Meibibeibi Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har en sønn på seks år som jeg har hatt hovedansvaret for og foreldreretten for siden han ble født. Faren sier nå at han ønsker at vi skal ha delt foreldrerett. Er i utgangspunktet svært skeptisk til dette. Jeg tar mye hensyn til hva faren synes om saker og ting, men jeg er redd for å miste myndigheten i saker hvor vi er uenige. Føler det er mest rettferdig at jeg har mest myndighet ettersom jeg alltid har hatt mest samvær og ansvar. Har prøvd å finne ut hva som endrer seg hvis vi inngår delt foreldreansvar, men synes ikke det er så lett. Hvordan blir det i praksis? Vet at begge må samtykke til pass, gjelder dette også andre offentlige saker? Med tanke på utenlandsopphold- hva regnes som KORTERE utenlandsopphold? Altså hvor langt kan det være før han kan nekte meg? Noen som har positive/negative erfaringer?
n_baby Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 han får rett til å uttale seg i fht religion, du vil ikke kunne flytte ut av landet. vet ikke hva du mener med kortere utenlandsopphold? mener du ferier - i så fall vil han ikke kunne nekte deg det. Du vil ikke kunne skifte navn på barnet uten hans samtykke...
Maud Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Hvis han har vedkjent seg farskapet og betaler bidrag, skal det mye til å nekte ham felles foreldreansvar. Med felles foreldreansvar kan han nekte inn/utmelding av trossamfunn, flytting utenlands, alternativ skole (i loven står det vesentlige avgjørelser vedrørende barnet). Han har rett på all informasjon fra skole og barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå