Nickeguri Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Jenta min på 2 1/2 år er nå så å si tørr, og hun har de siste dagene ikke tisset i bleia /underbuksa en eneste gang. Hun har brukt lang tid på å øve seg, og er nå klar for å slutte helt, i hvert fall inne. Så i dag sluttet hun helt med bleie, også om natta. Når hun er inne, går dette helt fint. Men hvordan er det lurt å gjøre det når hun er ute? Det er jo ikke alltid en do tilgjengelig da, og jeg vet ikke hvor lenge hun klarer å holde seg. Det er jo ikke noe særlig å tisse seg ut da, og risikere at alt av klær fra innerst til ytterst blir vått. Og hva med bilturer? Vått bilsete frister jo ikke.... Noen tips og råd? Er det lurt med underbukse inne og bleie ute? Hvor lenge er det vanlig at de klarer å holde seg når de sier fra at de må på do?
EvaL Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Dette er veldig variabelt selvfølgelig og ikke noe man kan tidsfeste. Noen barn takler å gå uten bleie hele tiden ute som hjemme mens andre må ha bleie som sikkerhet fordi de ikke klarer å holdes seg særlig lenge når de må på do. Personlig ser jeg ingen grunn til at man ikke kan kjøre på den sikkre siden og ha bleie på barnet ut eller f.eks. under bilturer. Noen hevder at dette vil virke forstyrrende og gjøre barnet usikkert (har jeg bleie eller har jeg ikke bleie på meg nå liksom?) eller at det da tar lengre tid å få barnet tørt. Jeg tror de fleste barn meget godt vet når de går med bleie eller ikke, og at om de tisser i bleia når de har den på, så er det enten fordi de ikke klarer å holde seg eller fordi de ikke er modne nok til å ha bestemt seg helt for å slutte med bleie riktig enda. Modne barn som ønsker å slutte med bleier vil forsøke å holde seg uten å tisse i bleien med vilje. Dessuten, om det så skulle ta en måned eller to ekstra å få barnet tørr ved å veksle mellom uten bleie hjemme og med bleie ute, spiller det egentlig så stor rolle? Jeg vet hva jeg ville ha valgt, heller et par dager ekstra med bleie på for sikkerhets skyld, enn uten med flere frustrerende uhell for barnet i uønskede situasjoner der det er vanskelig å finne do i tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå