MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 står ikke de vanlige forkortningene....Det som står er: HC AC FL BPD Hva betyr dette da? vet det siste er hodet.... Og det målet som står på den er myyyye mindre enn de på den andre tråden som var ca like langt på vei som meg på ul...
Kiara :) Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Hei. Jeg har også disse forkortningene. Lurer også på hva disse betyr. Dytter litt jeg. :-)
På vei igjen? Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 HC-står sikkert for hodeomkrets FL: Står sikkert for femur length som betyr lårbein på norsk.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 Nå har eg klart å leite meg fram en forklaring.... Femur lengde: Lengden av lårbeinet. Brukes mest tidlig i svangerskapet. BPD - biparietale diameter: Hodet MAD - middel abdominal diameter: Magen. Brukes sammen med BPD i forhold til barnets vekst. CRL - crown-rump-length: Isse-setelengde. Brukes veldig tidlig i svangerskapet. Oligohydramnion: Lite fostervann Polyhydramnion: Mye fostervann *Crown-rump length (CRL) - Hode til rumpe lengde. Måles vanligvis bare tidlig i graviditeten. *Biparietal diameter (BPD) - Diameter av hodet, øre til øre. Diameteren øker fra omtrent 2,4 cm ved 13 uker, til rundt 9,5 cm ved termin. *Femur length (FL) - Lengden på lårbenet. Måler det lengste benet i kroppen, som speiler kroppslengden. Øker fra rundt 1,5 cm ved 14 uker, til 17,8 cm ved termin. *Median abdominal diameter (MAD) - Magediameter. *Head circumference (HC) - hodeomkrets (HO). *Abdominal circumference (AC) - Magens omkrets. Måles vanligvis først senere i graviditeten, og da gjerne for å overvåke veksten. Speiler barnets størrelse og vekt, mer enn alder. Andre uttrykk: TUL: Ultralydtermin Termin naegele: Menstermin AC: Amniocentese - fostervannsprøve Placenta: Morkake Placenta anterior: Morkaken ligger på fremre livmorvegg Placenta posterior: Morkaken ligger på bakre vegg Placenta praevia: Foranliggende morkake (dekker livmorhalsen/"utgangen") -lateral dexter: høyre side av livmor -lateral sin: Høyre side av livmor -fundus: Den øverste, hvelvede delen av livmor
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2008 Eg har disse målene på papiret mitt...syns ikke de virker helt riktige....Hva syns dere? Tenker på BPD som er 25...på forklaringen eg fann står det jo "Diameteren øker fra omtrent 2,4 cm ved 13 uker, til rundt 9,5 cm ved termin." Og Jenta mi har bare 2,5 cm???? Og så syns eg FL målet virket litt rart. 4 cm når det står "Øker fra rundt 1,5 cm ved 14 uker, til 17,8 cm ved termin" AC 146 HC 129 FL 40 BPD 25 Var 17 +5 den dagen eg var der Kan jordmødrene ha byttet om på tallene?
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Hvis du er veldig usikker, ring opp på sykehuset og spørr om det er tilfelle, eller om de har gjort en feil
Sikkertforgammel Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Dette blir bare gjetting, men det passer bedre at fl er 25 og bpd 40! Er ikke kjent med ac og hc som du beskriver her. Men jeg ville uansett ringt, for de tallene der høres for meg helt feile ut. Er jo rimelig viktig å ha papirene sine riktig da!
Sikkertforgammel Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Øh... Ser nå at jeg faktisk har ac på ul-arket mitt likevel 118 står det her... Betyr det at babyen er 11,8 cm rundt hele magen, tro?
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2008 Ja, var det eg og syns at det passet bedre vist eg byttet om de to.... Da stemmer det litt mer med tanke på det alle de andre har fått på ord ul....For ifølge jordmødrene som hadde ul så var jo alt helt fint med jenta.... Vi er uten jordmor for tiden i kommunen her, skal eg bare kontakte fødeavdelinga og spørre de?
Sikkertforgammel Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Ja, det hadde jeg gjort hvertfall!! Men du, hadde du fått målt ac?
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2008 Ja..den var 129...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå