lille sprelle Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Pga sterk kvalme har jeg blitt veldig inaktiv. Min kropp som før var vant til å trene mye og være mye i bevegelse reagerte med en blodpropp i lysken i uke 20. Det får betydning for resten av livet i tillegg til at jeg nå tar 2 sprøyter om dagen og skal fortsette med det til 3 mnd etter fødsel. Gleder meg stort til å skulle passe på 2 forskjellige typer sprøyter hver 12. time i ammetåka.... Ser ikke stort frem til to år med støttestrømper (ikke er de gratis heller) Kjempekjekt er det jo også at et sykehus følger opp blodproppen og ett følger opp svangerskapet - og begge deler skal det være tett oppfølging på. Det betyr at jeg i denne uken kan juble over sykehusfri, mens jeg neste uke har tre turer til sykehus..... Bra å bli fulgt tett opp, men.... Er det forresten noen som vet noe om dette med "fri svangerskapsomsorg" og dette med når det oppstår komplikasjoner?
millymolly&mini Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Føler med deg, høres ikke noe særlig ut med blodpropp, medisiner og masse sykehus. Har et spm til deg: Sa de på sykehuset at det å være stillesittende/liggende, såkalt inaktivitet kan føre til blodpropp? I såfall skulle jeg hatt blodpropper i fleng, men har ved ultralyd av beinet fått vite at det har jeg ikke. Bare en haug med åreknuter, så støttestrømper til lysken er jammen festlig og dyrt, ja....
EMC77 og JTK08 + NY? Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Godt tips å prøve å holde seg litt i bevegelse. Jeg setter også sprøyter, Fragmin for min del, fordi jeg har S-protein mangel og lupus-antigen. Jeg har heldigvis ikke fått blodpropp, men må ta medisin for å forebygge. Jeg trodde kanskje medisinene skulle være gratis, dvs at jeg ikke skulle betale egenandelen på blå resept, men dette viste seg å ikke stemme. Jeg spurte først legen, så på apoteket og deretter nav, men alle svarte negativt. Men jeg har forstått det slik at alle besøk hos lege og på sykehuset er gratis under graviditeten. Lykke til med sprøytene. Det er ikke gøy, men vi får det da til:)
lille sprelle Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 Det er fragmin for meg også, men de eksprementerer med dosene for å få riktig dosering. Hadde store planer om aktivt svangerskap, må trene for å ikke bli fullt ufør etter en ulykke+ at jeg liker å være i aktivitet. Stilleligging har vært og er mitt alternativ til å tømme magesekken i den store hvite telefonen.... Jeg skal prøve meg på nav ifht dette med svangerskapsomsorg og gratis osv. Ihvertfall når man må på sykehus 3 ganger i uka..... Er det forresten noen som vet hjemmelen for reglene om svangerskapsomsorg?
lille sprelle Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2008 Inaktivitet kan være årsak til blodpropp ja.... Jeg skulle også ha vært sjekket for arvelighet, men det glemte de.... nå er det gjort og jeg er spent på svarene jeg skal få til uka. Hadde planer om et aktivt svangerskap, driver med en del ekstremsporter og så meg rundt etter hva det var jeg kunne fortsette med, ev. bytte ut med. Det ble i stedet for inaktivitet i stedet for å snakke i den store hvite telefonen.... også en blodpropp atått. Har vært sykmeldt siden uke 8.... Overlever absolutt det der med sprøytene, man får vel det man tåler.... nå har jeg "sagt" i fra at jeg ikke vil tåle mer, så håper "noen" hører på det! Vet noen forresten hvor svangerskapsomsorg er hjemlet i lovverk/forskrift?
snene Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Skummelt.. men hvordan merker man en blodpropp?
lille sprelle Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2008 Jepp! Tok noen døgn før jeg gikk til legen, hadde mye smerter fra før av, så noen fra eller til.... Hadde nok gått og ruget litt på den (bygd seg opp over tid). Skoene begynte å bli små (tenkte ikke over at det bare gjalt det ene beinet. Så hadde jeg kjempevondt i den ene skinka en dag. Fikk løst opp det, men var like dårlig dagen etterpå. Så til kiropraktor - viste seg at jeg hadde en skiveutglidning. Trodde kanskje det var årsak. Dagen etter var det veldig vondt å gå og fant derfor noen gamle krykker jeg har. Så også at beinet var blitt større (+ at det selvsagt gjorde vondt). Da jeg kom til akutten var det ene beinet 5 cm større enn det andre. (ps på de ulike nettstedene for gravide står det at vondt i lysken ikke er noe unormalt for gravide - er litt skremt over det....) De var redd for at det hadde gått mot lungene, men det ser ikke slik ut. Mao: Hovner bare det ene benet - GÅ TIL LEGE MED EN GANG!
LilleMagen Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Da må jeg fortelle min historie da... har vært dårlig i lang tid. i over 3 uker før fødsel fikk jeg ikke sove om nettene pga trykk på lungene og mageknip øverst i magen. Mellomgulvet liksom... Hadde mye pustebesvær. Jeg fødte nå den 8. januar, og dagen etter fødsel tok de CT-røntgen av meg. Der fant de en blodpropp på lunga mi... Jeg som flere ganger hadde blitt sendt på sykehuset med vondt, og ble bare sendt hjem igjen med beskjed om å tåle litt vondt nå på slutten. Og fikk med meg hjem halsbrann-tabletter.............................................................................. Her måtte jeg gå på Klexane-sprøyter noen dager etter fødsel, og jeg holdt da på å blø ihjel før de fant ut at jeg måtte ha blodoverføring. Blodet blir jo så tynt vettu. Nå skal jeg gå på Marevan-tabletter i et halvt år fremover i tid. Og tør jeg bli gravid igjen, så må jeg begynne med sprøyter igjen og g på de i hele svangerskapet... sprøytene kan man bli beinskjør av over lengre tid... uff... Her ble jeg ikke tatt på alvor av noen leger, så jeg BER DERE om å være flink og stå på og si hvor det gjør vondt... ikke gi dere!!! Jeg stolte for mye på legene, og man ser hvordan det gikk. Var da 2 uker på sykehuset, og har ikke begynt å få leve normalt igjen omtrent. Prøver å kose meg sammen med tulla mi og sambo, men har så mye vondt enda at det er ikke ork til stort...
LilleMagen Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Og jeg må tilføye det at jeg var IKKE inaktiv i svangerskapet!!! Er det som var så rart... ikke røyker jeg heller! Og jeg har bare spist sunt omtrent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå