på det selv......OG atter en gang : Jeg har IKKE stilt spørsmål ved lovligheten. Syns det er flott at det finnes, og ble faktisk positivt overraska. Så i morgen skal jeg innom et større apotek og se om jeg får tak i det der, bare sånn for de som tydeligvis mistolker meg....

Til lailaelin har fått ny huleboer: Jeg behandler foreløpig meg selv, jeg har nemlig ikke så stor tro på å få hjelp hos noen lege. Jeg vet at jeg kan ha dårlig opptak pga litt mage/tarm problemer. Og merker god bedring på formen når jeg øker inntaket av vitaminer.

Jeg går også på urtetilskuddet Vitex Agnus Castus(kyskhetstre), som ikke er å få i Norge. Dette skal hjelpe til med å få hormoner i balanse.

Dette står også på den amerikanske siden.

Her er adressen til siden: http://www.marilynglenville.com/infertility.htm

Skrevet

Ok.

Men drit i hva som er lov eller ikke. Poenget er at de selger det på apoteket. Og at det hjelper for mange.

Det som er pussig er at: hvorfor kan amerikanere ha et høyere inntak enn oss i Norge... *humre* ;)

Norges rettsvesen (helsevesen) er merkelige..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...