LilleBjella Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Må innrømme at jeg blir litt oppgitt. Heath Ledger er død, jeg har sett noen av filmene hans, og han var en god skuespiller! At han er død er selvfølgelig tragisk for hans familie og venner, og sikkert også et tap for filmverdenen. At hendelsen får den pressedekningen den gjør overrasker meg ikke, men at publikum reagerer på den måten de gjør, syns jeg faktisk er litt rart. Til og med mannen min sendte meg en melding om det i morges (han er rimelig oppegående og også ganske uinteressert i mannlige skuespillere). Og BiM'ere som er *sjokkerte* over hans bortgang? Det 30-35000 barn av sult hver dag, millioner er smittet og/eller foreldreløse pga AIDS. DET syns jeg er sjokkerende, og noe vi faktisk kan bruke energien vår på å gjøre noe med....og så stjeler en halvkjent, men riktignok veldig god skuespiller all vår oppmerksomhet. Ser ikke på meg selv som en trangsynt idealist, og at alt skal dreie seg om verdens styggedommer, men hvorfor er det sånn? Sier det ikke noe om hva som engasjerer oss i dag, at vi driver med en slags virkelighetsflukt? Tror vi at vi kjenner kjendisene personlig fordi vi vet om ALT de gjør? Blir barn som dør for vanskelig å tenke på og engasjere seg i? Bare ble litt oppgitt og filosofisk...
*Drømmer Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Skjønner!! Tenker likt.. Men så er det nå sånn med media, att det er "store" og større stjerner som selger... Tragisk, men sant :S Har ikke orket å klikke med inn på linkene på nettet om hans død, heller ikke om andre stjerner.. Kanskje hvis Elvis hadde dødd nå hadde jeg klikket meg inn.. Interesserer meg midt oppi r**a!! Slo av nyhetene da det kom for 10ende gang i morges.. Akk, verden henger seg opp i feil ting!
2jenterog1guttmennåerdslutt Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Er enig med deg, men det kommer jo opp i nyhetsbildet fordi det er nettopp en nyhet. Barn som dør av sult er jo ikke det, dessverre : ( Jeg kjente ikke noe særlig til denne skuespilleren og har derfor ikke lest om det, men når slike dør tar jeg det mest som info, greit å vite hvem som er i live og ikke liksom, men gjør jo ikke veldig inntrykk nettopp fordi jeg ikke kjenner dem annet enn fra tv osv. Men blir alltid lei meg når jeg hører om barn som lider eller dør, men også da er det lettere å sette seg inn i situasjonen der noen har mistet sitt lille barn i en ulykke, enn disse barna som dør av sult hver eneste dag, som vi har hørt om alltid, men ikke kan gjøre så mye mer med enn vi allerede gjør. Trist men leit.
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Nå var det jo snakk om at heath ledger hadde tatt selvmord. Har selv en som jeg kjente som tok selvmord, og synest det er helt jævli for å si det rett ut...! Tenk å ha så vondt inni seg at man ikke lenger klarer å leve. Kan du sette deg inn i den situasjonen? Selvfølgelig blir det for mye når det blir tatt opp gang på gang, men syns likevel det er veldig tragisk. Og enda mer tragisk er det med alle barn som dør eller blir foreldreløse hvert år her i verden! Dette er noe som blir gjort noe med hver dag, man kan få seg fadderbarn, donere penger til redd barna, gi klær man ikke lenger bruker osv til frelsesarmeen. Er utrolig mange ting man kan gjøre. Og ikke bare enkeltpersoner, men også de forskjellige landene som kan slette lån og diverse som U-landene har. Men hva med dem som er så psykisk syke at de går så langt og tar liv av seg. Skal ikke de få noen oppmerksomhet? da snakker jeg ikke bare om Heath Ledger, men også andre dette skjer med? Det er mange hvert år som tar selvmord, og med de aller fleste av dem vet faktisk ikke de næreste at de er psykisk syke en gang. I slike situasjoner er det dem som virker til å ha det bra som faktisk har det jævligst. Men selvfølgelig blir det tatt opp i media når en ung, kjent stjerne (mest sannsynlig) har tatt liv av seg. Syns ikke det er noe man skal erge seg over, men enig i at det er nok med noen innslag om det, så kan tv kanalene, radio kanalene osv. bruke energien sin på andre ting. Dette beviser bare at stjernene er vanlige mennesker, med vanlige følelser dem også.
