Gå til innhold

sykemeldt og foreldrepenger (nav igjen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

masmasmas..hehe..håper noen kan hjelpe meg:)

Noen ting jeg lurer på i forhold til skjemaet for foreldrepenger:

1. stillingsprosent i forhold til 100% - jeg har ingen fast stilling, har bare jobbet masse tilkalling. hva skal jeg da skrive der?

2. brutto inntekt - skal jeg ta et gjennomsnitt av de 10 siste mnd? eller de 6 beste mnd?

3. Har vært sykemeldt i 4mnd nå. Tar NAV utgangspunkt i dette når jeg skal få foreldrepenger slik at de to punktene ikke betyr noe?Skal jeg da fylle de ut?

Håper på hjelp:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat samme problemet som deg!! tenkte å ta med meg hele papirmølla å gå ned på nav og få HJELP til å fylle det ut, er visst mange som gjør det.

3. er også sykelmeldt, forstod det slik at det er den inntekt man har hatt den siste tiden(siste 4 uker har jeg hørt) før permisjon er det man får i foreldrepenger, det være seg lønn eller sykepenger. dersom det er store variasjoner i inntekt, kan de visst gå tilbake noen måneder og regne et gjennomsnitt.

når det er sagt syns jeg det er utrolig kjeldelig at det skal være så forbanka vanskelig å få noen ordentlige svar når det gjelder graviditet, svangerskapspenger, økonomi i det hele tatt når man ikke har fast jobb. lykke til!!

Skrevet

Du skal skrive hvor stor stillingsprosent er i gjennomsnitt, samme som inntekten i grunn. Men du kan godt snakke med arb.giver ang hvor stor stillingsprosent de har hatt. De skal også sende inn dokumentasjon på dette og inntekten din. Da kan du også spørre arb.giveren din hvor mange måneder de bruker å regne gjennomsnitt av, for dette varierer fra 3 mnd og oppover ettersom hvor sesongbetont jobben din er osv.

Men disse opplysningene skal arb.giver/lønningskontoret ditt kunne svare deg på.

Sykepengene dine teller som grunnlag, men arb.inntekt skal allikevel oppgis.

Håper det hjalp deg litt, hvis ikke kan du alltids ringe ditt lokale nav kontor. Men som sagt de 2 øverste punktene skal arb.giver kunne svare deg på, da det er de også er pliktige til å levere inn disse opplysningene.

Skrevet

takk for svar!

ble så lei av å se på papirrotet i går at jeg bare fylte det ut og sendte det inn. får håpe de roper ut om noe er feil.

Valgte til slutt å regne ut et gjennomsnitt av stillingsprosenten og bruttolønnen ut fra de 10 siste mnd - og det skrev jeg i den rubrikken helt til slutt på skjemaet. Så får vi håpe jeg får litt penger etter hvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...