Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Her er situasjonen: Har ei datter på 2 måneder, som er født en måned for tidlig. Dette gjorde at hun har vært en del slapp, og at jeg derfor måtte pompe meg å gi henne mat med flaska. Hun har vært veldig treg med å ta brystet. Til nå har hun bare fått morsmelk. Men jeg kjenner nå at je er sliten av pompingen, og tenker derfor begynne gi henne mordmelkerstatning istede. Det virket ikke som om helsesøstra syns dette var noen god ide. Hun mente jeg måtte prøve hardere å få henne til å ta brystet. Jeg skulle i stede ønske at hun kunne rose meg å si noe sånt som "så flink du har vært som har pompet deg så lenge. Men nå er nok tiden inne for å gå over på NAN istede. Barnet er jo ikke tjent med at du sliter deg ut heller." Men noe ros og støtte var det ikke å få hos henne. Jeg er vel ikke en dårlig mor selv om jeg slutter å gi henne morsmelk... Vet jo at det er det beste, men nå er jeg bare så sliten...
2 i talet Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 som du skriv sjølv her.. barne er jo ikkje tent me ei mor som er utslitt helle. vist det berre er pes å pumpe går det fint å gå over til mme
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Synes du har vært flink, jeg... Kanskje du kan gi begge deler en stund?? Mm først og så mme etterpå?? Jeg beundrer alle som har problemer med amming som prøver å pumpe og holde mm i gang... Ikke at jeg mener at det er feil å gi mme, men at det ofte krever en veldig innsats!!!
Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 Takk :-) Nei, det beste er jo mm. Ville at hun skulle ha det så lenge som mulig, derfor har jeg pompet meg. Men 2 måneder er jo ikke så værst eller? Hun har vel fått i seg de viktigste dråpene (med tanke på imunforsvar ol.)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Nå skal det også være sagt at vi er alle slitne i denne perioden. Prøv litt til, og få litt avlastning på andre måter. Mm er spesielt viktig for premature babyer... Beklager at jeg ikke var så oppmuntende. Jeg synes forsåvidt du har gjort en god jobb til nå.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Jeg prøvde å ikke tenke på hvor lenge jeg skulle holde på å pumpe. Syns også det var slitsomt å pumpe til tider. Vi ga mme innimellom hvis jeg hadde lite melk eller var sliten og ville sove over nattpumpinga (sluttet med nattpumping etterhvert). Helsesøster var ikke begeistret for at jeg ga NAN innimellom, men jeg prøvde å overse bemerkningene hennes. Jeg pumpet delvis i 10 mnd. Ammet kanskje 5 ganger tilsammen.
Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2008 Oi. Skal si at du var flink da. Men blir ikke produksjonen veldi mye mindre dersom man slutter å pompe om natten? Prøvde foresten å amme henne nå nettopp (første gang på 2 uker), og da spiste hun mye. Kanskje hun hørte at hun er i faresonen for å få mme... :-)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Så fint at du vil fortsette:) Tror de som er premature har enda større behov for morsmelk. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Jo melkeproduksjonen gikk noe ned når jeg ikke pumpet om natten. Jeg prøvde og pumpe rett før jeg la meg og rett før jeg sto opp. Det ble ca. 6-8 timer i mellom. Tror melkeproduksjonen hadde gått mere ned hvis jeg skulle pumpet hver natt uten å få tatt igjen noe søvn. Hvis jeg pumpet sjeldnere enn 4-5 ganger per dag, måtte jeg ta det igjen med å sitte en dag å pumpe hver 3. time. Sånn økte jeg melkeproduksjonen igjen. Syns du er kjempe flink som fortsetter å prøve ammingen. Ikke tenk at du skal pumpe lenger enn ut dagen. Det virker endesløst hvis du skal tenke på at du skal pumpe så lenge som de anbefaler. Hadde aldri fortsatt hvis jeg hadde vist at jeg skulle holde på med det hver dag i 10 mnd. Lykke til med amming/pumping!
Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2008 Får ta et måltid om gangen så får vi se hvordan det går. Sist jeg prøvde å kutte flaska helt for en periode, så fikk hun nemlig ikke i seg nok mat. Ble slappere og slappere for hver dag som gikk. Det var så ekkelt. Men nå har jeg bestemt meg for å prøve et par dager til. Går det ikke denne gangen, så er det mme neste. :-) Hovedsaken er jo tross alt at hun får mat.
månestråle32 Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Du har vært kjempeflink! Og det er synd at du ikke fikk mer støtte av HS! En baby fortjener opplagte foreldre!Hvis du føler for å gi MME så synes jeg du skal gjøre det Herrgud- det finnes masse flotte folk som er vokst opp på MME! Men det hadde vært supert om du klarte å amme/gi MM litt da babyen får i seg de antistoffene som er så viktig for bla å forebygge astma/allergi. Når vi ammer mindre, så konsentreres visst antistoffene slik at LITT amming er SÅ MYE bedre enn å ikke gjøre det i det hele tatt! Se på www.flaskeposten.org. Antistoffer er "ferskvare" dvs at du utvikler anitstoffer mot bakterier ol rundt der her og nå, og overfører dem til babyen din slik at den blir beskyttet i "nuet". HVis det var forståelig forklart......
mamman til to gutter Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Det er jo ikke sånn at man må gi enten mm eller mme, det er jo fullt mulig å kombinere! Hvis det fortsetter som nå at hun tar puppen når du gir den, så er det jo bare å fortsette å amme. Hvis det skjer som forrige gang at hun ikke får i seg nok, så kan du jo amme først og så gi mme til hun blir mett. Skjønner veldig godt at du er lei av å pumpe og jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde orket det så lenge hvis det var eneste alternativ for meg. Antistoffene i morsmelka (som er grunnen til at mm er bedre enn mme) får de i seg selvom de bare får litt mm også. lykke til videre uansett hva du ender opp med:-)
tina_mor Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Hei. Hadde så lyst og sende deg noen ord. Jeg fødte ei lita jente i fjor sommer. Hun ble født 5 uker for tidlig og ble tatt med akutt KS. Jeg hadde minimalt, og ble "presset" av sykehuset og hs til og pumpe og pumpe...jeg gjorde det , men det ga dessverre lite resultater (gikk også på en del medisiner) Men det er utrolig viktig selvsagt at de små får MM så lenge som mulig, men min lille snuppe er nå snart 7 måneder og nesten bare fått mme. Hun er superfrisk og alt bare bra. Ikke vært forkjøla en gang he he HS mener nok at man må prøve så lenge som mulig (er deres jobb og si i fra der) men det er du som mor, som må ta avgjørelsen her. Du er en fantastisk mor uansett her - lykke lykke til - Du skal se snart at du får litt mere energi...de første ukene/månedene kan jo være litt tøffe ja;) Hvor liten var jenta deres? Klem fra en annen med ei lita jente
Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. januar 2008 Hei Tina_mor Så fint å høre fra noen som har vært i samme situasjon. Føler meg nokså alene i grunn. Jeg bor på en liten plass (bare 100 inbyggere), så her er ingen andre babyer for tiden (2 år er hun som er nærmest i alder). Hun var 45 lang og 2700 gram da hun kom til. Men mistet 9% av kroppsvekta si etter fødselen. Derfor har jeg vært bekymret.
tina_mor Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Bare hyggelig....da er hun ei stor jente snart hehe Snuppa vår var 43cm og 1900g - Vi slapp sonde, men var 3 uker på sykehuset på Lillehammer. En litt spesiell situasjon kan du si:) Hun er "bare" 6kg nå., men fin og frisk som en fisk. Forstår godt man kan være litt bekymret, men dette går så bra skal du se. Føl deg frem og gjør det du ønsker . HS hos oss var også bekymret, og mente hun var sent ute med og snu seg bl.a og reise hodet. Men jeg tenkte at jaja....det skal vi øve på og øve på. Nå er hun som de andre i gruppa. Tar litt lenger tid med premature slik, men det går så bra Har dere prøvd litt nan nå? Sover hun godt da? Så søte og så små da....synes det er sååå lenge siden snuppa var 2 måneder hehe
Smiiil :o) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2008 Nei, til nå har hun bare fått morsmelk. Hun ble sondet et par ganger vår prinsesse. Hun sover ikke så godt om natten. Da er det noe som plager henne. Også vil hun helst ligge oppå meg eller pappan. Da er hun så fornøyd atte. Ja, vet du hvordan det egentlig er med de som er født tidlig -må man "trekke ifra" en måned når det gjelder utvikling? Er en fullbåren baby foran henne i utviklingen? Ble mye rot dette, men kanskje skjønner du hva jeg mener.
tina_mor Skrevet 23. januar 2008 #18 Skrevet 23. januar 2008 Legen sa til oss at de regner henne som fra den datoen hun er født på. Så snuppa vår ble født 12.7 og er snart 7 måneder. Men så jo tydelig forskjell på barselgruppa tidlig. Men det har gått seg til nå. Hun henger ikke noe etter de andre. Så det skal nok gå bra Koselig og ha henne i senga da..hehe. Hun er så liten ennå , så hvorfor ikke - det der skal jeg ikke blande meg oppi..hehehe Vår la seg i egen seng fra hun var 4 uker ca.....men det der er så individuelt atte hehe Tinamor
jeameg22 Skrevet 23. januar 2008 #19 Skrevet 23. januar 2008 jeg synes du har vært kjempe flink...prøvde og amme prinsessa mi...men hun sugde så masse og hardt at brystvortene mine begynte og dette av...dro på sykehuset fikk hjelp..men hun sugde riktig og var ikke noe feil...så prøvde jeg og bare pumpe meg...det gjorde jeg i 10 dager..melka begynte og forsvinne og når jeg hadde pumpet litt...begynte det og redde blod bare så når jeg pumpet da så kom det kunn blod...så hun fikk gradvis mme i tillegg...dro ned på sykehuset igjen..de tittet på brystene mine og sa at de trodde nok det var best jeg sluttet og at jenta mi ikke hadde det så godt når mor var stresset og hadde det vondt...nå får hun kunn mme og er så kjempe fornøyd,frisk som er fisk og vi bare koser oss... så er kjempe inponert over deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå