Gå til innhold

Prevensjon uten bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert å begynne med en annen type prevensjon enn tidligere. Jeg har brukt 2 forskjellige typer p-piller, men ble så depressiv og lite koselig å ha med å gjøre av de. Når vi fant ut at vi ville ha barn, (slutta på pillene( og gubben så hvor glad jeg plutselig ble, så la han ned forbud mot å noensinne bruke p-piller igjen. Noe jeg er veldig enig i. Kunne godt tenke meg prevensjon som det ikke er noen risiko for å få bivirkninger av, og da har jeg hørt om babycomp og ladycomp. Men hvor får man tak i disse? For ikke å snakke om; har noen av dere erfaringer med slike typer prevensjonsmidler? Kom gjerne med tips og erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Hva med hormonspiral? Jeg har gått på ceracette nå pga amming (sluttet med amming) men nå skal jeg få hormonspiral. Den skiller ut mye mindre hormon i døgnet enn piller og virker mest lokalt. Dvs, ikke så mye hormoner som løper rundt i blodbanen og forstyrrer humør og sex-lyst. Jeg har ikke reagert noe særlig på p-piller før men det virker som jeg reagerer mer etter graviditeten. En spiral får du resept på hos legen, går på apoteket å kjøper og går tilbake til legen og får den satt inn. Koster 1200 men virker i opptil 5 år så det er raskt spart inn. Det som også er en fordel kontra piller/plaster/sprøyte er at virkningen er over med en gang den taes ut. For meg er det et bedre alternativ en disse comp´ene som man må programere hver dag. Lykke til!

Skrevet

Hei du.

Jeg fikk også humørsvigninger av p-piller...mange som reagerer skikkelig på de psykisk, og som kanskje ikke skjønner at det er pillene som er problemet..jeg tenkte å sette inn kobberspiral jeg da. Den innholder jo ikke noe hormoner:)

Skrevet

Takk for svar. Spiral er egentlig ikke et alternativ nå. Jeg vil ha flere barn. Ikke akkurat nå kanskje, men ikke vente så lenge som 5 år heller.. Ellers hadde sikkert det vært greit:) Noen andre alternativer? Er takknemlig for alt av tips og erfaringer:)

Skrevet

jeg har hatt spiral, og en kan få barn etter dette, den hormon spiralen er helt super, sparer jo fort inn igjen pengene, en bruker mye penger på bind og tamponger og evnt p-piller, jeg hadde ikke stusset.

Skrevet

Jeg vil ikke ha satt inn spiral ,jeg har veldig dårlig erfaring med det ,jeg blødde 3 uker hver mnd i 4 år .Men det er ikke alle som reagerer som meg da.:)Har du vurdert pessar,jeg tror jeg skal begynne med det for jeg får så bivirkninger av alt annet.

Skrevet

jeg skal aldri sette inn spiral igjen. vi fikk begge vondt når vi hadde sex, pluss ar jeg gikk med konstante smerter i magen

Skrevet

Jeg hater p-piller! Hormonnivået er sikkelig høyt og mange får problemer. Tenk hvordan p-pillene dyttes på tenåringsjenter for å få ned aborttallene! Og legene opplyser ikke tilstrekkelig om det, det er iallefall min erfaring. P-piller er også så effektivt og greit at det virker som en sovepute, det er ikke mye det forskes på prevansjon til menn f.eks. Dette gjør meg utrolig arg.

Men til spørsmålet ditt: jeg har brukt minipillen Conlundag i mange år og er veldig fornøyd. Minuset her er at for å oppnå trygghet må man ta den til fast klokkeslett.

Ellers så har du jo naturmetoden med sikre perioder, det finnes et liten datamaskin som lagrer dine data vha hormonnivået i urinen. Jeg kan ikke huske hva det heter. Ganske dyrt i innkjøp og bruk (må kjøpe strips å tisse på) men 100 % naturlig og veldig sikkert.

Skrevet

Pessar er også et alternativ som jeg har vært fornøyd med. Ingen bivirkninger og brukes bare ved behov. Vi kombinerte det med Pearly. Brukte pessar på de røde dagene og ingenting ellers.

Skrevet

Ser at det blir nevnt diverse "målemonitorer" som Persona, Ladycomp osv. Mener å ha lest at disse ikke kan benyttes når en ammer, bare sånn at ikke en kjøper slik og så kan en ikke benytte seg av dem...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ammer ikke, så det er ikke et problem i forhold til å bruke ladycomp osv. Men er det virkelig ingen her som personlig har prøvd ladycomp eller babycomp? Sku så gjerne hørt åssen erfaringer man har rundt det, da det er det jeg helst vil bruke.

Skrevet

Pearly er samme greia, bare enklere og billigere. Jeg har brukt den i 10 mnd mellom barn nr toog tre. Synes den var lett og bruke og var ganske fornøyd. Brukte som sagt pessar på de røde dagene.

Men så i januar i fjor, fikk jeg plutselig eggløsning flere dager tidligere enn normalt. Og i oktober kom nr3. Litt tidligere enn planlagt men denne typen prevensjon er det jo alltid en viss risk. Nå som vi ikke vil ha flere barn er denne (og alle andre for den sags skyld) prevensjonen uaktuell. Sterilisering er tingen nå!

Skrevet

Husk at alle prevensjonsmidler/hormoner som man må kommer inn i kroppen, er legemidler, og dermed er faren for bivirkninger der. Alle legemidler har både virkning og bivirkning, så da må man nesten bare prøve og se hva slags/hvor mye det blir.

Jeg har ei venninne som har brukt Comp i flere år og vært veldig fornøyd med det! Men du kan ikke amme når du bruker den, ikke valide svar.

Skrevet

Tusen takk for svar! Hvor kjøpte du den pearly greia hen da? Er det sånn som du blåser i også måler den tempen, eller sånn du tisser på? (uff, hørtes brått litt ekkelt ut når jeg skrev det, men du skjønner vel hva jeg mener) Hvor mye kostet den? Kommer nok til å bruke noe sånt noen år. Mannen min har faktisk tilbudt seg å sterilisere seg etterhvert, på eget initiativ. Men kanskje greit å få de barna man ønsker seg først;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...