Mockanin Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Skal prøve å formulere meg sånn at dette blir sånn passe forståelig. Jeg har i 5 år vært fast ansatt i en bedrift og hatt som oppgave og betjene sentralbordet for en kunde. Nå sa kunden opp avtalen og jeg sto i fare for å bli arbeidsledig. Heldigvis fant jeg ny jobb som jeg begynner i allerede på mandag. Så kom jeg til å tenke på dette med ferie... Jeg vet at jeg har krav på 5 uker ferie uten lønn fra den bedriften jeg har fått jobb i. Så lurer jeg på hvordan blir det da med penger. La oss si at jeg skal ha ferie i juli... I den gammle bedriften jeg jobbet i fikk vi feriepenger i juni og da lønn i juli.. Vil jeg i den nye jobben få lønn i juni og ittno i juli? Får jo selvsagt feriepenger fra den gammle jobben på neste lønn.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Det kommer jo an på jobben det. Der jeg jobber har vi gått på timer og ikke månedslønn og derfor rett og slett ikke fått lønn når vi ikke har jobbet. Mannens jobb derimot utbetaler ikke lønn den mnd feriepengene utbetales.
Mockanin Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2008 Jeg jobber på fast mnd. lønn. Det jeg egentlig lurte på var om jeg har krav på lønn i juni fordi jeg er nyansatt mens de andre får feriepenger.. For noen år siden begynte jeg i en jobb i september. I juni året etterpå fikk jeg full lønn, mens de andre fikk feriepenger.. Dette fordi jeg da hadde opparbeidet meg mindre feriepenger enn en lønning. Derfor lurer jeg på om jeg vil få lønn i juni Noen andre som kan noe om dette????
iznogood Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Du får sikkert lønn i juni siden du akkurat er begynt. Og så trekker de deg antakeligvisi lønn en annen måned etter at dere har blitt enige om hvor mye ferie du har lyst å la ut.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 HVis man får fast lønn får man vel dette hver mnd med ett ferielønnstillegg i juni? Jeg vil tro at hvis du tar ut ferien som du har krav på (altså 5 uker uten lønn) så vil du ikke få lønn den perioden du har ferie. Er hvertfall sånn det funker hos oss (staten).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå