baby <3 Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Hei. Jeg lurer litt på om dere går til legen eller til jordmor på svangerskapskontroll? Er det mulig å gå til begge? Er det noen fordeler eller ulemper med den ene eller andre? Jeg har selv bare gått til lege og lurer på om jeg "går glipp" av noe dersom jeg ikke går til jordmor... Synes også jeg har vært på få kontroller, var nettopp på min andre og jeg er i uke 21. Fikk ny time igjen i mars... Håper mange vil dele erfaringer )
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har kun gått til lege i begge mine svangerskap. Det kommer i grunn ann på hva behovet ditt er. En lege sjekker vel bare det som må sjekkes, mens en jordmor har man mere samtaler med (såvidt jeg har skjønt). Men enig i at det var lenge til neste kontroll på deg. Har begge gangene vært en gang i mnd og oftere mot slutten.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Og ja, men kan gå til begge deler. Bare ta kontakt med helsestasjonen der du bor og be om en time )
Bebis120408+150511 Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 jeg går annenhver gang til jordmor og lege og synes dette fungerer veldig fint. Vil anbefale å gå til jordmor annenhver gang.. de har ofte en annen vinkling enn legen.. Jeg går til kontroll hver 4 uke..
mor.monsen Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Jeg går til begge. Dette er fordi jeg er sykemeldt å må forlenge sykemeldingen en gang i mnd. Så legen sykemelder og tar blodprøver. (det er jo ikke mange som skal tas) og han tar blodtrykk og undersøker magen når jeg er der. Jordmor står for snakke delen. Hun også veier og undersøker magen og urinprøven. Hadde det ikke vært for at jeg må sykemeldes hadde jeg kun gått til jordmor.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Jeg gikk annenhver gang til jordmor og lege! Legen er mer teknisk og gjør det som MÅ gjøres, sånn som veiing, måling av SF-mål, urinprøver og BT. max 15-20 min. Hos jordmor så gjøres også dette, men der så er det mer snakking i tillegg! ca 30-60 min! Hvis jeg er så heldig å få et "perfekt" svangerskap neste gang, så kommer jeg kun til å gå til jordmor!
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Gikk til begge deler i første svangerskap,og kommer til å gjøre det i dette også Trives best på jordmorkontrollene, men lege sjekker jo f.eks. blodprosent/jern og det gjør jo ikke jordmor. Greit å få gjort det også.
mum&boyz Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Syns ikke legene har så mye peiling som jordmødrene har.. hvertfall ikke de jeg har vært hos! Jeg går kun til jordmor nå, gikk til lege og jordmor i begynnelsen. Hos meg sjekker jordmora(legesekretærer) blodprosent/urin.. etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå