Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Jeg jobber som tannlegesekretær. Vi er to sekretærer og en som jobber én kveld i uken. Klinikken har valgt å ikke ha renholder fordi de hadde så dårlig erfaring med damen de hadde sist. Så ideen var at daglig renhold skulle fordeles på oss tre assistentene. Nå har sjefen sagt at han vil at vi skal ha hvert vårt ansvarsområde fordi han vil vite hvem han skal "peke på" dersom det gjøres noe feil. Og jeg har fått vaskejobb, det vil si at jeg skal vaske klinikken hver dag selv om jeg jobber 100 % som assistent!! Det er ikke noen stor klinikk, men det er kjempestressende å skulle vaske hele klinikken hver morgen, for ikke å snakke om det faktum at jeg ikke vil være vaskehjelp! Jeg har jobbet som renholder i noen år tidligere, har ikke noe problemer med det, men jeg anser meg jo som ferdig med dette! Jeg diskuterte lenge og vel med sjefen, men det var som å prate for døve ører. Han mente at det ikke var noe forskjell på å vaske gulv og rengjøre instrumenter, og at det umulig kunne ta så lang tid å vaske som jeg påsto. Sjefen min er ganske sorgløs, kan du si. Og sta! Jeg føler meg utnyttet her! Han tvinger meg til å være renholder og assistent, og jeg får selvfølgelig ikke mer tid å jobbe på eller noen form for kompensasjon. Han sammenlignet dette med at de andre assistentene skulle ha ansvar for varebestilling og sende ut innkallinger til pasienter. Hvem sammenligner en vaskejobb med dette??? Er så sint jeg nå.....
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Litt rotete forklart, men jeg håper det er lesbart likevel. Vi er tre sekretærer, det kom kanskje ikke så godt frem.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Kunne noen ha vært så snill og legge denne ut på Skravle for meg? Jeg vil gjerne ha tips til hva jeg kan si til sjefen ang dette.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Jeg hadde ikke giddet å leke vaskekjærring nei...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Men hva skal jeg si? Han kommer med denne "det er jo ingen skam å vaske! Det er jo ikke annerledes enn at du vasker instrumentene"
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Kontakt LO pr mail el telf og spør. Er du organisert kan du ta direkte kontakt med ditt forbund/fagforening.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Hva står det i kontrakten din? Har du stillingsbeskrivelse som du fikk når du skrev kontrakt? Hvis du er i en fagforening ville jeg nok fått de til å se på dette. Kan tenke meg hvorfor han vil pålegge deg det da, da sparer han jo inn penger. Siden han ikke betaler rengjører. Nei høres ikke helt lovelig ut spesielt siden han ikke vil gi deg mer mer tid å jobbe på eller kompensasjon.
Gjest ->>- Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror arbeidsmiljøloven sier noe om at arbeidsgiver ikke uten videre kan forandre arbeidsoppgavene dine, og med mindre du signerte på at du skulle være deltids-vaskehjelp da dere ordnet arbeidskontrakten tror jeg du har en solid sak. Utover det ville jeg kontaktet fagforbundet ditt for råd.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Det står ikke noe om det i kontrakten, som jeg kan huske iallfall. Skal ta en titt på den for sikkerhets skyld. Jeg vet hvorfor han vil bruke meg som vaskehjelp ja, det er jo selvsagt for å spare penger. Men skal jeg tørre å si det da? Hehe HI
Tommage♀♂ Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Hva står det i kontrakten din da? Her er det som skal være med, og om det allerede står og renhold ikke er inkludert kan han vel ikkepålegge deg dette arbeidet! § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. (2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.
Huldretuss Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Sjefen din høres ut som en idiot! "han vil vite hvem han skal "peke på" dersom det gjøres noe feil..." Var er det for slags duste utsagn!? Jeg hadde funnet meg en annen jobb. Du er jo tross alt ikke ansatt som vaskehjelp. Og sjefen høres ut som en maktsyk dust!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Syns jeg ser noen pålegge en MANN tilsvarende! Måtte bare få sagt det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Jeg får gjøre det ja. Han presterte til og med å spørre om hvordan jeg trivdes der, og om jeg følte at jeg fikk noe ut av arbeidsoppgavene mine, eller noe i den duren. Jeg sa at jeg trivdes men at jeg skulle ønske jeg lære mer om de administrative oppgavene, ettersom det er det jeg har gjort minst av tidligere. Da sa at han oppgavene måtte fordeles, og alle kunne ikke gjøre alt. Jaja... så mye for å få utvidet horisonten sin, liksom!! HI
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Hehe.. Ikke bare "peke på", men at det ble mer ryddig og oversiktilig derosm alle hadde sine egen oppgaver... Er enig i at oppgavene bør fordeles, men han får jammen ikke sammenligne vasking med andre oppgaver!!! HI
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 hvis sjefen mener det ikke er noen skam å vaske burde han vaske selv. eller om dere ikke skal ha vaskehjelpså er dette en oppgave som bør rulere på alle tre. personlig hvis jeg hadde reagert så sterkt på dette som du gjør og hadde slike motforestillniger mot å vaske, og ikke sjefen ville høre på meg hadde jeg stille og rolig funnet en annen jobb. det er i midlertid ikke sikkert at det er bedre andre steder men det burde det kansje være? foresten hva står det i stillings instruksen din står det noe om dette der?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Jeg må lete etter kontrakten min nå! Men jeg tror ikke det står noe om renhold... HI
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #17 Skrevet 23. januar 2008 Det står ingenting om arbeidsoppgaver i kontrakten. Under "arbeidsinstruks" har sjefen skrevet "se skriv for ansatte". Dette er en perm hvor alle arbeidsinstrukser står skrevet. Jeg vet at det blant annet står notater om renhold av klinikken. Så dette er litt svevende. Det kan da ikke bety at jeg har skrevet under på at jeg skal gjøre alle disse oppgavene alene? Ettersom det står "se skriv for ansatte", og jeg har signert på kontrakten? Jeg skal gjøre alt i hele permen egentlig, hahaha.... :/ HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå