Gå til innhold

Trenger hjelp! Stor baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg var inne på vekstestimering i uke 35, og baby ble da målt til å være ca.3400 g og BPD 95, MAD 105. Og siden de legger på seg ca 250 g i uken nå på slutten, begynner jeg å bli bra engstelig! Noen som vet hva disse målene betyr? Dvs. jeg vet det er hode og mage omkrets, men noen som har noen mål jeg kan sammenligne med? Må også tillegge at grunnen til at jeg var inne på denne ul var for at de var usikre på terminen, de flyttet den en mnd når jeg var inne i uke 14, dvs fra 9 jan til 4 feb, og i forhold til str uke 35 (ved 9jan) så vil jeg kanskje si at den første datoen er riktig. Er ikke enig i den siste termin datoen. I tillegg har plutselig symfyse målet mitt sprengt skjema etter å ha holdt seg i sin egen kurve. Men ul legen mente at det helt sikkert ville gå helt fin.

MEN, går jeg 14 dager over 4 feb, kan jo babyen komme over 5 kg!

Har faktisk begynt å få søvnproblemer av det her. Vil prøve å få ny vekst est. ved den siste terminen slik at jeg kanskje kan bli satt i gang og ikke gå lenge på overtid. Må tillegge at min far veide nesten 7 kg når han ble født... Store barn i familien.

Noen som har noen BPD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si vekstavvik er ca 20 prosent. Er det noen her som har født stor baby med lignende mål, eller har noenlunde like mål som meg?

Veldig takknemlig for svar.

Skrevet

Da jeg var inne i uke 35+3 fikk jeg disse målene: BPD 89, MAD 104, femur 70, hodeomkrets 30,4. Vekten da ble målt til maks 2700gr.

Skrevet

Har ikke noe med hovedinnlegget å gjøre, men er det vanlig å få vekstestimering..??

Skrevet

fikk vekstestimering fordi jeg opprinnelig hadde termin 9 jan og ble deretter flyttet til 4 feb, nesten en mnd. Så begynte de å lure på om opprinnelig termin var riktig allikevel, derfor ville de sjekke med vekstestimering. Og i forhold til vekt var den første riktig, men de ville ikke flytte allikevel, fikk beskjed om at babyen kommer når den kommer...

Skrevet

Eneste jeg har lest er at babyen vokser mye fra uke 37- 40, men at veksten så går langsomt. Barn født på overtid behøver ikke bli så store.

Syntes du skal uansett burde ta det opp med lege i morgen, og få noen konkrete svar. Denne siste tiden skal du jo slappe av, ikke ha bekymringer og søvnløse netter.

Skrevet

Heisann.. Jeg låg på symfysemål lagt over sjema sist gang.. Hadde over 40 cm i uke 37. Så da var jeg til ekstra UL.. Vekt 3800.. Jeg fikk beskjed at jeg skulle ikke gå lenge overtiden. Fikk ny time til overtidskontroll dagen etter termin. Men fikk 4 dager før så det ordnet seg. Min sønn var da 4450 gr.. Så vet ikke hvorfor symfyse målet bare raste i taket på slutten..

Skrevet

var på vekst estimering i dag (har diabetes og får ul annen hver uke omtrent). Er i uke 36 nå og babyn ble målt til 22% over gjennomsnittet. altså ca 3700g sa legen. Min første fødte for 2 år siden var omtrent det samme i denne perioden og ble født en uke før tiden etter igangsettelse pga startende svangerskps forgiftning veide 4066g da hun ble født.

Håper det ordner seg for deg:)

Skrevet

I mitt forrige svangerskap var jeg på ekstra ultralyd pga høyt symfysemål. Jeg var 35+5 uker på vei og BPD var 93, men usikkert fordi hodet lå så langt nede (viste seg forresten at hodet hans var 38,5 cm ved fødsel så BPD'en skulle sikkert vært høyere ved denne måling). MAD var 108. Vekten var estimert til 3300g. Fødte dagen etter termin og han var 52 cm og 4940 g. Stor kraftkar, men hadde alt jevnt fordelt så det så heldigvis fint ut....ingen store bolleskinn etc.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...