grolla Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Hva har far faktisk rett til i forbindelse med selve fødselen? Nå vet jeg at han kan ta to uker, med eller uten lønn, avhengig av hva arbeidsgiver yter. Men nå mener jeg altså selve fødselen, som jo kan dra ut i dager (gjorde det sist...). Syke/egenmelding? Rett til perm med lønn under fødsel? Takknemlig for svar!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Trodde farens rett til 14 dagers perm startet den dagen fødselen startet. At tiden fødselen tar er en del av de 14 dagene. Mulig jeg tar feil.
grolla Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2008 Men for vår del er ikke denne permisjonen lønnet, og det er derfor ikke aktuelt å ta ut denne. Men lurer altså på om man har rett til fri med lønn under selve fødselen.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Den dagen fødselen skjer så har han rett på velferdspermisjon! disse to ukene behøver ikke starte den dagen fødselen starter, men må startes innen 5 dager etter fødselen er ferdig!
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Far har ingen rettigheter utover disse to ukene, med mindre han har en grei arb.giver )
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Nei han har inger rett til fri med lønn under fødselen. De fleste velger derfor å ta ut ferie under fødselen. Det gjorde mannen min sist og fødselen varte 3 dager. Så jobbet han mens jeg var på sykehuset i 4dager for så å være hjemme uten lønn i 1 uke.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Nei, far har ikke rett på fri "med lønn" under fødslen. TMener alle statsansatte får det, men i det private blir det en forhandlingssak. Mange som får forhandlet frem en avtale om noen dager med lønn i allefall, men kan ikke stille et krav.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Velferdspermisjon er permisjon man kan ta ut i forbindelse med f eks fødsel, begravelser, sykdom i nær familie osv. I det offentlige får man det, men vet ikke hvordan det er i det private. På min arbeidsplass får far lønn når han er med på fødsel, og de 2 ukene med lønn starter den dagen mor kommer hjem fra sykehuset. Men det er staten, da.... Regner med det blir likt for min samboer, som er kommunalt ansatt. Lønningene i det private er jo stort sett ganske mye høyere enn det vi har, så kanskje derfor de er mer restriktive. Synes iallefall det er bra vi har det som vi har det ifm fødsel. Kan ikke skryte av frynsegoder til vanlig, akkurat. Får ikke en mandarin til jul engang....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå