Gå til innhold

noen som skal bestille tidlig ul bare fordi de ikke klarer vente?


rosamy

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter fra før, og har ikke opplevd noen spontanabort noengang. Nå er jeg gravid igjen, men synes det er så grusomt i begynnelsen å gå og vente, og ikke vite om alt er bra. Har bare så lyst til å vite at hjertet slår! Noen som har gjort, eller skal gjøre dette? Er dette noe man selv kan bestille på private steder sånn som volvat og ullevålsklinikken? Eller må man ha henvisning fra fastlege for å få tidlig ul? Hvor tidlig kan man eventuelt ta ul? Er 6-7 uker på vei.

håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går privat trenger du ikke henvisning, du kan bare ringe selv og bestille time. Ulempen er at det er ganske dyrt.

Jeg var på Majorstuaklinikken forrige gang jeg var gravid og betalte 1200 kr. Tror hjertet begynner å slå i uke 6/7...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt er nei. Så lenge så det er ikke er en medisinsk grunn til at tidlig UL er nødvendig, ser jeg ingen grunn til å bruke tid og penger på det. Det er så vidt jeg vet også den eneste grunnen (reell medisinsk bekymring for at noe er galt) til at en fastlege skal skrive en henvisning. Jeg smører meg med tålmodighet og har tro på alt er som det skal være. Dersom det ikke er det, vil det komme for en dag uansett. "Banker i bordet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er nå 9 uker, men da jeg var i uke 5-6 begynte jeg å blø -litt... jeg var veldig usikker på om je skulle snakke med legen min, men jeg gjorde det. Og han sendte meg på sykehuset for UL.. Det var en lettelse og se at det lille hjertet dunket som det skulle.. =)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra babyverden:

 

Hvem har krav på tidlig ultralyd?

 

- For å få tidlig ultralyd i Norge må spesielle krav være oppfylt. Følgende krav er hentet fra Lov om humanetisk bruk av bioteknologi, § 4 – 1 første ledd:

 

• Kvinner som er 38 år eller eldre ved forventet tidspunkt for fødselen

 

• Kvinner og eller partner som tidligere har fått et barn med kromosomavvik eller nevralrørsdeffekt

 

• Kvinner eller par som tidligere har fått et barn med medfødt stoffskiftesykdom hvor det er mulig å utføre fosterdiagnostikk

 

• Kvinner eller par som tidligere har fått et barn med alvorlig X-bundet recessiv sykdom eller hvor det er høy risiko for at kvinnene er bærer av et slikt sykdomsanlegg

 

• En av foreldrene er bærer av en kromosomanomali og dermed har høy risiko for å få barn med alvorlig utviklingsforstyrrelse

 

• Kvinner som har tatt et fosterbeskadigende medikament

 

• Kvinner som bruker medisiner fordi de har epilepsi

 

• Spesielle tilfeller kan kvinner eller par som er i en vanskelig livssituasjon, og som mener de ikke vil klare den ekstra belastning et funksjonshemmet barn kan medføre, få tilbud om genetisk fosterdiagnostikk

 

• Uro hos den gravide for at svangerskapet ikke utvikler seg normalt kan være grunnlag for en medisinskfaglig vurdering.

 

 

Eller man kan bestille på privatklinikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Jeg er kun 5+2,men har allerede bestilt blodprøve og ultralyd i uke 7. Dette fordi bedriftslegen (privat med ultralyd tilbud) ligger rett ved jobben.

Kommer også til å sjekke ca uke 12 for se at alt ser normalt ut.

DA skal jeg klare å vente til ultralyd i ca 18 som tilbys.

Er supernysgjerrig så kommer garantert til å bestille 3D på Majorstuaklinikken

Full forståelse for andre som ikke klarer å vente

 

Brgds

 

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga en Ma i sommer bestilte jeg privat ul nå forrige uke,mente da at jeg var nærmere 8 uker på vei.Men den private legen så kun en tom fostersekk,samme som da jeg mista sist..Hadde det helt forferdelig i 4 dager,da tok jeg kontakt med sykehuset og fikk komme inn på gyn.ul.Da fant legen på sykehuset ett bankende hjerte!!!Han sa jeg var ca 6+2.Angrer nå på at jeg var på privat ul,altfor tidlig å se noe på utvendig ul ivertfall før uke 8.Dem ser mer på gyn.ul.skaper bare uro og bekymring!!fantastisk å se hjertet på ul,men vent til du er helt sikker på at det kan visest!!Masse lykke til!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke skal få henvisning fra fastlegen dersom det ikke er en medisinsk indikasjon for det, men det går jo fint an å bestille UL privat dersom man ønsker det. Da betaler man jo alt selv, og det er det jo verdt dersom man er litt urolig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en UL i går, det var så utrolig koselig å se den lille spiren... Hørte hjertelyden, og så et dunkende hjerte. Helt fantastisk.

 

Måtte ta innvendig ul , alt for tidlig å ta normal nå. Ble satt en uke til bake er nå 8+3 , hun sa at alt så bra ut og at det ville gå bra for oss, så da er det bare å krysse fingerne.

 

Syntes det er helt opp til hver enkelt person om hva de måtte ønske.

 

Tok det på Oslo akutten koster 700.- verdt hver krone spør du meg..

 

Lykke til jenter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar jenter :0) Skal vente et par uker til, da er jeg 8-9 uker på vei, og så bestiller vi en liten titt tenker jeg! Håper å se et dunkende hjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på UL når jeg er ca 9+3. Har bestilt selv. koster 800 her jeg bor. Er veldig spent. men lurer på noe. Er det noen som vet om man kan se noe på vanlig UL - eller må man helst ta innvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har tenkt meg til Majorstuaklinikken ett sted mellom uke 10-12 Mest forde at da kan de se om fostere har Downes syndrom eller ryggmarksbrokk. De kan jo ikke si noe med 100% sikkerhet med det er vist ganske så sikkert. Er jo også selvfølgelig veldig spent på om hjertet slår, og om alt ellers er normalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg skal inn når jeg er 8+0 uker på vei.... Fikk tilbudet av fastlegen min jeg, for det er en gynekolog ved legesenteret og de har utstyret der. Så ikke noe når jeg var 6+0, derfor skal jeg tilbake når jeg er 8+0... :) Blir spennende, betaler ingenting ekstra, betalt 130kr, for legetimen og gyn-timen med UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bestille jeg å,er ca 6 uker på vei,men skal veint til uke 11-12 fer da sjer vi hjertet slå,å at aillt er mest sannsynlig bra:)d kainn itj garanteres i uke 6,men å hør hjertet slå,e topp å:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...