Gå til innhold

Hvordan sjekker jordmor om hodet er festet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i hvilken uke ca. begynner de å sjekke det?

Jeg syns magen min er blitt lavere og har siden helgen kjent press/trykk ner mot skjeden (visst jeg kan si det...) som om babyen presser på der nede... Noen som vet om det kan være hodet som har festet seg?

Er foresten 32+6 og er ikke det litt tidlig at hodet fester seg...? jeg vet at babyen har lagt med hodet ner lenge.

takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sjekker det ved å kjenne på magen og ta tak der hvor hodet ligger og se om de klarer å bevege det (det høres mer ubehagelig/vondt ut en det er!)

Tror hodet kan feste seg ganske tidlig, ser på skjemaet mitt fra første svangerskap at legen begynte å kommentere om det var festet eller bevegelig fra uke 32. Det var forrøvrig festet i uke 35.

Skrevet

Hos meg sjekket de om hodet var festet nå i uke 37, men min lille har ligget med baken nedover helt til nå... Og ettersom jeg har hatt flere fødsler tidligere, er det ikke sikkert at min fester seg i det hele tatt. Når jordmor sjekker dette, vil hun ta rundt babyens hode og forsøke å bevege det litt fram og tilbake. Dersom det er festet nede i bekkenet, vil det ikke kunne beveges så mye.

For førstegangs er det ikke uvanlig at babyen går ned i bekkenet fra uke 30 (ca), og da kan man se at magen siger litt ned og at presset mot bekken og blære blir større.

Så du er helt normal og i rute.

Skrevet

Takker for svar:) skal til jordmor den 30 jan. blir spennende å høre hvar jordmor sier da :)

Skrevet

Jordmor viste meg hvordan jeg kunne kjenne hodet. Du kjenner rett over skambenet og presser forsiktig ned på hver side. Da kan du kjenne hodekonturene. Du må slappe godt av slik at ikke muskulaturen strammer seg og er i veien. Faktisk ganske så sprøtt å kjenne det så tydelig. Men har ikke erfaring nok til å si om det er festet eller ikke, men om man kjenner inni mellom kan hende man kan kjenne det etter hvert. Babyen reagerer absolutt ikke på det. DU behøver ikke å kjenne dypt/hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...