Gå til innhold

Sieres barn på ca 3 år r-lyden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ikke kunne si r-lyden da man nærmer seg 3 år? Bare lurer. er det noen øvelser som man kan bruke for å lære seg r-lyden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vajiejej =)

Noen kan/kunne ved den alderen, andre ikke :-)

Det er stor forskjell, og det er ikke uvanlig at 4-åringer også sliter med den lyden.

Det er klart du kan rrrrrrrrrrrrrr-e med ungene, så vil de nok lære det fortere enn om du lar det komme naturlig...

Skrevet

Ja, min 3 åring har sagt rrr lenge, men ikke i alle ord. Noen er det j istedenfor fremdeles

Jeg vet om øvelse for skarre-r, men ikke for rulle

Ved problemer med skarre-r kan det være fint å øve mens man gurgler vann. Men det er mulig en 3 åring er litt for liten?

Kanskje det finnes en logoped her som har litt mer peiling enn meg :-)

Skrevet

Gutten vår snakket ganske tidlig, og er veldig klar og tydelig i språket. Han har sagt r siden før han ble 2 år.

Men han har en fetter på 5 år som fortsatt mangler r,k og g ihvertfall - uten at han får noen ekstra oppfølging av den grunn. Det kommer nok om ikke så lenge....

Skrevet

Lukaser bare år og 1 mnd, men sier r-lyden noen ganger...som når han sier rommet, eller på hans måte blir det rrrrrrrrrommet...hehe.....

Men det er nok veldig individuelt....mine småsøsken brukte lengre tid enn andre på å lære seg r-lyden...de var hvertfall 4-5 år....

Skrevet

Eldste vår snakket tidlig,men R-lyden uteble.

Jeg bekymtret meg ikke før han var fem.Da han begynnte i 1 klasse kontaktet jeg ppt for å høre hva de tenkte om dette.Fikk beskjed om at det ikke var uvanlig....

Han skulle inn i "systemet" om R ikke satt da han begynnte i 2.

Plutselig en dag kom den klart og tydelig.Og verdens stolteste gutt;o))

Da var han 6,5 år.

Skrevet

Glemte å si at minsten som blir 2 i april ikke sier r.

Regner ikke med at den kommer med det første,og stresser heller ikke med det:o)

Skrevet

Nei, han sier ikke R, det blir J :-)

Det er helt normalt, og det kommer når det kommer. Ikke stress med det før han blir 5 - 6 år.

Skrevet

Hun har sagt rrrrrrrr lyden klart og tydelig siden hun var ca 2 år. Men noen ord har vært vanskeligere enn andre.

Hun var flinkere enn bestefaren sin til å si rrrrrrrrrrrrrrrrr rundt 2 års alderen, han ble skikkelig imponert-dem hadde "konkurranse".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...