LilleBjella Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2008 Men jeg syns ikke det er et godt argument å si at det ikke er i nyhetsbilde. Poenget mitt er nettopp det at det ikke er i nyhetsbilde, og ja det er ingen nyhet i så måte, men vi er likevel klar over at det skjer. Og vi lar det skje!? Det er på en måte hva vi velger å engasjere oss i som er problemet, og jeg føler vi begynner å bli ekstremt blaserte. Vi syter og klager over stokk og stein på hva som er galt med dette apelandet vi bor i (les Norge), at alle NAV-ansatte har nisseluen tredd langt nedover hodet, at det er grusomt at bensinavgiften går opp med noen øre, osv osv osv. Og alt det dill dallet noen handler inn til sine nyfødt for eksempel.....som kastes etter en måned. Og jeg forstår at det blir litt fjernt, men et slikt type problem som f.eks. aidsproblematikken er, kan fort komme nærmere oss enn vi kanskje tror.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Slik vil det vel alltid være. Vi kaster tonnevis med mat hver dag, mens mange i verden dør av sult... F.eks mediadekningen Madelen(?) fikk fordi hun ble borte...Hvor mange barn blir kidnappet rundt omkring i verden hvert år? Man skulle tro at hun var det første som ble borte...
nr 6 på vei Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Vedkommende skuespiller er kjent for /vil bli husket for sin rolle i den western som ble Oscarnominert. Og som det stod i VG, den rollen gjorde han bra, men det var stort det hele..... Men trist er det uansett.... (for dem som liker han)
Gulp Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Må bare si at ja, jeg synes det var tragisk å lese om H.Ledgers død, han var bare 28 år, og hadde en liten datter. Det betyr IKKE at jeg ikke syns det er forferdelig med barn som dør av sult, eller barn som blir foreldreløse pga Aids! Synes det er tåpelig å sette dette opp mot hverandre. SELVSAGT er det grusomt å lese om barn som lider, om Aids-katastrofen, sult og nød. Man kan bli sjokkert over å lese om en ung, kjent skuespillers død likevel. Det betyr ikke at man har feil prioriteringer her i verden! Dette ble bare dumt, syns jeg.
Trulte76 Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 jeg mistet søskenbarnet mitt i går jeg..så må si jeg virkelig driter i at den skuespilleren er død..for jeg er selv i dyb sorg
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Nå er det dessverre slik at media skriver om det som selger. At 30-35000 barn dør hver dag er "gammelt" nytt og selger dårlig. At en kjendis dør er sensasjonelt og selger utrolig bra. Verden er kynisk, dessverre!
*Super*Mamman* Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Jeg synes det blir litt for dumt å trekke slike parraleller for hver gang det hender noe som noen mener er trist.. Er jo alltids noen som har det værre, og det finnes værre ting som skjer der ute enn at EN person dør... Feks her inne er det jo stadig noen som aborterer. Skal man da bare fnyse av det å si at "herregud da, det er jo ikke all verden, tenk på alle de andre barne som dør etter å ha blitt født, tenkt på hvor fælt de hadde det i konsentrasjonsleirene osv.osv.."
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Enig med håperåblimammasnart jeg. Det går ann å synes at flere ting er triste. SÅKLART, hungersnød, epidemier, trafficking, voldtekt og naturkatastrofer er _verre_, men det er likevel lov til å synes at en god skuespillers død ikke smaker vanlijeis! Hvis jeg hadde eid en nyhetskanal, ville jeg, for å poengtere at selv om det ikke skjedde noe ekstra-ordinært i dag, døde fortsatt x antall mennesker pga sult osv, og at per definisjon hadde ikke verden noen "god dag" i dag heller. Men sånn er ikke nyhetsbildet. Det handler om å selge, og det som ikke er sjokkerende, selger ikke.
Scorpiogi Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Jeg syns det var utrolig trist. Fyren var et godt forbilde, en av de få som ikke hadde "destruktiv" livsstil, utrolig likandes fyr, det strålte livsmot av han! Klart det er tragisk! Jeg blir også utrolig lei meg når naturkatastrofer, sultkatastrofer, mennesker dør. Jeg kan ikke sørge over alle, men jo flere man sørger over eller i det minste tenker på, jo bedre. Jeg vil ikke bli avstumpet.. Når det er sagt, kan det jo godt hende media har litt skjev mediadekning i enkelte saker. Jeg er ikke interessert i Røkkes cruisebåt, eller eller om Kristin Halvorsen er/ikke er med i en rikmannsklubb... Men jeg syns ikke dette var en trivelig tråd, sånn den ble vinklet etterhvert...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Ja det er helt forferdelig når barn dør pga sult!!! Men hvis du ser på nyhetene på nrk1, så har de veldig ofte om hvordan det er med sult og død i afrika bla! Så nyhetsbildet har ikke "glemt" de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå